نمایشگاه کتابفروشی نشود، معارفه نویسندگان خارجی قابلیت نمایشگاه کتاب تهران است

به گزارش وبلاگ داریوش، مژده دقیقی، مترجم می گوید: نمایشگاه کتاب تهران می تواند از فروشگاه صرف بودن خارج گردد و نقش های بهتری ایفا نماید.

نمایشگاه کتابفروشی نشود، معارفه نویسندگان خارجی قابلیت نمایشگاه کتاب تهران است

وبلاگ داریوش- فرشاد شیرزادی: مژده دقیقی، مترجم کتاب یک مهمانی یک پایکوبی نوشته ایزایک بشویس سینگر و انبوهی کتاب درخشان دیگر از نویسندگان مختلف جهان از جمله آلیس مونرو و ... در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ داریوش به نقص ها و قوت های نمایشگاه سی و چهارم اشاره نمود و اضافه نمود: نمایشگاه کتاب تهران می تواند به محل تعامل بین ناشران ایرانی و نویسندگان خارجی تبدیل گردد.

گفت و گوی کوتاه ما را با این مترجم بخوانید

در وهله نخست می خواهم ضعف ها و قوت های سرای اهل قلم نمایشگاه را آنالیز کنید؟

سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران می تواند به محلی برای معارفه نویسندگان خارجی و ایرانی و بعلاوه ناشران ایرانی و خارجی تبدیل گردد. مراسم معارفه اغلب نویسندگان خارجی فقط در سفارتخانه ها برگزار می گردد.

این مهم را با چه سابقه ذهنی و عینی آنالیز می کنید؟

سابقه ذهنی و عینی اش این است که مراسم معارفه اغلب نویسندگان آلمانی یا اتریشی که به ایران می آیند، در همان سفارتخانه برگزار می گردد، در حالی که نمایشگاه کتاب تهران قابلیت این میزبانی را دارد.

آیا با ورود کتابفروشی ها به نمایشگاه موافقید؟

نمایشگاه کتاب تهران می تواند از فروشگاه صرف بودن خارج گردد و نقش های بهتری ایفا نماید. هنگامی که نمایشگاه کتاب تهران در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شد، چند بار در نشست های سرای اهل قلم شرکت کردم. به گمانم نمی توان در چنین نشست هایی انتظار بحث های جدی داشت، چون مخاطب این نشست ها اغلب به اصطلاح عبوری و گذری اند اما در مجموع برای طرح برخی مباحث خرد و کلان بد نیست.

با برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران چقدر موافقید؟

برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی بار ترافیکی سنگینی را به بخشی از شهر وارد می نماید که تهران ظرفیت تحمل آن را ندارد. به جرأت می توانم بگویم که برگزاری نمایشگاه در چنین مکانی وضع شهر را مختل می نماید. برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلی به گمانم راهکار کوتاه مدت یا نهایتاً میان مدت است و باید فکری اساسی برای محل برگزاری نمایشگاه کرد.

  • نمایشگاه کتاب تهران به روایت آمار | افزایش ناشران مجازی و کاهش ناشران فیزیکی
  • نمایشگاه کتاب ما با بولونیا ایتالیا قابل مقایسه نیست| ادبیات بزرگسال را رها کنید، حوزه کودک و نوجوان حساس تر است

با توجه به شناختتان از کلان شهر تهران، به نظر شما با توجه به امکانات موجود چه مکانی مناسب است؟ شهر آفتاب هم مسایل و مصائب خاص خودش را داشت که بیش و کم از آن مطلعیم.

چند سالی است که مکانی به نام باغ کتاب در کنار کتابخانه ملی ساخته شده. اما هنوز نمی دانیم که باغ کتاب برای برپایی نمایشگاه کتاب کارآیی دارد یا خیر. این در حد یک پیشنهاد است.

منبع: همشهری آنلاین

به "نمایشگاه کتابفروشی نشود، معارفه نویسندگان خارجی قابلیت نمایشگاه کتاب تهران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه کتابفروشی نشود، معارفه نویسندگان خارجی قابلیت نمایشگاه کتاب تهران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید