شکست بزرگ اف 22 مقابل این جنگنده کم سر و صدا

به گزارش وبلاگ داریوش، اف 22 نخستین جنگنده نسل پنجم دنیا و از مشهورترین جنگنده های رجحان هوایی است اما یکبار نبرد هوایی را به رافال فرانسوی باخته است.

شکست بزرگ اف 22 مقابل این جنگنده کم سر و صدا

به گزارش خبرآنلاین، در یک نبرد هوایی کدام جنگنده می تواند مقابل اف 22 رپتور قد علم کند و حتی شکستش دهد؟ پاسخ شاید آنچه فکر می کنید نباشد.

نبرد دو جنگنده از دو نسل متفاوت

بله اف 22 رپتور هم شکست ناپذیر نیست. بیش از یک دهه پیش، یکی از هیجان انگیزترین رویدادها در صنعت هوایی رخ داد و جنگنده رافال فرانسوی، جنگنده رادارگریز آمریکایی را در نبرد آزمایشی شکست داد.

اف 22 رپتور، جنگنده رادارگریز تک سرنشین آمریکایی است که برای عملیات فزونی هوایی طراحی شده است. این پرنده دو موتوره اولین جنگنده رادارگریز دنیا و یکی از چهار جنگنده رادارگریز عملیاتی موجود در کنار اف 35 دیگر جنگنده آمریکایی، سوخو 57 روسیه و جی 20 چینی است.

در نقطه مقابل داسو رافال جنگنده نسل 4.5 فرانسوی قرار گرفته است. جنگنده ای دو موتوره و چند منظوره که برای انجام طیف گسترده ای از عملیات ها علیه اهداف هوایی، زمینی و دریایی طراحی شده است.

تقابل این دو جنگنده سال 2009 و طی یک مانور با حضور نیروهای هوایی انگلیس، آمریکا، فرانسه و امارات در آسمان امارات متحده عربی صورت گرفت.

آمریکایی ها با اف 22، انگلیسی ها با تایفون، اماراتی ها با میراژ 2000 و فرانسوی ها با رافال به این میدان قدم گذاشته بودند.

در این مانور سناریوهای متفاوتی تمرین شد و البته اف 22 در بسیاری نبردهای شبیه سازی شده رقبا را از میدان به در کرد. نتیجه نبردهای هوایی نیز کاملا به نفع اف 22 بود و توانست در عملیات شبیه سازی شده 6 رافال را هدف قرار دهد و در پنج داگ فایت نیز نتیجه برابر شد اما در یک نبرد از عهده رافال برنیامد و در داگ فایت مغلوب این پرنده چالاک فرانسوی شد.

شکست اف 22 در داگ فایت چنان برای آمریکایی ها باورنکردنی بود که از فرانسه درخواست کردند تا فیلم کابین خلبان رافال هنگام داگ فایت را منتشر کند. در فیلم منتشر شده به وضوح تعیین بود که خلبان در موقعیتی بود که می توانست جنگنده آمریکایی را ساقط کند و در نبرد واقعی شانسی برای جان به در بردن اف 22 وجود نداشت.

البته بخشی از این پیروزی مدیون مهارت خلبان فرانسوی بود که جنگنده اش را به حداکثر توان رسانده بود و حتی در بعضی موارد گرانش سنگین 9G را تحمل می کرد.

پیروزی خلبان فرانسوی در این نبرد نقش مهم مهارت های انسانی را به نمایش گذاشت.

منبع: فرارو

به "شکست بزرگ اف 22 مقابل این جنگنده کم سر و صدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست بزرگ اف 22 مقابل این جنگنده کم سر و صدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید