هفته آگاهی از مغز به دور ششم رسید، برگزاری برنامه های متنوع برای ارتقا آگاهی عمومی خبرنگاران

به گزارش وبلاگ داریوش، ششمین دوره هفته آگاهی از مغز از 9 تا 15 اسفندماه با برگزاری برنامه های متنوع در کشور برگزار می گردد.

هفته آگاهی از مغز به دور ششم رسید، برگزاری برنامه های متنوع برای ارتقا آگاهی عمومی خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری وبلاگ داریوش، محمد تقی جغتایی دبیر علمی هفته آگاهی از مغز گفت : ارتقای بهداشت مغز و توانمند سازی آن یک احتیاج اساسی و ضروری در میان افراد جامعه است و آشنایی با مغز و کارکردهای آن سبب افزایش کوشش ها برای جلوگیری از کاهش توان مغز و پیشگیری از انواع بیماری های مغزی و عصبی می گردد.

وی ادامه داد: مطالعات در ارتباط با شناخت مغز فرصتی است که اجازه می دهد جامعه درباره پیشرفت های صورت گرفته درباره تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در تشخیص بیماری ها، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی نظیر آلزایمر، پارکینسون، اسکیزوفرنی و افسردگی ،اطلاعات و آگاهی بیشتری کسب کند.

آشنایی با راه های پیشگیری از کاهش قدرت مغز

جغتایی مغز را یک رکن بسیار مهم بدن توصیف کرد و یادآور شد: مغز نقش مهمی در کنترل دیگر ارکان بدن برعهده دارد و افزایش توانایی های مغز و آشنایی با راه های پیشگیری از کاهش قدرت آن دو هدف اساسی در برگزاری هفته آگاهی از مغز در کشور است که ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی به عنوان متولی ترویج و گسترش علوم شناختی و علوم اعصاب برنامه های متنوعی را به مناسبت هفته آگاهی از مغز در کشور تدارک دیده است.

به گفته دبیر علمی هفته آگاهی از مغز، در این هفته کوشش می گردد با استفاده از ظرفیت ها و امکانات، سطح دانش و اطلاعات ازتوانایی های مغز و نیز راه های جلوگیری از کاهش توانایی های مغز در بین اقشار مختلف مردم در جامعه افزایش یابد.

حل مسائل و مقابله با اختلالات

وی با تاکید بر اینکه توسعه علوم مغز و شناخت در کشور گامی مثبت برای حل مسائل و مقابله با اختلالات و نارسایی ها در شبکه مغزی محسوب می گردد، بیان نمود: در این راستا تاسیس انجمن های علمی مغز و شناخت در دانشگاه های کشور در دستور کار قرار گرفته و تا به امروز 60 انجمن علمی مغز و شناخت در مراکز دانشگاهی ایجاد و فعال شده است.

وی گفت: به موازات این اقدام برگزاری نشست ها و سمینارهای علمی مرتبط با دانش مغزو شناخت درمدارس و دانشگاه ها و مراکز فرهنگی نیزاز دیگر کوشش ها برای بالابردن سطح آگاهی از ساختارها و کارکردهای مغز و مقابله با بروز اختلالات در شبکه مغزی است.

ارتقا آگاهی عمومی جامعه از عملکرد مغز

بر اساس این گزارش، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری، حامی و برگزار کننده هفته آگاهی از مغز، این هفته را که یک هفته ترویجی برای ارتقای آگاهی عموم جامعه از عملکرد مغز است ، در سال 1394 برای اولین بار در ایران برگزار کرد.

هفته آگاهی از مغز فرصتی را برای توجه به افزایش توانمندی های مغز بچه ها ، دانش آموزان و دانشجویان فراهم آورده است. برنامه های متنوع و متعددی نیز در این زمینه به وسیله ارائه برنامه علمی، آاموزشی، گردهمایی ها و نشست ها و سمینارهای مجازی تدارک دیده شده است. در چند سال اخیر در حوزه دانش و ساختارهای مغز و آشنایی با توانمندی ها و راه های پیشگیری از قدرت کاهش مغز در کشور ده ها هزار جلد کتاب تالیف، ترجمه و چاپ و انتشار یافته است که گامی کوچک برای حفظ و ارتقای توان مغز در میان اقشار مختلف جامعه است.

ششمین دوره و برنامه های متنوع

در ششمین سال متوالی برگزاری هفته آگاهی از مغز ، جشنواره رسانه و آگاهی از مغز با هدف فراوری اطلاعات محتوایی در مورد دانش مغز و فعالیت های ترویجی در حوزه دانش علوم شناختی توسط رسانه ها با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می گردد.

افزایش سرمایه شناختی افراد جامعه بویژه توجه به بچه ها و نوجوانان از هدف های مهم در هفته آگاهی از مغز است که با جدیت و برنامه ریزی های مدون و با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و مشارکت و همکاری مراکز، نهادها و سازمان های مردم نهاد در سطح کشور به اجرا در می آید.

حمایت از برگزاری دوره های آموزشی آزاد و مجازی برای ارائه خدمات شناختی و خدمات مغز و شناخت برای کارشناسان و متخصصان و نیز توسعه پژوهش های کاربردی و برگزاری مسابقات دانش آموزی در حوزه مغز و شناخت از دیگر اقدامات و فعالیت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی برای حفظ و ارتقای دانش مغز و بهداشت سلامت این عنصر حیاتی و مهم بدن است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هفته آگاهی از مغز به دور ششم رسید، برگزاری برنامه های متنوع برای ارتقا آگاهی عمومی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته آگاهی از مغز به دور ششم رسید، برگزاری برنامه های متنوع برای ارتقا آگاهی عمومی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید