علل و راههای درمان پوسته شدن انگشتان دست

به گزارش وبلاگ داریوش، پوست پوست شدن دست که معمولا هم در نواحی نوک انگشتان رخ می دهد؛ امری بسیار آزاردهنده است چرا که قدرت انجام بسیاری از کارها را از فرد می گیرد و از نظر زیبایی و اعتماد به نفس نیز تاثیرات منفی بسیاری برای او به همراه دارد. علاوه بر این، پوست یک سد دفاعی بسیار مهم برای بدن محسوب می شود که آسیب آن به هر شکلی زمینه را برای ورود انواع عوامل بیماری زا به داخل بدن فراهم می کند.

علل و راههای درمان پوسته شدن انگشتان دست پوست پوست شدن دست و مخصوصا نواحی اطراف انگشتان یک مشکل نسبتا رایج است که می تواند به علل مختلفی بروز پیدا کند.

پوست پوست شدن دست که معمولا هم در نواحی نوک انگشتان رخ می دهد؛ امری بسیار آزاردهنده است چرا که قدرت انجام بسکمک از کارها را از فرد می گیرد و از نظر زیبایی و اعتماد به نفس نیز تاثیرات منفی بسکمک برای او به همراه دارد. علاوه بر این، پوست یک سد دفاعی بسیار مهم برای بدن محسوب می شود که آسیب آن به هر شکلی زمینه را برای ورود انواع عوامل بیماری زا به داخل بدن فراهم می کند. بنابراین آسیب های پوستی به هر شکل، باید جدی گرفته شوند و فورا در صدد درمان برآییم.

برای برطرف این مشکل مانند تمام بیماری های دیگر تشخیص دلیل، امری بسیار مهم است که در فرایند درمان و تشخیص درمان درست و کارامد بسیار موثر خواهد بود.

پوست پوست شدن دست اغلب به دلیل خشکی پوست رخ می دهد. این خشکی در ناحیه دست و پا به دلیل دارا بودن پوستی نازک تر، نمود بیشتری دارد. مشکل پوست پوست شدن دست اغلب در افراد سالمند به دلیل ضعیف تر بودن پوست و نیز کاهش قدرت بازسازی و درنتیجه طولانی تر بودن عمر پوست، بیشتر از دیگران دیده می شود.

گاهی اوقات پوست پوست شدن دست به ندرت بروز پیدا می کند و خود شخص متوجه می شود که این مشکل مثلا به دلیل حساسیت به نوع خاصی از مواد شوینده است. در این صورت فرد باید استفاده از این مواد را متوقف کند و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر دلیل این مشکل را کشف نمی کنید یا این موضوع برایتان آزاردهنده شده است بهتر است به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و مشکل تان را با وی در میان بگذارید.

دلیل پوست پوست شدن دست

این مشکل ممکن است به علل مختلفی رخ دهد. یکی از شایع ترین دلیل ها شست و شوی مداوم دست ها با مواد شوینده شیمیایی یا استفاده از شوینده های قوی بدون استفاده از دستکش پلاستیکی است. اما دلیل های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

پسوریازیس، یک بیماری پوستی ژنتیکی است که آسیب های مختلفی به پوست وارد می کند. پوست پوست شدن دست ممکن است یکی از تظاهرات خفیف و اولیه این بیماری باشد.

این مشکل بیشتر در ناحیه آرنج ها، زانوها، پشت سر و پشت کمر دیده می شوند تا در نوک انگشتان دست اما ممکن است در هرجایی از بدن به وجود آید.

پسوریازیس، بیماری خود ایمنی است؛ به این معنا که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم پوست حمله می کند. این بیماری مسری نیست.

شخصی که دچار پسوریازیس است ممکن است دچار حمله ناگهانی شود. این حمله ها احتمالاً با بسکمک از عوامل خارجی دیگر مانند جراحت ها، رژیم غذایی، رطوبت و استرس مرتبط هستند و این حالت را تشدید می کنند.

برای این بیماری درمانی وجود ندارد و تنها با داروهای خاص می توان عوارض ناخوشایند آن را کمتر کرد. این درمان ها شامل کرم ها و روغن های خاص است که بر روی پوست استفاده می شود و نیز کورتیکواستروئیدهای موضعی و فتوتراپی تجویز می شود.

آفتاب سوختگی نیز یکی دیگر از دلایلی است که سبب آسیب لایه بیرونی پوست می شود. در نتیجه، منظره ای پوسته پوسته را در درست مخصوصا در نوک انگشتان به وجود می آورد.

گاهی اوقات آب و هوای بسیار سرد و خشک زمستان به پوست آسیب رسانده و سبب پوسته ریزی هایی در پوست دست می شود. این مورد گاهی اوقات ممکن است که حتی زخم نیز ایجاد کنند.

اگزما نوعی حساسیت پوستی است که ممکن است سبب پوسته پوسته شدن هر بخشی از بدن شود. پوست دست و مخصوصا نوک انگشتان نیز از شایع ترین محل هایی است که دچار اگزما می شوند.

افرادی که در صنایع خاصی مشغول به کار هستند به احتمال زیاد دچار این مسائل می شوند صنایعی مانند:

* شست و شو

* کترینگ

* بهداشت و سلامت

* مکانیکی

کراتولیز اکسفو لیاتیو

کراتولیز اکسفو لیاتیو, مسئله ای رایج است که باعث کنده شدن پوست دست می شود. این مشکل به احتمال زیاد در تابستان رخ می دهد و معمولاً جوانان به آن دچار می شوند.

تاول های پوستی که درونشان از هوا پر است ممکن است بر روی نوک انگشتان ظاهر شود؛ سپس این تاول ها می ترکند و پوست اطراف آن کنده می شود. احتمالاً این نواحی از پوست قرمز، خشک و ترک خورده می شود اما معمولاً خارش ندارند.

با وجود آنکه، دلیل اصلی این بیماری معین نیست، کراتولیز اکسفو لیاتیو ممکن است در مواجهه با مواد حساسیت زا، مانند صابون، مواد شوینده و مواد حلال بیشتر شود. این گونه افراد بهتر است از صابون های لطیف و بدون مواد شیمیایی استفاده کرده و از محصولات شوینده خاص دوری کنند.

کمبود ویتامین های خانواه ب ممکن است با تظاهری مانند ایجاد پوسته ریزی در دست خود را نشان دهند.

دیابت یک بیماری بسیار شایع است که عوارض متعددی دارد. از جمله این عوارض می توان به خشک شدن و ضخیم شدن پوست اشاره کرد که در نتیجه آن نمای پوسته پوسته ایجاد می شود.

گاهی اوقات به دلیل کم آبی شدید بدن، پوست نیز اندازه آب مورد نیاز خود را دریافت نکرده و دچار پوسته ریزی می شود.

مکیدن انگشتان در اطفال یک مشکل رایج است که گاها پوست پوست شدن دست را در آنها ایجاد می کند. در این صورت نیز ما بیشتر پوسته پوسته شدن را در اطراف نوک انگشتان می بینیم. متاسفانه اغلب این مشکل به دلیل استرس های روانی کودک بروز پیدا می کند؛ بنابراین بهترین روش برای حل این مشکل این است که به جای درمان های موضعی بر روی پوست دست کودک عامل زمینه ای را برطرف کنیم یعنی ترجیحا کودک را نزد یک روانپزشک اطفال ببریم.

درمان پوست پوست شدن دست چیست

استفاده از آب گرم در این شرایط بسیار مفید است به طوری که اگر دست ها را برای چند دقیقه در آب گرم قرار دهید سلول های پوستی رطوبت کافی را جذب کرده و پوسته ها به تدریج می ریزند.

بعد از شستن دست ها بهتر است آنها را با کرم مرطوب کننده یا انواع روغن های گیاهی مانند روغن زیتون آغشته کنید. بعلاوه می توانید کمی خیار روی محل های مورد نظر بگذارید چرا که خیار دارای خواص ضدالتهابی است و رطوبت زیادی را به سلول های پوستی می بخشد.

همان طور که پیش تر گفتیم، ممکن است دلیل این موضوع کم آبی بدن باشد بنابراین با مصرف مناسب آب در طول روز می توانید بر این مشکل غلبه کنید.

موز به دلیل دارا بودن پتاسیم، برای درمان بیشتر مسائل پوستی مفید و موثر است.

شیر یک نرم کننده قوی برای پوست محسوب می شود بنابراین خوردن یک لیوان شیر گرم پیش از خواب سبب زیبایی و جوان ماندن پوست می شود. قرار دادن دستی که دچار پوسته ریزی شده در شیر ولرم و عسل تاثیر به سزایی در حذف پوسته ها دارد.

بعلاوه در برطرف این مشکل استفاده از موادی مانند آب نعناع، گیاه آلوئه ور ا، جوی دوسر و عسل نیز توصیه می شود.

چگونه از پوست پوست شدن دست جلوگیری کنیم

همواره دست هایتان را با استفاده از کرم های مرطوب کننده و سایر مواد طبیعی مثلا روغن زیتون که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است مرطوب نگه دارید.

از حمام کردن با آب بسیار داغ یا بسیار سرد اجتناب کنید و همواره از آب ولرم برای دوش گرفتن استفاده کنید.

ترجیحا از مواد شوینده طبیعی و گیاهی استفاده کنید. در صورت استفاده از برخی مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی، مایع رختشویی و وایتکس و … حتما از دستکش های پلاستیکی که دارای آستر داخلی نخی هستند استفاده کنید یا ابتدا یک دستکش نخی پوشیده روی آن دستکش پلاستیکی را بپوشید. زیرا پلاستیکی بودن دستکش خود به تنهایی سبب آسیب رساندن به پوست می شود. مخصوصا اگر طولان مدت به این شکل استفاده شود.

از مایعات بیشتری در طول روز استفاده کنید بعلاوه مصرف سبزیجات و میوه ها را به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی تان بیش از پیش جای دهید. به علاوه، از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید.

در هنگام بیرون رفتن از خانه در هنگام روز حتما از کرم ضدآفتاب مناسب سازگار با پوست تان، استفاده کنید.

با ورزش کردن سبب افزایش خونرسانی به پوستتان شوید و به این ترتیب آن را در مقابل انواع حوادث این چنینی حفظ کنید.

و اما درمان های خانگی و گیاهی برای برطرف پوسته شدن انگشتان دست

در این بخش از سلامت پوست و موی نمناک 10 راه برای خلاص شدن پوسته پوسته شدن نوک انگشتان وجود دارد.

1. خیس کردن نوک انگشتان با آب گرم:

هر روز به مدت 10 دقیقه انگشت هایتان را در آب گرم خیس کنید. در این روش 2 مزیت وجود دارد، اول اینکه پوست اطراف انگشتان شما نرم میشود و دوم اینکه پوسته های انگشتانتان شروع به ریختن میکند.

برای گرفتن نتایج بهتر، اندازهی عسل و آب لیمو را با آب گرم مخلوط کنید. و دستهایتان را درون آن خیس کنید و بعد دست هایتان را با استفاده از یک پد خشک کنید و بعد، از یک مرطوب کننده با کیفیت یا روغن ویتامین e استفاده کنید.بعلاوه می توانید روغن زیتون را نیز جایگزین کنید.

2. خیار مفید پوسته شدن انگشتان دست:

خیار نیز میتواند برای درمان نوک انگشتان مناسب باشد. کمک میکند تا پوستتان را تازه ، مرطوب و صاف نگه دارید.یک عدد خیار تازه را در قطعات ضخیم برش دهید و به آرامی روی انگشتان ماساژ دهید تا زمانی که آب آن جذب پوست شود.و بعلاوه میتوانید خیار را به مدت 30 دقیقه روی قسمت آسیب دیده پوست قرار دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید این درمان را بار ها در طول روز تکرار کنید.

3. جو برای درمان پوسته شدن انگشتان دست:

یک مشت پودر جو را در یک کاسه بزرگ آب گرم مخلوط کنید و به مدت 10 الی 15 دقیقه انگشتانتان را در آن خیس کنید و سپس با آب سیتشو دهید و با یک پد یا حوله نرم پنبه ای به آرامی خشک کنید. سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. این درمان را هر شب قبل از خوابیدن تکرار کنید.

4. کمک روغن نارگیل به برطرف پوسته شدن انگشتان دست:

روغن نارگیل یکی از فوق العاده ترین درمان ها خانگی برای مسائل پوستی به خصوص پوسته پوسته شدن پوست میباشد.پوست شما را مرطوب میکند و باعث نرم ماندن آن میشود.

روغن نارگیل حاوی اسید های چرب متوسطی است که اجازه میدهند که به سرعت به پوست نفوذ کنند بنابر این خشکی، خارش ، و پوسته شدن را از بین میبرد .بعلاوه ، خواص ضد قارچ و ضد باکتری آن در برابر عفونت ها محافظت میکند.به سادگی روغن نارگیل را روی انگشتان آسیب دیده اعمال کنید و در طول روز چندین بار تکرار کنید.

5. برطرف پوسته شدن انگشتان دست با شیر:

شیر یک درمان لوکس برای پوسته پوسته شدن نوک انگشتنان شما است.قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان شیر گرم با اندازهی عسل بنوشید.این کار به آرام شدن و بهتر خوابیدن شما کمک میکند ، بعلاوه در درمان خشکی پوست نیز تاثیر گذار است. شما از شیر میتوانید به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست نیز استفاده کنید و آن را به صورت مستقیم روی انگشتان خود اعمال کنید.

گزینه دیگر این است که انگشتان خود را به مدت 10 دقیقه در شیر گرم قرار دهید و بعد با آب بشویید و در آخر از یک مرطوب کننده یا روغن ویتامین E استفاده کنید.

6. آلوئه ورا مناسب برای درمان پوسته شدن انگشتان دست:

آلوئه ورا دارای خواص خنک کننده و تسکین دهنده است که به درمان خشکی ، تورم و تحریک نوک انگشتان کمک میکند. بعلاوه میتواند پوست را از انواع عفونت محافظت کند.ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید و چندین بار در روز روی انگشت آسیب دیده اعمال کنید.بعلاوه میتوانید هر روز 2 قاشق غذا خوری آب آلوئه ورا بنوشید.

7. برطرف کردن پوسته شدن انگشتان دست با روغن زیتون:

نصف فنجان روغن زیتون را روی گاز یا درون مایکروویو گرم کنید سپس آنرا درون یک کاسه ریخته و سه قطره اسانس اسطوخودوس به آن بیفزایید و سپس انگشتان دستتان را به مدت 10 دقیقه در آن بخیسانید.بعد دست هایتان را با آب ولرم شستشو دهید. و در آخر از مرطوب کننده استفاده کنید.

8. عسل مفید برای پوسته شدن انگشتان دست:

اندازه کمی عسل خالص را روی پوست آسیب دیده خود بمالید. بعد از 10 تا 20 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

یکی دیگر از گزینه ها این است که مخلوطی از روغن زیتون و عسل تهیه کنید و هر روز روی انگشتان خود اعمال کنید تا پوستتان رانرم و لطیف کنید و یا می توانید دو قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با دو یا سه قاشق چای خوری گلاب و اندازهی عسل ترکیب کنید و روی پوست آسیب دیده اعمال کنید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم و یک صابون ملایم شستشو دهید.

9. برطرف پوسته شدن انگشتان دست با آب نعناع:

آب تعدادی برگ نعناع تازه را بگیرید ؛ قبل از رفتن به رختخواب، این آب را به پوست آسیب دیده اعمال کنید و اجازه دهید که تا صبح باقی بماند و صبح روز بعد،پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید.

10. نحوه درمان پوسته شدن انگشتان دست با موز:

یک عدد موز رسیده را له کنید و با کمی خامه ترش یا سرشیر و اندازهی شکر و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. (به جای موز، از آووکادو نیز می توان استفاده کرد).این ترکیب را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از حداقل 30 دقیقه ، بشویید و خشک کنید در نهایت از یک مرطوب کننده استفاده کنید.این درمان را چندین رئز تکرار کنید.

سخن آخر

همه موارد ذکر شده تنها درمان های احتمالی برای پوست پوست شدن دست هستند. اغلب روش های گفته شده، سبب حفظ رطوبت در پوست شده و باعث بهبود پوسته های دست می شوند. البته، گاهی اوقات ممکن است این امر، زنگ هشداری برای وجود یک اختلال مهم و خطرناک در بدن باشد. بنابراین درصورتی که احساس کردید اندازه پوست پوست شدن دست کمی غیر طبیعی بوده یا از بیش از حد شده است، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. گاهی اوقات پوسته ریزی ها با خارش همراه هستند که ممکن است به دلیل یک بیماری قارچی یا عفونی باشد که باز هم فرد باید فورا به پزشک مراجعه کند و در صدد درمان براید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت نمناک

سایت خبر نگاران جوان

منبع: راسخون

به "علل و راههای درمان پوسته شدن انگشتان دست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و راههای درمان پوسته شدن انگشتان دست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید