هم بازی در پی پویاتر شدن بخش کودک کتابخانه های فارس است

به گزارش وبلاگ داریوش در شیراز، محمدحسین فیروزی در این آیین عنوان نمود: در حوزه منابع همیشه این دغدغه وجود داشت که منابع بخش کودک و نوجوان تنوع و جذابیت داشته باشد به همین منظور، ایجاد، توسعه و تجهیز بخش بازی در کتابخانه ها برنامه ریزی شد.

هم بازی در پی پویاتر شدن بخش کودک کتابخانه های فارس است

وی به ظرفیت خوب کتابخانه های عمومی در فصل تابستان اشاره نمود و گفت: با توجه به اینکه تنوع خدمات از ماموریت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور است، تصمیم گرفته شد که بخش بازی با هدف تکمیل بخش کودک و نوجوان به کتابخانه ها افزوده گردد. کودک و نوجوان یکی از پویاترین بخش های کتابخانه است و هدف از رویداد هم بازی نیز پویاتر شدن بخش کودک کتابخانه هاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر در 207 کتابخانه نهادی در سطح استان بخش کودک فعال است. 5 کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان نیز در سطح استان فعال است. در طرح هم بازی، بخش کودک 46 کتابخانه در شهرستان های شیراز، داراب، مرودشت، قیروکارزین، آباده و کازرون به بخش بازی مجهز می گردد؛ 40 بازی شامل بازی های مهارتی، تربیتی و استراتژیک در این بخش دیده شده است. امیدواریم در مرحله بعد کتابخانه های بیشتری را به بخش بازی مجهز کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه کتابخانه ها در حال نقش آفرینی در حوزه های مختلف هستند، توضیح داد: امروز هر شخصی که به کتابخانه مراجعه می نماید تفاوت خدمات را نسبت به گذشته احساس می نماید. کتابخانه ها از فضای سنتی خود فاصله گرفته و به سمت تبدیل شدن به یک پاتوق اجتماعی در حال حرکت هستند.

وی تأکید کرد: در گذشته بخش کودک در کتابخانه ها وجود نداشت اما در حال حاضر کودک از بخش های مجذوب نماینده و پرمخاطب کتابخانه هاست. بخش بازی ادامه همان مسیری است که تعریف شده است تا بچه ها و نوجوانان ما با میل بیشتری به کتابخانه قدم بگذارند. مطمئن هستیم ایجاد بخش اسباب بازی در کتابخانه ها به افزایش امانت و عضویت و مطالعه کتاب ختم خواهد شد که از اهداف اصلی کتابخانه های عمومی است.

علی خواجه نژادیان، مدیرکل کانون و پرورش فکری بچه ها و نوجوانان نیز در این آیین مطرح کرد: رویداد هم بازی باعث شده فضای کتابخانه با اسباب بازی و برنامه های بازی محور و سرگرم نماینده ترکیب گردد. تجربه ما در کانون پرورش فکری نشان می دهد وقتی کودک و نوجوان وارد مخزن کتاب می گردد و کتاب و اسباب بازی در کنار همدیگر قرار می گیرند به مانند این است که وارد باغ و یا بوستان کتاب شده است.

وی ادامه داد: مهم تر از این امر، هنر کتابدار است که با استفاده از ابزارهای تفریح و اسباب بازی، بچه ها و نوجوانان را به مطالعه و کتابخوانی ترغیب کند تا بتوانیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

هاشم عزیزی، رییس شورای شهر صدرا نیز با اشاره به ضرورت کتاب و کتابخوانی مطرح کرد: برای برون رفت از مسائل جامعه باید فرهنگ اصلاح گردد و آگاهی مردم افزایش پیدا کند و تنها چیزی که در این زمینه راهگشا است کتاب و کتابخوانی است. همه باید کوشش نمایند و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج دهند.

وی گفت: کار خوبی که در استان فارس و در مجموعه کتابخانه های عمومی استان در حال اجرا است این است که تمام سنین مورد توجه قرار گرفته است. همین که امروز 46 بخش اسباب بازی در کتابخانه های عمومی استان افتتاح می گردد، نشان می دهد که کتابخانه های عمومی فارس در حال اجرا کاری خلاق و ویژه هستند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "هم بازی در پی پویاتر شدن بخش کودک کتابخانه های فارس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم بازی در پی پویاتر شدن بخش کودک کتابخانه های فارس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید