پیشنهاد یک دانشمند ایرانی؛ رنگ سفید را به چراغ هدایت اضافه کنید!

به گزارش وبلاگ داریوش، علی حاج بابایی، دانشمند ایرانی، طرحی را برای اضافه کردن چراغ سفید به چراغ هدایت ارائه داده است که می تواند به بهبود کارآیی خودرو های خودران و جریان عبور و مرور یاری کند.

پیشنهاد یک دانشمند ایرانی؛ رنگ سفید را به چراغ هدایت اضافه کنید!

به گزارش ایسنا، به منظور بهینه سازی جریان عبور و مرور، بسیاری از وسایل نقلیه خودران هم با یکدیگر و هم با سیستم های کنترل ترافیک شهری ارتباط برقرار می نمایند. دانشمندان اکنون پیشنهاد می نمایند که شاید اضافه کردن یک چراغ سفید به تقاطع های کنترل شده بتواند به بهبود شرایط یاری کند.

تا زمانی که وسایل نقلیه خودران به عنوان یک وسیله نقلیه نادر باقی بمانند، سیستم چراغ هدایت سبز/زرد/قرمز بدون احتیاج به رنگ اضافی احتمالا برترین عملکرد را خواهد داشت، اما علی حاج بابایی (Ali Hajbabaie)، دانشمند ایرانی و همکارانش در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی (NC State) بر این باور هستند که با رایج شدن استفاده از وسایل نقلیه خودران ممکن است شرایط تغییر نمایند.

اینجاست که رنگ سفید وارد می گردد. ایده این است که وقتی گروهی از وسایل نقلیه خودران به یک تقاطع نزدیک می شوند، بتوانند با یکدیگر و با رایانه ای که چراغ های هدایت آن تقاطع را روشن می نماید، ارتباط برقرار نمایند. همه آن وسایل نقلیه خودران برای عبور از تقاطع با بیشترین سرعت و کارآیی ممکن، حرکات خود را هماهنگ می نمایند. تعداد معینی از خودرو هایی که در یک جهت حرکت می نمایند، منتظر می مانند تا تعداد معینی از خودرو هایی که در جهت دیگری حرکت می نمایند، عبور نمایند.

در این مرحله از جریان عبور و مرور، چراغ های هدایت به رنگ سفید تغییر خواهند کرد. این امر به رانندگان خودرو های غیر خودران امکان می دهد تا بدانند که حق تقدم به وسیله وسایل نقلیه خودران دیکته می گردد و تنها کاری که آن ها باید انجام دهند، این است که به سادگی خودروی جلوی خود را دنبال نمایند. بدین ترتیب، اگر خودروی جلو متوقف گردد، می ایستند و اگر از تقاطع عبور کند، آن ها نیز همین کار را انجام می دهند.

در همان تقاطع، زمانی که اکثریت قریب به اتفاق خودرو های در حال نزدیک شدن، وسایل نقلیه خودران نباشند، چراغ ها به روال معمول سبز/زرد/قرمز خود بازمی گردند. بدین ترتیب، چراغ سفید به سادگی روشن نمی گردد.

به گفته دانشمندان، شبیه سازی های رایانه ای مبتنی بر جریان عبور و مرور در دنیا واقعی نشان می دهند که این ایده قطعا شایستگی دارد. به عنوان مثال، چراغ سفید در بعضی موارد می تواند تاخیر های ناشی از ترافیک را تا بیش از 90 درصد کاهش دهد.

حاج بابایی گفت: شبیه سازی ها چندین نکته را به ما می گویند. نخست اینکه وسایل نقلیه خودران بدون توجه به وجود رنگ سفید، جریان ترافیک را بهبود می بخشند. دوم این که اگر وسایل نقلیه خودران وجود داشته باشند، چراغ سفید می تواند جریان عبور و مرور را بیشتر بهبود ببخشد. این امر باعث کاهش مصرف سوخت نیز می گردد. سوم اینکه هرچه درصد عبور و مرور در یک تقاطع دارای چراغ راهنمای سفید که شامل وسایل نقلیه خودران است بیشتر باشد، رفت و آمد در تقاطع سریع تر خواهد بود و آمار مصرف سوخت بهتر است.

وی اضافه کرد: در شبیه سازی های اجرا شده دیدیم حتی در شرایطی که فقط 10 درصد از خودرو های حاضر در یک تقاطع خودران بودند، چراغ سفید باز هم تاخیر های ترافیکی را تا سه درصد کاهش داد. چراغ راهنما لزوما نباید سفید باشد، اما روی وجود رنگ چهارم توافق وجود دارد.

منبع: فرارو

به "پیشنهاد یک دانشمند ایرانی؛ رنگ سفید را به چراغ هدایت اضافه کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد یک دانشمند ایرانی؛ رنگ سفید را به چراغ هدایت اضافه کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید