همه چیز راجع به بیماری آسم

به گزارش وبلاگ داریوش، بیماری آسم (Asthma) نوعی از بیماریهای ریه بوده که بر جهت جریان هوا که وظیفه حمل هوا به داخل ریه را برعهده دارد تاثیر گذاشته، باعث نازک شدن و تورم این جهت شده، مخاط این ناحیه را افزایش می دهد و تنفس فرد مبتلا را سخت نموده و وی را دچار تنگی نفس، خس خس و سرفه می کند.

همه چیز راجع به بیماری آسم

آسم چیست؟

آسم بیماری مزمن راه های هوایی است. در فرد مبتلا به آسم، دیواره های داخلی راه های هوایی، که به نام برونش شناخته می شوند، به برخی از موادی که فرد استنشاق می نماید بسیار حساس می شوند و دچار تورم و التهاب می شوند. این تورم و التهاب باعث حساس شدن راه های هوایی و افزایش حساسیت آن ها به واکنش های آلرژیک می شود.

در واکنش آلرژیک، راه های هوایی متورم می شود و عضلات اطراف راه های هوایی و دستگاه تنفسی سفت می شوند و باعث محدود شدن راه های هوایی و تولید بیش از حد مخاط می شوند و ورود و خروج هوا در ریه ها را با مشکل روبرو می سازد.

در برخی از حملات آسم، تورم در راه های هوایی می تواند رسیدن هوا به ریه ها و در نتیجه ورود اکسیژن به جریان خون و اندام های حیاتی را به طور کامل متوقف کند. این نوع حمله آسم می تواند کشنده باشد و احتیاج به بستری فوری در بیمارستان دارد. در آغاز حمله آسم، راه های هوایی اجازه ورود هوا به اندازه کافی به ریه ها را می دهند اما اجازه خروج دی اکسید کربن با سرعت کافی را نمی دهند.

دی اکسید کربن برای بدن سمی است و اگر طی حمله آسم طولانی مدت از بدن خارج نشود منجر به افزایش گاز دی اکسید کربن در ریه ها و کاهش ورود اکسیژن به جریان خون می شود. در سراسر دنیا حدود 250،000 نفر به دلیل آسم می میرند. حملات آسم هنگامی رخ می دهد که علائم به اوج خود برسند، به طور ناگهانی آغاز می شوند و از خفیف تا شدید متغیر هستند.

افرادی که دارای علائم واضح آسم هستند باید جهت درمان و مشاوره در خصوص تکنیک های مدیریت علائم و بعلاوه شناسایی عوامل آسم و نحوه اجتناب از آن ها به پزشک مراجعه نمایند. اگرچه درمان کاملی برای آسم در دسترس نیست، اما مدیریت علائم می تواند به فرد مبتلا به آسم برای داشتن زندگی کامل و فعال یاری کند.1

چه کسانی به بیماری آسم مبتلا می شوند؟

آسم اغلب در خانواده هایی با سابقه مثبت فامیلی رخ می دهد. بیماری آسم می تواند در هر سنی بروز کند.

آسم یک بیماری مسری نیست و چون یک مشکل طبی محسوب می شود ابتلاء به آن شرم و خجالتی برای بیمار ندارد. بسیاری از ورزشکاران المپیک و افراد مشهور مبتلا به بیماری آسم هستند افراد می توانند همزمان با ابتلاء به آسم زندگی موفقی داشته باشند.4

علل آسم

هنوز نمی توان به قطعیت گفت که چرا افراد به آسم مبتلا می شوند اما این موضوع می تواند ترکیبی از دلیل های محیطی و ژنتیکی باشد .

قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا می تواند علائم آسم را در شما به وجود بیاورد که این علائم شامل موارد زیر می باشند :

مواد شیمیایی موجود در هوا مثل آلوده نماینده ها، گرد و غبار، به جامانده چوب

عفونت های تنفسی مثل سرماخوردگی های رایج

فعالیت فیزیکی

هوای سرد

داروهای خاص مثل آسپیرین ، ایبوپروفن یا ناپروکسن

آلوده نماینده های هوا مثل سیگار

احساسات و استرس های شدید

نگهدارنده های ماده غذایی و خود غذا مثل میگو، میوه های خشک ، سیب زمینی تولید شده

بیماری رفلاکس معده که در آن اسید معده به گلو بر می شود.3

علائم و نشانه های بیماری آسم

بیماری آسم دارای سه علامت عمده تنگی نفس، سرفه و خس خس است. به دلیل تنگ شدن لوله های انتقال هوا به ریه، نفس کشیدن به سختی انجام می شود. ممکن است پس از سرفه های شدید در سینه شما خلط تولید شود، اما خروج این خلط برای شما سخت است.

اگر در تنفس خود صدای سوت کشیدن می شنوید و صدای نفس کشیدن شدید و خشن دارید احتمالا به تنگی نفس شدید مبتلا هستید. علائم بیماری آسم معمولا در شب، صبح زود، هنگام ورزش و فعالیت های جسمانی شدید و یا هنگام حضور در یک محیط مرطوب مانند حمام خود را نشان می دهد.2

انواع آسم

طیف وسیعی از عوامل و بیماری ها می توانند منجر به بیماری آسم شوند. بسته به دلیل و سن آغاز، آسم می تواند انواع مختلفی داشته باشد که شدت آن متغیر است. آسم به دسته های خفیف، متناوب، میانه تا شدید دسته بندی می شود. در زیر انواع آسم معرفی می گردند:
آسم در بچه ها
بچه ها با احتمال بیش تری برای ابتلا به نوع متناوب آسم که باعث حملات شدید آسم می شود، روبرو هستند. ویژگی شاخص آسم در بچه ها، حساسیت بالا نسبت به مواد آلرژی زا است. بچه ها مبتلا به آسم که در معرض دود سیگار هستند دچار مسائل شدیدی می شوند.

بچه ها نسبت به بزرگسالان به دلیل مسائل آسم، بیش تر در مراکز درمانی پذیرش می شوند. آسم خفیف در دوران کودکی ممکن است بدون درمان رفع شود با این حال، بازهم خطر ادامه یافتن بیماری به خصوص در موارد آسم شدید وجود دارد و در این صورت حتما باید به دکتر اطفال ارجاع داده شود.

آسم در بزرگسالان
آسم در هر سنی ممکن است آغاز شود. آسم در بزرگسالان غالبا پایدار است و احتیاجمند مدیریت روزانه حملات ناگهانی و پیشگیری از علائم آسم است. چاقی و آلرژی فاکتورهای خطرناک برای ابتلا به آسم در بزرگسالان هستند. زنان بعد از سن 20 سالگی بیش تر به آسم مبتلا می شوند. مرگ ناشی ار آسم بیشتر در افراد بالای 65 سال رخ می دهد.
آسم شغلی
این نوع آسم به عنوان نتیجه مستقیم از کار یا حرفه فرد رخ می دهد. صنایعی که ارتباط مستقیمی با آسم شغلی دارند شامل آشپزی، کارهای آزمایشگاهی و کارخانه های تولیدی است. در این نوع آسم، محیط کاری منجر به بازگشت آسم دوران کودکی یا آغاز آسم بزرگسالی می شود. دیگر نشانه های آسم شغلی ممکن است شامل آبریزش بینی و قرمزی چشم ها باشد.
آسم شدید و مقاوم به درمان
این نوع آسم شامل علائم پایدار و ناتوان نماینده آسم و مسائل تنفسی است. تقریبا 5 درصد از افراد مبتلا به آسم که با وجود استفاده از داروهای استاندارد درمان آسم بهبود نمی یابند دچار آسم شدید می شوند. با درمان صحیح و اجتناب موثر از محرک ها، می توان علایم این نوع آسم را تحت کنترل در آورد.
آسم فصلی
این نوع آسم در پاسخ به آلرژن هایی که فقط در در زمان های خاصی از سال در محیط اطراف وجود دارند، آلرژن هایی مانند هوای سرد در زمستان و یا گرده ها در فصل بهاراتفاق می افتد. در دیگر زمان های سال در واقع فرد هنوز هم به آسم مبتلا است اما علائم آسم را تجربه نمی نماید.1

تشخیص آسم

تشخیص این بیماری به وسیله پزشک انجام می شود و نظر نهایی او به ما گزارش داده می شود . حال پزشک برای تشخیص ، علائم را به دقت آنالیز می نماید و بعلاوه ریه ما را مورد آنالیز و آزمایش قرار می دهد . او در این آزمایش ها اوج توانایی ریه ما را می سنجد و بعد اندازه تنگی لوله ریه را مورد آنالیز قرار می دهد و سرعت انتقال تنفس را نیز چک می نماید. ممکن است که برای امتحان کردن ریه ها میزان کمی دارو به ما تجویز کند و بعد عملکرد ریه را مورد آنالیز قراردهد .

در این موارد ممکن است تست های اضافه تری وجود داشته باشد ، مثلا در برخی از موارد حساسیت ما نسبت به تمام عوامل محیطی و مواد غذایی آنالیز می شود و در نتیجه هرگونه ساختار غیر طبیعی در بینی و ریه های ما شناخته شده و تحت درمان قرار می گیرد و سپس از ناحیه ریه عکسبرداری می شود تا هرگونه علامت غیر طبیعی در آن آنالیز شود .

از طرفی پزشک با پرسش و پاسخ ها از خود ما سعی می نماید که شدت آسم ما را تشخیص دهد که این شدت در مشخص دارو نقش بسیار مهمی دارد.3

راه های پیشگیری و درمان آسم

پیشگیری از علائم، برترین استراتژی مقابله با بیماری های تنفسی است. اگر حملات آسم شدید، غیر قابل پیش بینی باشد و یا بیش از دو بار در هفته افزایش یابد، مشاوره با متخصص می تواند به مشخص دلیل آن یاری کند و درمان طولانی مدت را انجام دهد که علائم را کنترل و یا از بین می برد.

درمان با اصلاح سبک زندگیبرخی از افراد سالم هم هستند که علائم مربوط به بیماری آسم را فقط هنگام فعالیت های بدنی و ورزش کردن تجربه می نمایند. به این دسته از افراد حرکت های بدنی و فعالیت در حالت ایستاده یا نشسته می تواند یاری نماینده باشد.

این افراد نباید به حاشیه بروند و می توانند با مشورت پزشک متخصص، برنامه های منظمی را برای قبل، بعد و هنگام فعالیت های ورزشی دریافت نمایند. تغذیه مناسب نیز از عمده ترین راه های درمان آسم است. موز، عسل، شلغم، موسیر و زنجبیل از جمله مواد غذایی هستند که می تواند به تنفس بهتر یاری کند.

بعلاوه کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند و ترک استعمال سیگار و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز از راه های درمان بیماری آسم است.

توجه داشته باشید که احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی در نوزادانی که والدین سیگاری داشته اند بسیار بیشتر از دیگران است.

درمان بیماری آسم با استفاده از کورتن
درمان اصلی تورم مجاری هوایی با استفاده از کورتن صورت می گیرد. در این نوع درمان کورتن خاصی استفاده می شود چرا که آسم احتیاج به درمان طولانی مدت دارد. بنابراین باید نوعی از کورتن مورد استفاده قرار بگیرد تا اثرات موضعی بر برونش ها ایجاد کند و در عین حال جذب بدن نشود.

درمان آسم با استفاده از کورتن استشناقی برترین نوع درمان آن است که کمترین عوارض را دارد. علاوه بر این پزشک ممکن است داروهای دیگر به صورت ترکیبی مانند قرص های مونته لوکاست، تئوفیلین و کورتن خوراکی تجویز کند.2

پینوشتها

1.www.doctoreto.com

2.www.honarehzendegi.com

3.www.namnak.com

4.www.beytoote.com

منبع: راسخون

به "همه چیز راجع به بیماری آسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به بیماری آسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید