از ایران یک پیشنهاد داشتم ، گل محمدی می توانست سرمربی تیم ملی باشد ، شانس کمی برای قهرمانی در جام ملت ها داریم

به گزارش وبلاگ داریوش، ایمان مبعلی که این روزها در امارات مربیگری می نماید، اعتقاد دارد کار مربیان ایرانی در فولاد خیلی سخت است چون این باشگاه حاشیه های زیادی دارد.

از ایران یک پیشنهاد داشتم ، گل محمدی می توانست سرمربی تیم ملی باشد ، شانس کمی برای قهرمانی در جام ملت ها داریم

وبلاگ داریوش آنلاین - امیرحسین اعظمی

ایمان مبعلی حدود 15ماه پیش ایران را ترک کرد تا در امارات زندگی اش را ادامه دهد. زمان زیادی از حضور او در این کشور نگذشته بود که ایمان در آموزشگاه باشگاه شباب الاهلی مشغول به فعالیت شد. مبعلی در خاتمه فصل یک پیروزیت بزرگ را جشن گرفت و همراه با این تیم قهرمان لیگ امارات در رده نونهالان شد. او حالا در فوتبال این کشور دنبال هدف های تازهش در مربیگری است و همین قهرمانی بهانه ای شد تا دقایقی با بازیکن سابق تیم ملی، استقلال و فولاد صحبت کنیم.

*از حضور در آموزشگاه باشگاه شباب الاهلی آغاز کنیم. چه اتفاقی افتاد که سرمربی نونهالان این باشگاه شدی؟

حدود 15ماه پیش برای زندگی به امارات آمدم. قبلا 6سال اینجا فوتبال بازی نموده بودم و دوستان خوبی هم در دوبی دارم. بعد از مدت کوتاهی که اینجا بودم، مدیر فنی شباب با من صحبت کرد و پیشنهاد حضور در تیم نونهالان را به من داد که قبول کردم و خدا را شکر در لیگ نونهالان به قهرمانی رسیدیم. پسرم هم در تیم 13ساله ها بازی می نماید، در پست مهاجم.

*قطعا این قهرمانی برایت مهم و شیرین بود، درست است؟

بله، من دو سه سال در فولاد، نساجی و بادران به عنوان مربی کار کردم ولی سرمربی بودن حس متفاوتی دارد. وقتی سرمربی می شوی، تمام اختیارات دست خودت است و دوست داشتم برای نخستین بار این چالش را تجربه کنم که تجربیات زیادی هم به دست آوردم. حتی اگر قهرمان هم نمی شدیم، باز هم در قدم اول برای من این نوع کارکردن خوب بود.

*با این قهرمانی محتمل است فصل بعد مسئولیت بالاتری در شباب الاهلی داشته باشی؟

لیگ تمام شده و احتمالا 2ماه دیگر آغاز می گردد. صحبت هایی اجرا شده ولی فعلا چیزی قطعی نیست، باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت.

*فرهاد مجیدی هم قراردادش را با اتحاد کلبا تمدید کرد. آیا با این مربی در ارتباط هستی؟

گاهی اوقات همدیگر را می بینیم. در فوتبال امارات از مجیدی به خوبی یاد می نمایند و فوتبالی ها معتقدند تیم او در فصل گذشته عملکرد خوبی داشته است. من امیدوارم راه برای مربیان ایرانی باز گردد تا در خارج از ایران هم مربیگری نمایند. من معتقدم اگر مربیان ما کمتر درگیر حاشیه شوند، می توانند پیروز باشند.

*هدف مهم تو در مربیگری چیست؟

دوست دارم پیشرفت کنم. اواخر دوران فوتبالم به مربیگری هم فکر می کردم چون عاشق مربیگری بوده و هستم. طبیعتا اینجا کار سخت تری دارم و اگر در ایران بودم کارم راحت تر بود ولی آنجا به جز تیم های پایه فولاد که یکی دو بار به من پیشنهاد شد، دیگر پیشنهادی نداشتم. فعلا که در امارات هستم و دوست دارم تجربیاتم را به بازیکنان انتقال بدهم.

*فولاد خوزستان هم با شرایط عجیبی روبرو شده و خیلی از طرفداران این تیم موافق ماندن علیرضا منصوریان نیستند.

فولاد را دوست دارم و از این باشگاه به فوتبال ایران معرفی شدم و به نوعی فولاد، خانه من است. متأسفانه بزرگ ترین مشکل فولاد، حاشیه است و آنهایی که سال های گذشته این حاشیه ها را کنترل کردند، در فولاد دوام آوردند. کار مربی ایرانی در فولاد سخت است چون توقع طرفداران فولاد از این تیم بالاست. بعضی سایت ها هستند که روی تصمیم مدیران فولاد تأثیر می گذارند و در مجموع باید بگویم که فولاد خیلی مواقع از حاشیه ها لطمه خورده است. من در خصوص ماندن یا رفتن منصوریان نظر خاصی ندارم ولی تأکید می کنم که مربی ایرانی همواره کار سختی در فولاد دارد.

*فوتبال ایران را دنبال می کنی؟

بله، تا جایی که بتوانم بازی ها و اخبار را دنبال می کنم.

*در خصوص قهرمانی پرسپولیس چه نظری داری؟

فصل گذشته واقعا لیگ جذابی داشتیم و هیجان بازی ها تا هفته آخر بالا بود. هر سه تیم شرایط خوبی برای قهرمان شدن داشتند ولی پرسپولیس از لغزش استقلال و سپاهان استفاده کرد و در نهایت قهرمان شد.

*فکر می کنی چه عاملی باعث قهرمانی پرسپولیس شد؟

تجربه و آرامش یحیی و بعلاوه یکدست بودن تیم، باعث شد تا پرسپولیس قهرمان گردد. آنها فوتبال باکیفیتی را به نمایش گذاشتند و مسئله مهم در پرسپولیس این است که آنها سال های اخیر شاکله اصلی شان را حفظ نموده اند و بازیکنان تازهی هم که به این تیم اضافه می شوند، در قالب تیم قرار می گیرند. برخلاف پرسپولیس، تیم هایی مثل استقلال و سپاهان تغییرات داشتند و این موضوع یکی از دلایلی بود که در نهایت رقابت قهرمانی را به پرسپولیس واگذار کردند.

*در خصوص شرایط تیم ملی و انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تازه، چه صحبتی داری؟

دوره قبلی که ایشان سرمربی تیم ملی بود، در آن تیم حضور داشتم. ما در آن دوره فوتبال خوبی را به نمایش گذاشتیم ولی متأسفانه در ضربات پنالتی به کره جنوبی باختیم که سرمربی را برکنار کردند. معتقدم می توانستند به آقای قلعه نویی زمان بدهند ولی بعد از سال ها دوباره این مربی انتخاب شد. فکر می کنم حق ایشان بود که یک بار دیگر این فرصت را در اختیار داشته باشد.

*ولی بعضی هم معتقدند قلعه نویی در 12سال گذشته دستاورد خاصی نداشته و نباید به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می شد؟

این احتیاج به یک بحث مفصل دارد. اگر قرار بود فدراسیون فوتبال دنبال انتخاب مربی خارجی برود، آن وقت شرایط فرق می کرد. طبیعی است که اگر یک مربی کارنامه دار و مطرح خارجی می آمد، خیلی ها استقبال می کردند. فدراسیون اما در آن مقطع دنبال مربی ایرانی بود و نام چند گزینه هم مطرح بود که فکر می کنم انتخاب قلعه نویی تصمیم نادرستی نبود. یحیی گل محمدی هم می توانست انتخاب فوق العاده ای باشد.

*بازگرداندن کی روش قبل از جام جهانی تصمیم درستی بود؟

همان اوایل که اسکوچیچ سرمربی شد، در یکی از مصاحبه هایم گفتم که او گزینه خوبی است چون از دوستانم که در فولاد یا صنعت نفت با این مربی کار نموده بودند، چیزهای مثبتی در خصوصش شنیدم. ما با اقتدار به جام جهانی رفتیم، خیلی ها شاید این نظر را دادند که به خاطر بازیکنان باکیفیتی که داشتیم راهی جام جهانی شدیم ولی نقش اسکوچیچ را نمی توان نادیده گرفت. ما ویلموتس را هم آوردیم ولی دیدید تیم ملی با او چه وضعیتی پیدا کرد. به نظر من انتخاب کی روش بزرگ ترین اشتباه بود. او زحمات زیادی برای فوتبال ما کشید و خیلی از بازیکنان فعلی تیم ملی مدیون او هستند ولی در آن مقطع، بازگرداندن کی روش تصمیم درستی نبود.

*تشکیل مینی کمپ تیم ملی هم با انتقادهای زیادی همراه شد.

باید دید نظر و دیدگاه کادر فنی در این زمینه چیست. اطلاعات من در این زمینه کافی نیست که بخواهم در خصوصش صحبت کنم.

*فکر می کنی با پیشرفتی که کشورهایی مثل عربستان، کره، ژاپن، استرالیا، قطر و... در فوتبال داشته اند، آیا شانسی برای قهرمانی در جام ملت ها داریم؟

در فولاد که امکانات خوبی دارد کار کردم ولی وقتی به امارات آمدم متوجه شدم که چقدر عقب هستیم. معتقدم شانس کمی برای قهرمانی در جام ملت ها داریم و اگر هم قهرمان شویم، روی اتفاق بوده است. ما در بحث امکانات سخت افزار، استخدام بازیکنان و مربیان خارجی باکیفیت و خیلی چیزهای دیگر از این کشورها عقب هستیم. همه می دانند در قیاس با این کشورها چه شرایطی داریم و از همه مهم تر اینکه توجهی به آموزشگاه هایمان نمی کنیم. ما باید از ریشه به فکر پیشرفت این فوتبال باشیم. آنها خیلی جلوتر از ما هستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "از ایران یک پیشنهاد داشتم ، گل محمدی می توانست سرمربی تیم ملی باشد ، شانس کمی برای قهرمانی در جام ملت ها داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ایران یک پیشنهاد داشتم ، گل محمدی می توانست سرمربی تیم ملی باشد ، شانس کمی برای قهرمانی در جام ملت ها داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید