بلندترین آبشارهای دنیا ، 20 آبشار

به گزارش وبلاگ داریوش، آبشارها با خلق چشم انداز فروریختن ده ها متر مکعب آب از لبه یک صخره یا از دل کوه ها از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی هستند که چشم هر بیننده ای را باشکوه خود به حیرت وا می دارند.

بلندترین آبشارهای دنیا ، 20 آبشار

آبشار به پدیده ریزش ناگهانی آب گفته می گردد که در آن، آب یک رودخانه، دریاچه، یخچال طبیعی یا هر منبع دیگری از روی یک فلات یا مکانی مرتفع با سرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه می ریزد. این پدیده طبیعی که یکی از عجایب وصف ناشدنی خلقت است، با خلق مناظری بی بدیل و مبهوت نماینده در هر نقطه ای از طبیعت، گردشگران را به سمت خود می کشاند و شکوه، زیبایی و ابهت طبیعت را به نمایش می گذارد.

آبشارهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که همه آن ها در نوع خود بسیار زیبا و توصیف ناپذیر هستند؛ اما در این بین بعضی معینه ها همانند ارتفاع، حجم آب یا پهنای آبشارها سبب شده است تا آن ها از هم متمایز شوند. با اینکه این آبشارها اغلب در منطقه ها دورافتاده قرار دارند و دسترسی به آن ها مشکل است؛ دیدنی این آبشارها حسی بی نظیر در وجود شما ایجاد می نماید. در نظر داشته باشید که نمی توان با قطعیت اظهار داشت که تمام آبشارهای بلند دنیا کشف شده اند و ممکن است هر لحظه، آبشاری بلندتر از تمام فهرست معرفی گردیده در ادامه مطلب کشف گردد.

آبشار تنگه دانمارک؛ بزرگترین آبشار دنیا در زیر آب

  • ارتفاع آبشار: 3505 متر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بلندترین آبشار دنیا در زیر آب واقع شده است. آبشار تنگه دانمارک (Denmark Strait cataract) با حدود 3500 متر ارتفاع، زیر تنگه دانمارک واقع شده است؛ گذرگاهی آبی در بین گرینلند و ایسلند که اقیانوس منجمد شمالی را به شمال اقیانوس اطلس متصل می سازد. این تنگه که بخشی از آن در مدار قطب شمال واقع شده است، 480 کیلومتر درازا و در باریک ترین قسمت خود 290 کیلومتر پهنا دارد.

درباره شکل گیری آبشار تنگه دانمارک می توان گفت که آب با چگالی بیشتر و سردتر از دریاهای شمال اروپا (Nordic Seas) با آب سبک تر و گرم تر دریای ایرمینگر (the Irminger Sea) برخورد می نماید. آب سردتر، سنگین تر می گردد و به سمت پایین و زیر آب گرم و روی یک فرورفتگی بزرگ در کف اقیانوس، جریان می یابد. در نتیجه این اتفاق جریانی به سمت پایین با سرعت تقریبی پنج میلیون متر مکعب بر ثانیه به وجود می آید.

1. آبشار توگلا؛ آفریقای جنوبی

  • ارتفاع آبشار:948 متر
  • ارتفاع از سطح دریا:2969 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه: 411 متر
  • تعداد ریزشگاه: پنج
  • عرض میانگین آبشار: 15 متر
  • سرچشمه آبشار: رودخانه تولگا
  • مدت زمان جریان آبشار: چهار ماه (بیشترین جریان در فصل باران)
  • آدرس: Royal Natal National Park, Giants Castle Game Reserve, South Africa (مشاهده روی نقشه)

توگلا (Tugela)، نام مجموعه ای از آبشارهای فصلی است که در کوه های اژدها (Drakensberg) در پارک ملی رویال ناتال (Royal Natal) در استان کوازولو ناتال (KwaZulu-Natal) آفریقای جنوبی واقع شده است. این آبشار به صورت رسمی به عنوان اولین آبشار بلند دنیا شناخته می گردد.

آبشار توگلا دارای پنج ریزشگاه است و ارتفاع کلی آن را 948 متر می دانند؛ با این حال، طبق میزان گیری های نو یک هیئت علمی در سال 2016، ارتفاع ریزشگاه آب آبشار، 983 متر اعلام شد. این داده ها در همان سال برای تایید به پایگاه دنیای داده های آبشارها فرستاده شد. توگلا را می توان در زمان های خاصی از سال و به خصوص پس از باران های شدید فصلی از جاده اصلی نیز مشاهده کرد. این آبشار از رودخانه توگلا سرچشمه می گیرد؛ رودخانه ای که خود از کوه های فلات مونت آکوس سورسز (Mont-Aux-Sources) تغذیه می گردد.

در بالای آبشار، یک کمپ و کلبه کوهستانی نه چندان مجهز وجود دارد که افراد می توانند پس از صعود از این آبشار به وسیله نردبان زنجیری نصب شده در آن به استراحت بپردازند. بالا رفتن از آبشار توگلا بسته به آمادگی جسمانی های متفاوت از حدود چهار تا هشت ساعت زمان می برد. برای رسیدن به این آبشار سه جهت وجود دارد که جالب ترین آن ها از شهر فوثدیتجهابا (Phuthaditjhaba) در مرکز کشور آفریقای جنوبی شروع می گردد و شما را به وسیله جاده های R57،R74 به پارک ملی سلطنتی ناتال می رساند.

2. آبشار متن باخ؛ سوئیس

  • ارتفاع آبشار: 930 متر
  • آدرس: Rütti 602, 3824 Stechelberg, Switzerland (مشاهده روی نقشه)

آبشار متن باخ (Mattenbachfälle) در نزدیکی روستای لاتر برونن (Lauterbrunnen) در منطقه برنر اوبرلند (Berner Oberland) در کشور سوئیس واقع شده است. ارتفاع این آبشار که از دیواره شرقی دره لاتر برونن به سمت پایین فرو می ریزد، در ابتدا، 840 متر تخمین زده شد؛ با این حال، یک گروه تحقیقاتی در سال 2020، ارتفاع متن باخ را 930 متر اظهار داشتند. پس از اعلام ارتفاع نو، آبشار متن باخ، عنوان بلندترین آبشار در منطقه اوراسیا را به خود اختصاص داد.

آبشار متن باخ از یخ ها و برف های ذوب شده یخچال طبیعی Silberhorn gletscher در ارتفاع 3695 متری و Giesengletscher سرچشمه می گیرد. برترین زمان بازدید از این آبشار، اوایل فصل تابستان است؛ زمانی که کماکان برف های زیادی در این منطقه وجود دارند و هوا نیز گرم تر شده است. آبشار متن باخ، یک آبشار کم آب محسوب می گردد.

دره لاتر برونن با وجود 72 آبشار، یکی از زیباترین منطقه ها گردشگری کشور سوئیس است. نام این دره در زبان سوئیسی به معنای تنها منابع است. از محبوب ترین فعالیت های گردشگری در این دره به غیر از دیدنی آبشارها می توان به پاراگلایدر سواری، هایکینگ و اسکای دایوینگ اشاره نمود.

3. آبشار ترس هرماناس؛ پرو

  • ارتفاع آبشار: 914 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 1859 متر
  • تعداد ریزشگاه:سه
  • عرض میانگین آبشار: 12 متر
  • مدت زمان جریان آبشار: 12 ماه (بیشترین جریان در فصل باران)
  • آدرس: 12330, Peru (مشاهده روی نقشه)

ترس هرماناس (Tres Hermanas)، سومین آبشار بلند دنیا در جنگل ملی حفاظت شده اوتیشی (Otishi) در منطقه آیاکوچو (Ayacucho) در منطقه ای سرسبز و استوایی در کشور پرو واقع شده است. نام این آبشار در زبان اسپانیایی به معنای سه خواهر است؛ زیرا آبشار ترس هرمانس دارای سه ریزشگاه با سطح معین است. دو ردیف این آبشار 914 متری به یک حوضچه بزرگ و سومین ردیف آن به رودخانه کوتیویرنی (Cutivireni) می ریزند.

4. آبشار اولوپنا؛ هاوایی

  • ارتفاع آبشار: 900 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 900 متر
  • عرض میانگین آبشار: 12 متر
  • آدرس: Hawaii 96748, United States (مشاهده روی نقشه)

آبشار اولوپنا (Oloupena) در شمال شرقی جزیره مولوکای (Molokai) در جزایر هاوایی واقع شده است و با ارتفاع 900 متری به عنوان چهارمین آبشار بلند دنیا و بلندتری آبشار آمریکا و اقیانوسیه شناخته می گردد. آبشار خیره نماینده اولوپنا از جریان های آب کوتاه و فصلی تشکیل شده است و بر لبه یکی از بلندترین صخره های ساحل در دنیا واقع شده است؛ صخره ای که بین دره های پِلکونو (Pelekunu) و وایلائو (Wailau) واقع شده است. این آبشار را تنها می توان از آسمان یا اقیانوس دیدن کرد؛ زیرا اولوچنا در دل صخره ها واقع شده است و به دریا سرازیر می گردد.

چند شرکت گردشگری در هاوایی، تورهای همراه با راهنما و قایق را در امتداد این ساحل صخره ای خارق العاده برای گردشگران فراهم نموده اند تا آن ها بتوانند آبشار اولوپنا را از نزدیک مشاهده نمایند. یک امکان دیگر، دیدنی این آبشار با هلیکوپتر است؛ البته باید بدانید که بازدید از اولوپنا با قایق، تجربه مجذوب کننده تری است؛ زیرا گردشگران می توانند به آبشار نزدیک شوند و مه حاصل از ریزش آب از این بنای طبیعی را حس نمایند.

در زمان وزیدن باد، یک پدیده طبیعی در جزیره مولوکای رخ می دهد؛ باد، شاخه های آب آبشار را با خود بلند می نماید و به آسمان می برد. متاسفانه افراد کمی تا به امروز پیروز به دیدنی این صحنه شده اند؛ زیرا برای بازدید از آبشار اولوپنا با قایق یا هلیکوپتر، هوا باید صاف باشد. چند آبشار بلند دیگر نیز در این منطقه وجود دارند که در میان آن ها می توان به آبشار هالوکو (Haloku) با ارتفاع 700 متری در 300 متری غرب اولوپنا و آبشار پوکائوکو (Puukaoku) با 840 متر ارتفاع در 500 متری شرق اولوپنا اشاره نمود.

5. آبشار یومبیلا؛ پرو

  • ارتفاع آبشار: 895.5 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 2598 متر
  • تعداد ریزشگاه: چهار
  • عرض میانگین آبشار: هشت متر
  • آدرس: 01140, Peru (مشاهده روی نقشه)

آبشار یومبیلا (Yumbilla) در جنگل های بارانی و انبوه در منطقه شمالی پرو، آمازوناس (Amazonas) و در جنگل کوییسپس (Cuispes) واقع شده است. نام این آبشار در زبان کچوا (Quechua)، به معنای قلب عاشق است. جالب است بدانید که شکل آبشار دیدنیی یومبیلا به قلب شباهت دارد و به همین علت به این نام، مشهور شده است. این آبشار، جزو آبشارهای نوع ردیفی شناخته می گردد؛ زیرا دارای چهار یا پنج ریزشگاه مختلف است. آب آبشار یومبیلا از غاری به نام سن فرانسیسکو (Caverna San Francisco) سرچشمه می گیرد.

آبشار یومبیلا با حدود 896 متر ارتفاع، پنجمین آبشار بلند دریا است و با وجود اینکه حجم آب کمی دارد، چشم هر بیینده ای را به خود خیره می نماید؛ زیرا آب سرازیر شده از آن به قطره های نقره فامی شباهت دارد که از میان فضای مه آلود جنگل، راه باز نموده اند و به سمت پایین سرازیر می شوند. این آبشار به تازگی و در سال 2007، با یک گزارش که به وسیله موسسه جغرافیایی بین المللی پرو (IGN) تهیه شده بود؛ ابتدا در روزنامه های ملی پرو و سپس در رسانه های بین المللی شناخته شد.

برای رسیدن به آبشار یومبیلا باید از شهر چاچا پویاس (Chachapoyas)، مرکز منطقه آمازوناس با اتوبوس، تاکسی یا موتور به شهر کوییسپس بروید. این مسافت 63 کیلومتری، حدود 75 تا 85 دقیقه زمان می برد. از شهر کوییسپس تا پای آبشار، حدود 6 کیلومتر راه است که برای طی کردن آن به صورت پیاده یا با الاغ به یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان احتیاج دارید. به گردشگران پیشنهاد می گردد تا برای بازدید از این آبشار، راهنمای محلی استخدام نمایند. از محبوب ترین فعالیت های گردشگران در این منطقه می توان به دیدنی حیات وحش، هایکینگ و بازدید از دو آبشار پابلون (Pabellón) با 400 متر ارتفاع و چیناتا (Chinata) با 580 متر ارتفاع در چهار کیلومتری یومبیلا اشاره نمود.

6. آبشار اسکورگا؛ نروژ

  • ارتفاع آبشار:875 متر
  • عرض میانگین آبشار:15 متر
  • مدت زمان جریان آبشار: 9 ماه (بیشترین جریان در ماه های آوریل تا ژوئیه)

آبشار اسکورگا (Skorga) با 875 متر ارتفاع، اولین آبشار بلند نروژ و ششمین آبشار بلند دنیا است. این آبشار در شرق روستای سان دال سورا (Sunndalsora)، شهر ساندال (Sunndal) در استان موره او رومسدال (More og Romsdal) نروژ واقع شده است. آب آبشار اسکورگا از دو دریاچه کوچک تامین می گردد که خود از برف های ذوب شده یخچال طبیعی کالد (Kald Glacier) سرچشمه می گیرند. این آبشار، جزو آبشارهای دم اسبی محسوب می گردد و برخلاف همسایه خود، آبشار وینوفوسن از دره به خوبی قابل مشاهده نیست.

600 متر ابتدایی آبشار اسکورگا به خوبی از داخل دره دیده می گردد؛ در حالی که برای مشاهده 275 متری بالایی آن، باید به بالای ارتفاعات اطراف بروید. به همین علت، بسیاری از بازدیدنمایندگان، آبشار وینوفوسن را بلندتر از آبشار اسکورگا می دانند. این آبشار به خوبی از اتوبان 70 در شهر ساندال، دیده می گردد.

7. آبشار وینوفوسن؛ نروژ

  • ارتفاع آبشار:845 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 1006 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه: 575 متر
  • تعداد ریزشگاه: سه
  • عرض میانگین آبشار: 152 متر
  • سرچشمه آبشار: یخچال طبیعی وینوفونا
  • مدت زمان جریان آبشار: 9 ماه (بیشترین جریان در ماه های می تا سپتامبر)
  • آدرس: 6600 Sunndalsøra, Norway (مشاهده روی نقشه)

آبشار وینوفوسن (Vinnufossen) در شرق روستای سان دال سورا، شهر ساندال در استان موره او رومسدال نروژ واقع شده است و به عنوان دومین آبشار بلند اروپا شناخته می گردد. این آبشار، بخشی از رودخانه وینو (Vinnu) است که از کوه وینوفجلت (Vinnufjellet Mountain) به سمت پایین جریان پیدا نموده است. آب آبشار بلند وینوفوسن به وسیله یخچال وینوفونا (The Vinnufonna Glacier) تامین و در نهایت به رودخانه دریوا (Driva) در نزدیکی روستای هول سند (Hoelsand) سرازیر می گردد.

وینوفوسن در میان بومیان منطقه با نام های وینو و وینو فالت (Vinnufallet) شناخته می گردد. جهت دسترسی به این آبشار ساده است و گردشگران می توانند به راحتی به وسیله جاده 70 (از سان دال سورا به سمت شرق) به آن برسند. بازدیدنمایندگان پس از حدود 5.5 کیلومتر رانندگی از روستای سان دال سورا، آبشار وینوفوسن را در سمت چپ دره مشاهده می نمایند. برترین زمان سفر برای دیدنی آبشار زیبای وینوفوسن، فصل تابستان است؛ زمانی که شرایط آب و هوایی ثابت است و هوا گرم تر می گردد.

8. آبشار پوئکاوکو؛ هاوایی

  • ارتفاع آبشار:840 متر
  • آدرس: Kaunakakai, HI 96748, United States (مشاهده روی نقشه)

آبشار پوئکاوکو (Puukaoku) در شمال شرقی و در امتداد ساحل جزیره مولوکای در آمریکا، هشتمین آبشار بلند دنیا و دومین آبشار بلند آمریکا است. این آبشار که در بالای مجموعه ای از بلندترین صخره های دنیا بنام صخره های هالوکو (Haloku Cliffs) شکل گرفته است، 840 متر ارتفاع دارد و آب آن به دره سرسبزی سرازیر می گردد.

آبشار باریک و بلند پوئکاوکو را فقط از داخل هلیکوپتر می توان مشاهده کرد؛ زیرا به طور عمیقی در صخره ها فرو رفته است. این آبشار در فصول خشک سال، کم آب است؛ اما در فصل باران از ماه نوامبر تا مارس (اواسط آبان تا اواسط فروردین)، پر آب می گردد. از آبشار پوئکاوکو، تصاویر زیادی در دسترس نیست؛ اما به گفته افرادی که آن را دیده اند، این آبشار، یکی از حیرت انگیزترین جلوه های طبیعت است.

9. آبشار جیمز بروک؛ کانادا

  • ارتفاع آبشار: 840 متر
  • تعداد ریزشگاه:یک
  • عرض آبشار: 4.6 متر
  • سرچشمه آبشار: یخچال طبیعی
  • آدرس: Gibsons, BC V0N 1V6, Canada (مشاهده روی نقشه)

آبشار جیمز بروک (James Bruce) به همراه چند آبشار دیگر در پارک استانی پرنسس لوئیزا مارین (The Princess Louisa Marine Provincial Park) در بریتیش کلمبیا ، کانادا واقع شده است. این آبشار که از بقایای یخچال کوچک در ارتفاع 1524 متری از سطح دریا تغذیه می نماید از صخره های پرینسس لوئیزا (Princess Louisa) سرازیر می گردد و به نهر لاکیلتس (Loquilts Creek) و در ادامه به خلیج کوچک پرینسس لوئیزا می ریزد.

آبشار جیمز بروک، نهمین آبشار بلند دنیا و بلندترین آبشار آمریکای شمالی است. دو جریان موازی آب این آبشار در تمام مواقع سال، به خصوص در فصل گرما، به صورت دائمی جریان ندارند. جیمز بروک در یک کیلومتری شمال آبشار شناخته شده چاتر باکس (Chatterbox Falls) واقع شده است و برای رسیدن به آن باید جهت را به وسیله هلیکوپتر یا قایق و سپس هایکینگ طی کنید.

10. آبشار براون؛ نیوزلند

  • ارتفاع آبشار: 836 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 836 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه:244 متر
  • تعداد ریزشگاه: 6
  • عرض میانگین آبشار: 12 متر
  • سرچشمه آبشار: دریاچه بروان
  • آدرس: Southland 9679, New Zealand (مشاهده روی نقشه)

آبشار براون (Browne) در پارک ملی فیوردلند (Fiordland) در کشور نیوزلند واقع شده است. این آبشار با منظرهی خیره نماینده احاطه شده است و گونه های متنوعی از گیاهان و پرندگان در اطراف آن زندگی می نمایند. آبشار براون از دریاچه براون در ارتفاع 836 متری از سطح دریا سرچشمه می گیرد و در نهایت به خلیج کوچکی در اقیانوس می ریزد. نیمه پایینی این آبشار، پوشیده از یک پوشش متراکم گیاهی است؛ به همین علت، نمی توان آن را به راحتی مشاهده کرد.

آبشار براون در بالای فلات داوت فول ساند (Doubtful Sound)، بزرگ ترین فلات نیوزیلند در جنوب غربی کشور واقع شده است. نام این آبشار از روی یک عکاس هوایی به نام ویکتور کارلایل براون (Victor Carlyle Browne) برداشته شده است؛ فردی که در دهه 1940 در یکی از پروازهایش، آبشار و دریاچه براون را کشف کرد.

11. آبشار ژِرس کِرِد فوسن؛ نروژ

  • ارتفاع آبشار:831 متر
  • عرض میانگین آبشار: 15 متر
  • سرچشمه آبشار: دریاچه
  • مدت زمان جریان آبشار: 7 ماه (بیشترین جریان در ماه های مارس تا ژوئیه)

دره مشهور نارِی دالِن (Nærøydalen) نروژ، یکی از برترین نمونه های دره های تراشیده شده در یخچال طبیعی روی زمین است و صدها آبشار با ارتفاع بیش از 100 متر در آن جاری هستند. بیشتر این آبشارها در تمام طول جریان ندارند و دارای حجم آب کمی هستند؛ با این حال، چند آبشار مهم از نظر حجم جریان آب و ارتفاع در این دره وجود دارد که مهم ترین آن ها به احتمال زیاد، آبشار ژرس کرد فوسن (Kjerrskredfossen) است. این آبشار در جنوب غربی شهر گود وانیِن (Gudvangen) و آبشار شناخته شده کی ال فوسن واقع شده است.

آبشار ژرس کرد فوسن از دو جریان موازی تشکیل می گردد. آب این آبشار از یک دریاچه کوچک و برف های ذوب شده سرچشمه می گیرد و در نهایت یک آبشار 830 متری دم اسبی را به وجود می آورد. اگرچه بستر آبی تغذیه نماینده این آبشار، کوچک است؛ احتمال می رود که ژرس کرد فوسن در تمام طول سال جریان داشته باشد؛ زیرا این منطقه از نروژ در طول سال، شاهد بارش های سنگین باران و برف است. برترین زمان بازدید از این آبشار از اواخر بهار تا اوایل تابستان است.

12. آبشار لوس چوروس دی کورا؛ ونزوئلا

  • ارتفاع آبشار: 821 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه:549 متر
  • تعداد ریزشگاه: سه

آبشار لوس چوروس دی کورا (Los Chorros de Cura)، بلندترین آبشار کشور ونزوئلا، یک آبشار با حجم آب میانه است که در بخش های مرکز شرقی استان آراگوآ (Aragua) واقع شده است. گفته می گردد که این آبشار 821 متری دارای سه ریزشگاه با ارتفاع ریزش 350 متر، 220 متر و 80 متر است.

13. آبشار آنخل؛ ونزوئلا

  • ارتفاع آبشار: 807 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 1487 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه:807 متر
  • تعداد ریزشگاه: یک
  • عرض میانگین آبشار: 107 متر
  • مدت زمان جریان آبشار: 12 ماه
  • تاریخ اکتشاف: 1933
  • آدرس: Auyán-tepui, Canaima National Park, Bolívar State, Venezuela (مشاهده روی نقشه)

آبشار کرپاکوپای مرو (Kerepakupai Merú) یا پارکوپا ونا (Parekupa Vena) در استان بولیوار (Bolivar) و در در منطقه گرَن سابانا (the Gran Sabana region) در جنگل های دورافتاده پارک ملی کانایما (Canaima) واقع شده است؛ پارکی که دومین پارک ملی بزرگ کشور ونزوئلا به شمار می آید. این آبشار که در فضای مجازی با نام آبشار آنخل (Angel) شناخته می گردد، در سال 1933 به صورت تصادفی به وسیله یک کاوشگر آمریکایی به نام جیمز کروفورد آنخل (James Crawford Angel) کشف شد و به همین علت، نام آن را آنخل گذاشتند. هواپیمای او در حین پرواز برفراز این منطقه، دچار نقص فنی شد و جیمز به ناچار فرود آمد.

آبشار آنخل در زمان کشف با 979 متر ارتفاع، به عنوان بلندترین آبشار پیوسته و یک پارچه دنیا معرفی گردید که به صورت دائمی جریان داشت؛ اما در تحقیقات بعدی، معین شد که ارتفاع این آبشار، 807 متر است. آبشار آنخل، یکی از شاخه های رودخانه کاراو (Carrao) را تشکیل می دهد و در میان بومیان با نام های سالتو آنخل (Salto Angel) و سالتو چورون مرو (Salto Churún Merú) نیز شناخته می گردد. این آبشار در بخش غربی پارک در حاشیه کوه آئویان تپوئی (Auyantepui Mountain) واقع شده است.

پارک ملی کانایما با مساحتی نزدیک به کشور بلژیک، میراث دنیای یونسکو است و تنها به وسیله جهتهای هوایی می توان به آن رسید. این پارک با تنوع عجیب حیات وحش استوایی و چشم میزانای بی نظیر و باشکوه، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ونزوئلا است؛ با وجود اینکه این آبشار در جنگلی دور افتاده و منزوی واقع شده است و جهت دسترسی به آن مشکل است. برای رسیدن به آبشار آنجل، پس از ورود به کمپ پارک، باید حدود 50 کیلومتر راه را طی کنید؛ مسافتی پنج ساعته به وسیله قایق و جنگل نوردی.

14. آبشار استورِس کِرِد فوسن؛ نروژ

  • ارتفاع آبشار:800 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه:325 متر

آبشار استورس کرد فوسن (Storeskredfossen) در منطقه (Aurland) در استان وست لند نروژ واقع شده است و با 800 متر ارتفاع به عنوان چهاردهمین آبشار بلند دنیا و چهارمین آبشار بلند نروژ شناخته می گردد.

15. آبشار وای هیلاو؛ هاوایی

  • ارتفاع آبشار:792 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 899 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه: 792 متر
  • تعداد ریزشگاه:یک
  • عرض میانگین آبشار: هشت متر
  • سرچشمه آبشار: رودخانه وای هیلاو
  • مدت زمان جریان آبشار: 12 ماه (بیشترین جریان در فصل باران)
  • آدرس: Waimea, HI 96743, United States (مشاهده روی نقشه)

آبشار وای هیلاو (Waihilau Falls) در دره زیبا و سرسبز وایمانو (Waimanu) در هاوایی واقع شده است. این آبشار به عنوان سومین آبشار بلند هاوایی و سیزدهمین آبشار بلند دنیا شناخته می گردد. وای هیلاو از رودخانه ای به همین نام تغذیه می گردد و جزو گروه آبشارهای دم اسبی است.

جهت دسترسی به آبشار وای هیلاو مشکل است؛ به همین علت، این منطقه کاملا بکر و دست نخورده است. این آبشار در کنار سه آبشار بلند دیگر در دره وایمانو واقع شده است و فردی که بتواند خود را به این دره برساند، پیروز به دیدنی زیباترین چشم میزانای طبیعی در هاوایی خواهد شد. گردشگران از دو طریق کوهنوردی و کایاک رانی می توانند به این آبشار برسند.

16. آبشار کلونیال کریک؛ آمریکا آمریکا

  • ارتفاع آبشار:783 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 1778 متر
  • تعداد ریزشگاه: 13
  • عرض میانگین آبشار: 12 متر
  • سرچشمه آبشار: یخچال طبیعی
  • مدت زمان جریان آبشار: 12 ماه
  • آدرس: Washington 98283, United States (مشاهده روی نقشه)

آب آبشار کلونیال کریک از یک دریاچه تامین می گردد. این آبشار در تمام طول سال جریان دارد؛ اما به علت قرارگیری در ارتفاع 1778 متری از سطح دریا، بیش از نیمی از آن، حتی در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان، پوشیده از برف است. به همین علت، دیدنی آبشار کلونیال کریک به صورت کامل در زمان پرآبی، تقریبا غیرممکن است. گردشگران، معمولا از راه دور، این آبشار را دیدن می نمایند؛ زیرا نزدیک شدن به آن، کاری سخت و سخت است.آبشار کلونیال کریک (Colonial Creek Falls) در پارک ملی آبشارهای شمالی (The North Cascades National Park) در استان واشنگتن واقع شده است و یکی از بلندترین آبشارها در قاره آمریکا است. این آبشار درمجموع جهتی حدود 1300 متر را با 13 شاخه خود در شیبی حدود 65 درجه می پیماید.

17. آبشار مونگه فوسن؛ نروژ

  • ارتفاع آبشار: 773 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه: 773 متر
  • تعداد ریزشگاه: یک
  • عرض میانگین آبشار: 23 متر
  • سرچشمه آبشار: دریاچه
  • آدرس: 6330 Verma, Norway (مشاهده روی نقشه)

آبشار مونگه فوسن (Mongefossen) در دره رومس دالن (Romsdalen) در شهرستان راوما (Rauma) در استان موره او رومسدال (Møre og Romsdal)، نروژ واقع شده است. این آبشار که یکی از بلندترین آبشارهای دنیا و یکی از مهم ترین آبشارهای اروپا به شمار می آید، از رودخانه مانگیل وا (Mongeelva) تغذیه می نماید؛ رودخانه ای که خود از پنج دریاچه و دو یخچال طبیعی کوچک سرچشمه می گیرد.

در خصوص ارتفاع آبشار مونگه فوسن، اختلافاتی وجود دارد؛ اما در بسیاری از منابع 773 متر ذکر شده است. از جریان این آبشار، مانند بیشتر آبشارهای دیگر نروژ، برای تامین انرژی هیدروالکتریسیته استفاده می گردد.

18. آبشار گوکتا کاتاراکس؛ پرو

  • ارتفاع آبشار: 771 متر
  • ارتفاع از سطح دریا:2491 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه:540 متر
  • تعداد ریزشگاه: دو
  • عرض میانگین آبشار: 30 متر
  • سرچشمه آبشار:
  • مدت زمان جریان آبشار: 12 ماه
  • آدرس: 01120, Peru (مشاهده روی نقشه)

آبشار گوکتا کاتاراکس (Gocta Catarats)، آبشاری جاودانه است که از دو شاخه آب تشکیل شده و در کشور پرو، استان چاکاپویا (Chachapoyas) در آمازوناس (Amazonas) واقع شده است. این آبشار، 771 کیلومتر با لیما، مرکز پرو فاصله دارد و در شمال شرقی آن واقع شده است. اگرچه این آبشار قرن ها بود که برای مردم بومی پرو شناخته شده بود؛ اما وجود آن تا قبل از سفر اکتشافی آلمانی ها به پرو در سال 2005 که به وسیله استفان زیمِندروف (Stefan Ziemendorff) با همراهی گروهی از کاشفان پرویی صورت گرفت، برای عموم ناشناخته بود.

زیمِندروف که در سال 2002 به پرو سفر نموده بود، مقامات دولتی پرو را تشویق کرد تا تحقیقات بیشتری درباره این آبشار انجام دهند؛ زیرا به گفته او، آبشار گوکتا کاتاراکس، یکی از زیباترین آبشارهای دنیا است. طبق گزارش روزنامه ال کامرشیو (El Comercio) در پرو، مردم بومی از نفرین پری دریایی بلوند زیبایی که در آب های این آبشار زندگی می کرد، هراس داشتند؛ به همین علت، مکان این آبشار را بین خود مخفی نگه می داشتند. در این گزارش آمده است:

به نظر می رسد که یک پری دریایی شبیه به روح با موهای سفید از آبشار گوکتا کاتاراکس محافظت می نماید و موهای او را می توان از دیوارهای یو شکل بزرگ از کف آبشار دید.

آب آبشار گوکتا کاتاراکس به رودخانه کوکو هوآی کو (Cocahuayco) می ریزد. فصل خشک سال، برترین زمان بازدید از این آبشار است؛ زیرا در فصل بارانی با وجود بارش های فراوان، آبشار از کنترل خارج می گردد. آبشار گوکتا کاتاراکس از سال 2007 به عنوان یک جاذبه گردشگری در کشور پرو مطرح شد و هم اکنون در 10 کیلومتری آن، یک هتل با اتاق هایی با منظره آبشار برای اقامت وجود دارد. گردشگران می توانند برای رسیدن به آبشار، سوار اسب شوند یا پای پیاده به سمت آن بروند.

19. آبشار کی اِل فوسِن؛ نروژ

  • ارتفاع آبشار:765 متر
  • ارتفاع از سطح دریا: 832 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه:198 متر
  • تعداد ریزشگاه: هشت
  • عرض میانگین آبشار: هشت متر
  • سرچشمه آبشار: دریاچه
  • مدت زمان جریان آبشار: 10 ماه (بیشترین جریان در ماه های مارس تا ژوئیه)
  • آدرس: 5747 Gudvangen, Norway (مشاهده روی نقشه)

آبشار کی ال فوسن (Kjellfossen) یا شل فوسن در نزدیکی روستای گود وانیِن در شهرستان سون او فیوردانه در نروژ غربی واقع شده است. این آبشار که به عنوان نوزدهمین آبشار بلند در دنیا شناخته می گردد، حدود 765 متر ارتفاع دارد؛ البته بعضی منابع، ارتفاع این آبشار را 840 متر بیان نموده اند.

آبشار کی ال فوسن در نزدیکی آبدره دیدنیی و مشهور نوریریورد (Nærøyfjord) واقع شده است و برای قرن ها به عنوان بلندترین آبشار دنیا شناخته می شد. این آبشار در بیشتر سال جریان دارد؛ اما برترین زمان بازدید از آن در طول فصل بهار و اوایل تابستان است؛ زمانی که برف ها آب شده اند و بارش باران در حداکثر میزان خود است. بازدید از آبشار کی ال فوسن در فصل پاییز و زمستان توصیه نمی گردد؛ زیرا در این زمان از سال، آبشار یخ می زند.

20. آبشار ژوهانسبورگ؛ آمریکا آمریکا

  • ارتفاع آبشار: 751 متر
  • ارتفاع از سطح دریا:1370 متر
  • طولانی ترین ریزشگاه:241 متر
  • تعداد ریزشگاه: پنج
  • عرض میانگین آبشار: دو متر
  • سرچشمه آبشار: یخچال طبیعی
  • مدت زمان جریان آبشار: (بیشترین جریان در ماه های ژوئیه تا اکتبر)
  • آدرس: Washington, United States (مشاهده روی نقشه)

آبشار ژوهانسبورگ (Johannesburg) در نزدیکی گذرگاه آبشار، در پارک ملی آبشارهای شمالی در استان واشنگتن واقع شده است. این آبشار بزرگ و دیدنیی از جریان های کوچکی که از یخچال های طبیعی در کوه جوهانسن (The Johannesburg Mountain) جاری می شوند، تغذیه می نماید.

فهرست بلندترین آبشارهای دنیا در این مقاله از پایگاه داده های دنیای آبشارها (World Waterfall Database) در ماه ژوئیه سال 2021 برداشته شده است.

در سرانجام پیشنهاد می کنیم مقاله بلندترین آبشارهای ایران را نیز در وبلاگ داریوش مطالعه کنید.

پرسش های متداول:

بلندترین آبشار دنیا در کدام کشور واقع شده است؟

آبشار توگل در پارک ملی رویال ناتال در آفریقای جنوبی، بلندترین آبشار دنیا است.

ارتفاع بلندترین آبشار دنیا چقدر است؟

ارتفاع آبشار توگل، بلندترین آبشار دنیا، 948 متر است؛ البته، طبق میزان گیری های نو یک هیئت علمی در سال 2016، ارتفاع ریزشگاه آب آبشار، 983 متر اعلام شد. این داده ها در همان سال برای تایید به پایگاه دنیای داده های آبشارها فرستاده شد.

آیا آبشار آنخل، بلندترین آبشار دنیا است؟

بسیاری از افراد، آبشار آنخل را بلندترین آبشار دنیا می دانند؛ زیرا ارتفاع این آبشار در زمان کشف در سال 1933، حدود 979 متر اعلام شد. اما در تحقیقات بعدی، معین شد که ارتفاع این آبشار، 807 متر است و در حال حاضر، این آبشار در جایگاه سیزهمین آبشار بلند دنیا واقع شده است.

بلندترین آبشار دنیا در زیر آب واقع شده است یا روی زمین؟

بلندترین آبشار دنیا در زیر آب واقع شده است. آبشار تنگه دانمارک (Denmark Strait cataract) با حدود 3500 متر ارتفاع، زیر تنگه دانمارک واقع شده است؛ گذرگاهی آبی در بین گرینلند و ایسلند که اقیانوس منجمد شمالی را به شمال اقیانوس اطلس متصل می سازد.

منبع: کجارو / worldwaterfalldatabase.com / wondermondo.com / چطور

به "بلندترین آبشارهای دنیا ، 20 آبشار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین آبشارهای دنیا ، 20 آبشار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید