تحریم ، بانک های خصوصی اسپانیا را در رابطه با ایران محتاط نموده است
به گزارش وبلاگ داریوش، همایش روز اسپانیا در نمایشگاه مجازی ایران با کوشش اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا و کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برگزار گردید.
در ابتدای نشست محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی ایران و اسپانیا، از سابقه روابط دو کشور گفت: سابقه همکاری ایران و اسپانیا به 400 سال قبل بازمی گردد؛ از آن موقع تا به امروز همکاری های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور ادامه داشته است. در چند سال اخیر، بعد از برداشته شدن تحریم ها، هیات های تجاری از کشور اسپانیا به ایران آمدند. در این سفر سه وزیر همراه بود که نشان از اهمیت روابط تجاری با ایران برای اسپانیا دارد.
طاهری ادامه داد: با شروع تحریم های آمریکا علیه ایران، مسائلی به وجود آمد؛ البته من هم در جریان مسائل بانکی و خودتحریمی ها هستم و کارها به سختی پیش می رود. نهادهای اقتصادی -بانکی در اسپانیا خصوصی هستند. آن ها به دلیل شرایط سخت بین المللی جانب احتیاط را نگه می دارند و محتاطانه عمل می نمایند. البته تأکید می کنم که رویکرد بانک ها اشتباه است و ما کوشش می کنیم این خودتحریمی برطرف گردد. شرایطی که امریکا در بازار اقتصادی اجرا کرده طوری است که اجازه فعالیت با ایران را نداده است. در حال حاضر ممکن است شرایط با توافق وین تغییر کند.
طاهری از ظرفیت تجاری میان دو کشور گفت که الان در شرایط خوبی نیست و امکان بهتر شدن شرایط وجود دارد. ممکن است با برداشته شدن تحریم ها، و برگشتن شرایط به حالت عادی، روابط تجاری میان دو کشور هم بهتر گردد. زمینه هایی که می توانیم همکاری کنیم، مسائل به صورت تهاتر حل گردد؛ زمانی با سرکوبه که در ایران دفتر دارند، قرار بود روال همکاری اقتصادی تعریف گردد که عملیاتی نشد.
او ادامه داد: دومین راهکار همکاری با بانک های محلی بود؛ که می توانند زمینه همکاری را توسعه دهند. ما به روابط با اسپانیا بها می دهیم. در کتابی که در این زمینه تدوین شده، راه های توسعه تجارت بین ایران اسپانیا آنالیز شده و بعد از تحریم ها می توانیم این را عملیاتی کنیم.
طاهری گفت: اسپانیا خواستار تعمیق روابط تجاری با ایران است. در اسپانیا، سرکوبه را شرکت هوادار ایران می دانند؛ تجار می توانند از شرایط آنها استفاده نمایند. البته در شرایط حاضر علاوه بر تحریم ها، مسئله کرونا هم دردسر شده است؛ سعی می کنیم نشستت بی تو بی برگزار کینم، تا تجار ایرانی و اسپانیایی ارتباط بهتری با هم نداشته باشند.
طاهری گفت: مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و اسپانیا در سال های گذشته نزدیک به 3 میلیارد دلار رسیده است؛ اما متاسفانه در سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده این میزان به 315 میلیون دلار رسیده است. طبق ارزیابی های اجرا شده ظرفیت بالقوه تجاری بین این دو کشور به میزان 5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
بانک اطلاعاتی از متخصصان و فعالان اقتصادی تشکیل می دهیم
در ادامه این نشست که به صورت حضوری و آنلاین برگزر شد، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران درباره برگزاری نمایشگاه مجازی ایران و اسپانیا گفت: اتاق اسپانیا جزء اولین اتاق های مشترکی است که برای برگزاری نمایشگاه مجازی ایران اعلام آمادگی کرد. در حال حاضر نمایشگاه مجازی ایران و اسپانیا با همکاری کمیسیون فاوای اتاق ایران و اتاق تهران، حدود چهار ماه است که در حال برگزاری است و تا تاریخ 31 شهریورماه امسال ادامه فعالیت خواهد داشت.
او ادامه داد: تا به امروز 600 شرکت در بخش های تجارت و بازرگانی، صنعت، معدن، کشاورزی، دانش بنیان، فرهنگ و هنر، صنایع خلاق، انرژی و ... در این نمایشگاه حضور دارند. در حال حاضر رویدادهای تجاری آنلاین در سراسر جهان در حال اجرا است. با شیوع ویروس کرونا رویدادهای مجازی گسترش یافته و در این حوزه کشورهای همسایه ما شامل روسیه، ترکیه و امارات پیش رو بودند و کشور چین عظیمترین نمایشگاه گوانجو را به صورت مجازی برگزار کرده است.
او ادامه داد: هدف اتاق بازرگانی این است که فرهنگ استفاده از فضای مجازی را برای توسعه کسب وکار در بین فعالان اقتصادی ترویج دهد و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد رونق بیشتر این حوزه باشیم.
طلایی گفت: اخیرا با همکاری معاونت بین الملل اتاق تهران، مقدمات برگزاری نمایشگاه مجازی با 4 کشور آفریقایی و 200 شرکت ایرانی اجرا شده است و دومین ایونت برای بازار آفریقا برگزار خواهد شد. همچنین برنامه ریزی برگزاری این نمایشگاه مجازی با 15 کشور دیگر در حال اجرا است و جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
او توضیح داد: در این نمایشگاه مجازی شرکت ها با معرفی کامل خود و رشته فعالیت شان، امکان آنالیز و شناسایی را برای بازرگانان اسپانیایی فراهم می نمایند. در حال حاضر دیدار تجاری وجود نداشته و به بعد از ویروس کرونا موکول می گردد. کمیسیون فاوا این امکان را فراهم کرده که شرکت های ایرانی و اسپانیایی قبل از روز تجاری ایران و اسپانیا ارتباط گرفته و در روز تجاری مذاکرات نهایی را به انجام رسانند.
طلایی گفت: در این راستا قصد داریم بانک اطلاعاتی و داده ای از متخصصان و فعالان اقتصادی را تشکیل دهیم و می تواند به طور مداوم تصحیح و تکمیل گردد. شایان ذکر است تا به امروز 6 اتاق مشترک برای برگزاری نمایشگاه مجازی با کمیسیون فاوا همکاری داشتند.
او ادامه داد: همچنین اتاق ایران دوره های آموزشی را برای فعالان اقتصادی به منظور معرفی پتانسیل های صادراتی خود در بستر مجازی برگزار کرده است. از مزیت های برگزاری نمایشگاه مجازی می توان به افزایش بهره وری، کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات، کاهش محدودیت های زمانی، امکان معرفی شرکت های کوچک و متوسط در اقصی نقاط ایران و ... اشاره نمود. در بستر این نمایشگاه تا به امروز بیش از70 هزار بازدید نماینده از این شرکت ها بازدید نمودند و فضای مناسبی برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور به وجود آمده است.
اسپانیا صندلی خوبی در میان ایرانیان دارد
بعد از آن حسن قشقاوی، سفیر ایران در اسپانیا از حجم صادرات ایران به اسپانیا گفت: حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسپانیا 300 میلیون یورو است و البته حجم غیرمستقیم روابط تجاری خیلی بیشتر از این هست. این حجم از روابط بیشتر در حوزه کشاورزی، پتروشیمی، تجهیزات نفت و گاز و غیره است.
او توضیح داد: اصلی ترین مشکل ما سیستم بانکی است؛ اگر این مشکل حل گردد، طرف ایرانی و اسپانیایی خودشان طریقه کار با هم دیگر را بلد هستند.
او ادامه داد: اگر موانع بروکراسی توسط دولت ها بر سر راه بخش خصوصی برداشته گردد، تجار دو کشور با هم کار می نمایند. در همین شرایط تحریمی بسیاری از شرکت های اسپانیایی در ایران حضور فعالی داشتند. گروهی از شرکت های فعال اسپانیایی در حوزه فراوریات گلخانه به ایران آمده اند. سفارت ارتباط گسترده ای با تجار ایرانی و اسپانیایی دارد. همچنین در سفر اخیر دکتر ظریف به اسپانیا این دیدارها با تجار مفید بوده است. خبر تصویب مکانیسم اینستکس در اسپانیا را در این سفر به وزیر امور خارجه اعلام کردند. در این سفر اعلام شدهف که دولت اسپانیا آماده سرمایه گذاری در ایران است.
او همچنین گفت: دکتر ظریف در سفر اخیر خود به اسپانیا تاکید نمود ایران برای آن کشورهای اروپایی که در شرایط سخت، ایران را رها نکردند، بعد از برداشته شدن تحریم ها، امکانات ویژه ای در نظر می گیرد؛ صندلی اسپانیا و ایتالیا برای ایران صندلی فزونی است.
بعد از آن طاهری گفت: امیدواریم این خبر که اتحادیه اروپا به اسپانیا اجازه می دهد70 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند، این سرمایه به ایران بیاید و روابط تجاری بین دو کشور تقویت گردد.
در ادامه استبز، رایزن بازرگانی سفارت اسپانیا در تهران گفت: از اینکه اجازه دادید با شرکت های ایرانی آشنا شویم، ممنون هستیم؛ امیدواریم به وسیله این وبینارها، ظرفیت همکاری و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف را بالا ببریم و شرکت های ایرانی و اسپانیایی با شناخت بیشتری باهمدیگر همکاری نمایند.
می توان ابعاد همکاری را در آینده بیشتر کرد
در ادامه نشست مهرداد جلالی پور، رئیس اداره اروپا در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از آسیب تحریم های یک جانبه آمریکا گفت و اینکه امیدواریم با برداشته شدن این تحریم ها در حوزه های مختلف فرصت های همکاری فراهم گردد.
او گفت: قبلا در حوزه های مختلف کار شناسایی شده بود، و ممکن است با برداشته شدن تحریم ها این حوزه همکاری ها تقویت گردد که متناسب با سطح قلمرو دو کشور یا در کشور ثالث انجام گردد. ایران همیشه آماده روابط و مذاکره است؛ در این راستا در سال 2017 نقشه راه همکاری تدارک دیده شده بود و متاسفانه خیلی از موارد به خاتمه نرسید.
جلالی پور توضیح داد: ما آمادگی داریم برای اجرایی کردن تفاهم نامه ها؛ جهان چاره ای ندارد جز اینکه به قواعد بین المللی احترام بگذارد. پیش بینی می گردد تفاهم نامه وین ما را به شرایط خوبی برساند. آنچه می تواند به ما یاری کند، این است که مدل آماده سازی بین بنگاه های دو کشور تدوین گردد. ایران موقعیت استراتژیک خوبی در منطقه دارد و شرکت های اسپانیایی هم می تواند از این قالب ها برای همکاری مشترک با شرکت های ایرانی استفاده کند.
او توضیح داد: البته ما هم مدل هایی را طراحی کرده ایم و خیلی از شرکت ها در حوزه حمل ونقل، صنایع دریایی، کشاورزی، صنعت فولاد و لاستیک، محصولات معدنی غیر فلزی، خودروسازی، شرکت های دانش ّبنیان، بنگاه های کوچک و متوسط و حوزه آکادمیک، نساجی، انرژی، فراوری کاغذ، آب و فاضلاب و غیره می توانند همکاری نمایند.
جلالی پور توضیح داد: محورهای همکاری متعدد است و با استفاده از کنسرسیوم ها می توان ابعاد همکاری را توصیه داد. ما روی حوزه اقتصاد فرهنگ مثل گردشگری هم تاکید داردم.
بعد از آن محمد تنهایی، رئیس اداره دوم غرب اروپا در وازت امور خارجه گفت: نگاه ایران به اسپانیا مثبت است و این نگاه به توسعه سرمایه گذاری یاری می نماید. باید توسعه اقتصادی را به تجارت اولویت دهیم تا بتوانیم زمینه سرمایه گذاری را فراهم کنیم. با سرمایه گذار یمشترک است که روابط اقتصادی در هم تنیده می گردد و با تحریم این اقتصاد آسیب نمی بیند. باید بسترهای همکاری مثل گسترش پروازها فراهم گردد باید به تمایل بخش خصوصی برای همکاری توجه گردد. طرف اسپانیایی صدور ویزا برای تجار ایرانی تسهیل گردد؛ شرایط ارتباطات بین دو کشور تسهیل گردد و سفارت اسپانیا فعالانه برخورد کند.
باید از سرمایه گذاری مشترک استقبال گردد
بعد از آن طاهری گفت: ما باید روابط خود را با اسپانیا گسترش دهیم و باید از سرمایه گذاری مشترک استقبال گردد.
در ادامه پابلو لریا، رئیس دپمارتمان توسعه بازار آفریقا و خاورمیانه، آژانس توسعه تجارت اندال.سیا (اکستندا) از شرکت هایی گفت که در ایران دفتر دارند و این دفترها از سال 2017در ایران فعال هستند.
بعد از آن علیرضا فرخزدای، کارشناس امور تجاری ایران و اسپانیا از مسیرهای مختلف تجاری میان دو کشور و فرصت های سرمایه گذاری گفت؛ مثل تاسیس دفاتر تجاری در آندولیسا. اینکه در این منطقه نرخ اقتصادیات کم است و دومین منطقه عظیم اسپانیا است. اینکه این منطقه پرجمعیت ترین منطقه است و 1.60 میلیارد یور GDP دارد. شرکت های زیادی در آنجا فعال است و شرکت های خارجی زیادی در آنجا سرمایه گذاری کرده اند.
وجود اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا در کنار شرکت های ایرانی می تواند در شناخت بهتر بازار اسپانیا، آشنایی با شرکت های اسپانیایی علاقمند و تجارت با این کشور را تسهیل نماید.
در انتها طاهری ابراز امیدواری کرد که با توجه به استقبال بخش خصوصی دو کشور و انتها بحران کرونا، دوره جدید همکاری های اقتصادی دوجانبه شروع گردد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران