واکنش سازمان ملل به تصمیم ایران برای محدودسازی بازرسی های آژانس در ایران

به گزارش وبلاگ داریوش، یک سخنگوی سازمان ملل به تصمیم ایران برای محدودسازی بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران واکنش نشان داد.

واکنش سازمان ملل به تصمیم ایران برای محدودسازی بازرسی های آژانس در ایران

به گزارش وبلاگ داریوش به نقل از ایسنا، فرحان حق سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در واکنش به برنامه ایران برای محدودسازی بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران، خواهان همکاری کامل ایران با آژانس شد.

او در این باره گفت که سازمان ملل از تمامی طرف های توافق هسته ای از جمله ایران می خواهد که به این توافق پایبند باشند.

بر اساس این گزارش، واکنش این مقام سازمان ملل در پی این مطرح می شود که کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین اظهار داشت که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ 23 فوریه 2021 برابر با 5 اسفندماه، عصر روز دوشنبه تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

غریب آبادی اضافه کرد: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای 26 و 36 برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت برطرف تحریم های غیرقانونی، انجام شده است.

نماینده دائم کشورمان توضیح داد: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد.

وی اضافه کرد: از این پس، همکاریهای ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریمها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم شود.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز دوشنبه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه اگر طرف های عضو برجام تا سوم اسفند به تعهدات خود عمل ننمایند ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد نمود و آیا در این ارتباط برنامه ریزی تعیینی شده است اعلام کرد: مسائل ریز فنی را باید از سازمان انرژی اتمی بپرسید و طبق مصوبه مجلس اگر تا آن زمان تعیین شده دیگر طرف های عضو برجام به تعهد خود عمل ننمایند دولت مکلف است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و این زمان بر نیست و هر روزی فرا برسد می تواند اجرا شود.

خطیب زاده ادامه داد: بر اساس این مصوبه نظارت های فراپادمانی متوقف می شود که ما در چارچوب پروتکل الحاقی اجرای آن را به صورت داوطلبانه پذیرفته ایم.

وی اعلام کرد: توقف اجرای نظارت های فراپادمانی به معنای خاتمه تمام نظارت ها نیست. چرا که ما عضو پادمان هستیم و بر اساس پادمان بخش عمده ای از نظارت ها ادامه خواهد داشت و اجرای پروتکل الحاقی متوقف می شود.

خطیب زاده ادامه داد: همکاری ما با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه ای همه موارد را به اطلاع آژانس می رساند. همانطور که پیش از این نیز این اطلاع رسانی انجام می شد.

وی اضافه کرد: تمام اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر است. به شرطی که دیگر طرف های عضو برجام به تعهداتشان عمل نمایند.

این اقدامات ایران در پی خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسنه ای در سال 2018، بازگردانی تحریم های پیشین آمریکا علیه ایران متحمل شدن تحریم های جدید و بد عهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای عادی سازی روتبط مالی با ایران و کاهش اثر تحریم ها انجام می شود.

منبع: جام جم آنلاین

به "واکنش سازمان ملل به تصمیم ایران برای محدودسازی بازرسی های آژانس در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان ملل به تصمیم ایران برای محدودسازی بازرسی های آژانس در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید