کاوش زاغه های دست کن تفرش به سبب محدودیت منابع مالی بلاتکلیف است

به گزارش وبلاگ داریوش، نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفرش گفت: فصل کاوش زاغه های دست کن تفرش با وجود اهمیتی که در روشن شدن زوایای پنهان فرهنگ و تاریخ گذشته این خطه دارد به سبب محدودیت منابع مالی بلاتکلیف است.

کاوش زاغه های دست کن تفرش به سبب محدودیت منابع مالی بلاتکلیف است

به گزارش وبلاگ داریوش از اراک، علی حیدری با بیان اینکه زاغه های دست کن زیرزمینی منطقه طرخوران تفرش در سال 93 کشف شد و در پی آن کاوش این گنجینه عظیم زیرزمینی آغاز شد گفت: در برآورد های نخست قدمت دست کن های زیرزمینی تفرش به دوره ایلخانی برمی شود اما توقف در کاوش ها بستر تکمیل اطلاعات تخصصی و آشکارسازی زوایای پنهان و ویژگی های زیستی و فرهنگی این دست کن را نامشخص گذاشته است.

وی اضافه نمود: نبود اعتبار، فصل کاوش دست کن تفرش را از آبان ماه متوقف کرده و از سرگیری مطالعات و کارمیدانی منوط به تامین منابع مالی است.

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفرش شرح داد: با توجه به اینکه این دست کن در حریم شهری و در زیر سایت منازل معابر شهری مدفون شده در برخی قسمت ها از نخاله های ساختمانی و فاضلاب در این بخش آسیب هایی دیده است و این مهم هزینه کرد اعتبار برای فصل کاوش را افزایش داده است.

حیدری بیان نمود: اعتبار مورد نیاز به منظور انجام فصل کاوش این دست کن زیرزمینی حداقل یک میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: این زاغه ها بین 4.5 تا 10 متر زیرزمین هستند که در آنها دالان های 80 سانتی متری، پاگرد و حجره ها بزرگ و کوچک تعبیه شده است.

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفرش اعلام کرد: در فصل کاوش دست کن تفرش با وجود تمامی تنگناها حدود 150 متر حفاری اجرا شده است و برابر برآورد ها پیش بینی می شود این زاغه ها تا چند کیلومتر وسعت داشته باشند.

حیدری اعلام کرد: در ابتدای عملیات کاوش در راستا حفاری، قطعات سفالی لعاب دار، سنگ ها و ظروف قدیمی کشف شد.

وی اضافه نمود: با شهرداری و شورای شهر به منظور ادامه کار مذاکره شده و احتمال از سرگیری فصل کاوش با مشارکت مدیریت شهری دور از انتظار نیست.

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفرش گفت: این زاغه دست کن زیرزمینی دارای ارزش تاریخی زیادی است و نورپردازی و نمایش عمومی 200 متر از آن در دستور کار قرار گرفته است.

آمار مراجعه مصدومان نزاع در پزشکی قانونی استان مرکزی 7 درصد کاهش یافت

آمار مراجعه مصدومان ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مرکزی در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش یافت.

در 9 ماهه امسال 7 هزار و 883 مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مرکزی مراجعه کردند که این رقم در سال گذشته 8 هزار و 472 نفر بوده است.

در این مدت از مجموع مراجعان نزاع، 5 هزار و 600 نفر مرد و 2 هزار و 283 نفر زن بودند.

در این مدت اراک با 4 هزار و 149نفر و ساوه با هزار و 371 نفر، بیشترین وتفرش با 160 نفر کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته اند، همچنین در 9 ماهه امسال بیشترین آمار مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مرکزی با هزار و 113 نفر در تیر ماه و کمترین آن با 563 نفر در آذرماه به ثبت رسیده است.

یک بره با نقص و جهش ژنتیکی در فراهان به دنیا آمد

رئیس شبکه دامپزشکی فراهان گفت: یک بره عجیب الخلقه با جهش ژنتیکی در روستای ضیاء آباد این شهرستان به دنیا آمد.

جواد مهرعلی اضافه نمود: این بره با علائم بیماری هیدروسفالی (آب آوردگی)، بیماری شکاف کام و فک به دنیا آمد و 6 ساعت پس از تولد فوت کرد.

وی بیان نمود: این نواقص از ماه های نخست اندام زایی در حیوان شکل می گیرد که مهم ترین علت آن کمبود طیفی از ویتامین ها به ویژه ویتامین ب است که سبب بسته شدن مجاری خروجی دهنده از مغز می شود و در نهایت مغز بزرگ و بیماری هیدروسفالی بروز می کند.

رئیس شبکه دامپزشکی فراهان شرح داد: چرای دام در مزارع سیب زمینی که محصول آن با سموم علف کش آفت زدایی شده باشد یکی دیگر از دلایل ایجاد نقص در تولد این بره محسوب می شود.

مهرعلی اعلام کرد: سن مادر در تولد ناقص فرزند بی تاثیر است و عامل نقص در تولد بره عجیب الخلقه به حساب نمی آید همچنین تولد این بره ناقص اگر چه نادر است اما براساس قانون احتمالات وقوع آن عادی است.

وی اضافه نمود: تولد این گونه دام ها جزء بیماری های دامی محسوب نمی شود.

کودک تازه به دنیا آمده بی سرپرست از خمین به شیرخوارگاه اراک تحویل شد

رئیس بهزیستی خمین گفت: کودک بی سرپرست تازه به دنیا آمده در سلامت کامل به شیر خوارگاه اراک تحویل داده شد.

اسماعیل خانجانی اضافه نمود: با تماس تلفنی کارکنان بیمارستان امام خمینی(ره) این شهر مبنی بر کودک تازه به دنیا آمده بی سرپرست، اقدامات اولیه انجام و کودک به شیرخوارگاه اراک منتقل شد.

وی بیان نمود: پس از انجام آزمایش های اولیه و بستری در بخش اطفال بیمارستان، این کودک تحویل شیر خوارگاه اراک شد.

رئیس بهزیستی خمین شرح داد: هویت این کودک هنوز مشخص نیست که متعلق به کدام شهرستان است و حتی مشخص نشده که در کدام بیمارستان به دنیا آمده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی خمین هم در این باره گفت: پرستاران و نیروهای خدماتی بیمارستان امام خمینی(ره) این کودک که دختری تازه به دنیا آمده بود را در یکی از سطل های زباله یافتند.

جواد جواهری اضافه نمود: با تماس با نیروی نظامی و اداره بهزیستی این کودک تحت مراقبت های اولیه پزشکی قرار گرفت و پس از تایید سلامت کامل این کودک تحویل بهزیستی شد.

منبع: تسنیم

به "کاوش زاغه های دست کن تفرش به سبب محدودیت منابع مالی بلاتکلیف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش زاغه های دست کن تفرش به سبب محدودیت منابع مالی بلاتکلیف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید