چه نوع نانی مصرف کنیم؟

به گزارش وبلاگ داریوش، آن ساندویچ های خاطره انگیز تخم مرغ و گوجه، کالباس سیردار و خیارشور یا کره و مربا که با نان بولکی درست می شد را حتما به یاد دارید. این نان را هنوز هم بعضی کارگاه ها می پزند و در سوپرمارکت ها عرضه می نمایند. نان کوچکی که اغلب رنگ تیره و لکه های سیاه و قهوه ای پراکنده ای بر سطح آن نمایان است و تقریبا طعم ترش و بوی مطبوعی دارد.

چه نوع نانی مصرف کنیم؟

نان بولکی برخلاف نامش که به نان سفید معروف بود، اما با آرد گندم سبوس دار تهیه می شد. برخلاف باور عامه که اعتقاد داشتند این نان را با جوش شیرین درست می کردند اما از خمیر ترش تهیه می کردند و ارزش غذایی خوبی داشت. نان بولکی در مقایسه با نان های باگت فرانسوی امروزی حجم و تردی کمتری دارد. اما نان باگت را با آرد بدون سبوس، مخمر، بعضی بهبوددهنده ها، آب، نمک، کمی شکر و گاهی روغن برای لطافت خمیر تهیه می نمایند.

این نان برخلاف نان بولکی به دلیل تفاوت در نوع مخمر، بوی معطر و طعم خاصی ندارد اما تردتر و حجیم تر است.در این که خمیر نان بولکی و باگت به خوبی تخمیر می گردد، بحثی نیست. اما چون نان باگت را با آرد بدون سبوس تهیه می نمایند، بهتر است انواعی را که با آرد سبوس دار، چاودار و جو تهیه شده بهره ببرید. البته ضروری است بدانید بعضی کارگاه های غیرمتعهد اقدام به تهیه نان باگت با جوش شیرین می نمایند که تا حدودی قابل تشخیص است.

اگر باگت در ابتدا رنگ و ظاهر مناسبی داشت، اما پس از سرد شدن رنگ آن تیره و مات شد یا در بافت داخل آن لکه ها یا رگه های زردرنگ پخش نشده ای مشاهده شد، احتمالا با جوش شیرین تهیه شده است؛ ضمن این که هرچه ماندگاری نان باگت بیشتر باشد، نشانه استفاده از مخمر در آن است. نان ها اگر به خوبی سرد نگردد و رطوبتی در آنها باقی بماند در دمای محیط، آغاز به کپک زدن خواهد نمود و بیش از دو سه روز قابلیت نگهداری ندارد. چه بسا کپک از همان روز اول در نان در حال رشد و تکثیر است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

به باور بعضی از مصرف نمایندگان ، بافت داخل نان های باگت، خمیری، نپخته، چاق نماینده و دیرهضم است. اما باید بدانید بافت داخل این نان ها کاملا پخته شده و قابلیت هضم دارد و اگر این بافت چاق نماینده باشد، پوسته خشک و ترد رویی این نان ها هم کالری زا خواهد بود و بهتر است به جای تخلیه بافت داخل نان باگت، برای کاهش کالری زایی از میزان کمتر این نان بهره ببرید.

منبع: همگردی

به "چه نوع نانی مصرف کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه نوع نانی مصرف کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید