موارد مصرف و عوارض جانبی کارودیلول

به گزارش وبلاگ داریوش، کارودیلول از داروهای مسدود کننده بتا است که با کاهش فشار خون بالا از بروز سکته، حمله قلبی و مسائل کلیوی پیشگیری می نماید و برای درمان نارسایی قلبی مفید است اگرچه عدم توجه به بعضی نکات در مصرف آن می تواند به عوارض جانبی جدی منجر گردد.

موارد مصرف و عوارض جانبی کارودیلول

کارودیلول چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی کارودیلول برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی به کار می رود. این دارو جهت بهبود علائم بقا پس از حمله قلبی نیز به کار می رود. کارودیلول با کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از حمله قلبی و مسائل کلیوی یاری زیادی می نماید. کارودیلول به خانواده بتا بلاکرها تعلق دارد.

نحوه عملکرد داروی کارودیلولعملکر داروی کارودیلول به شکل مسدود کردن فعالیت بعضی از مواد شیمیایی طبیعی بدن مانند اپی نفرین در قلب و رگ ها است. این کار موجب کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون و فشار بر قلب می گردد.

نحوه مصرف کارودیلول و دوز مصرفیمیزان داروی تجویزی پزشک که معمولا 2 بار در روز است را می توانید همراه غذا یا بدون غذا میل کنید. هر بار که دارو را تهیه می کنید تمام راهنمای مصرف آن را مطالعه کنید.

دوز مصرف داروی کارودیلول به شرایط بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. این دارو را برای بهره بردن از حدبیشتر تاثیر به صورت منظم مصرف کنید. ممکن است پزشک شما برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دارو، مصرف آن را از دوز پایین برای شما تجویز کند.

زمان اثرگذاری این قرص برای درمان فشار خون بالا ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد، لذا اگر بعد از این مدت احساس بهبود نداشتید یا حالتان بدتر شد (به طور مثال فشارخون شما بالا ماند یا افزایش یافت. یا درد قفسه سینه بیشتری حس می کردید) با پزشکتان تماس بگیرید. این دارو را به صورت منظم مصرف کنید و در صورت نشانه های بهبود به مصرف آن ادامه دهید. بیشتر کسانی که از فشار خون بالا رنج می برد نمی دانند بیمار هستند. 1

عوارض جانبی کارودیلولدر صورت بروز واکنش های آلرژیک به این دارو از جمله کهیر، مشکل تنفسی، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو با اورژانس تماس بگیرید.

اگر بعد از مصرف دارو عوارض جانبی جدی زیر را تجربه نموده اید فورا با پزشک تماس بگیرید:

سبکی سر مانند حالت غش کردن

ضربان قلب کند یا نا منظم

ورم، افزایش سریع وزن، احساس تنگی نفس حتی در حد خفیف

احساس سرما یا بی حس شدن انگشتان دست یا پا

درد قفسه سینه، سرفه خشک، خس خس سینه، تنگی قفسه سینه، مشکل تنفسی

قند خون بالا با علائم افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی دهان میوه ای، خواب آلودگی، خشکی پوست، تاری دید، کاهش وزن

بعضی عوارض جانبی شایع کارودیلول عبارتند ازضعف، سرگیجه

اسهال

خشکی چشم

احساس خستگی

افزایش وزن

موارد ذکر شده فهرست کامل عوارض جانبی کارودیلول نمی باشد، توصیه می گردد در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک مشورت کنید.

عوارض قطع ناگهانی کارودیلولهرگز بدون مشورت با پزشک مصرف کارودیلول را قطع نکنید.

پزشک برای قطع دارو احتمالا به تدریج دوز مصرف را طی یک یا دو هفته کاهش می دهد. در صورت کاهش دوز بهتر است فعالیت های فیزیکی خود را محدود کنید تا فشار روی قلب کاهش یابد.

در صورت بروز درد قفسه سینه یا احساس تنگی، فشار یا درد در ناحیه قفسه سینه که به فک، گردن یا دست سرایت می نماید فورا با اورژانس تماس بگیرید. بعضی علائم جدی دیگر شامل تعریق غیر طبیعی، مشکل تنفسی و ضربان قلب سریع یا نا منظم می باشد. 2

موارد احتیاط مصرف کارودیلولقبل از مصرف اگر به داروی کارودیلول حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی کارودیلول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مسائل دیگر گردد. چنانچه سابقه بیماری هایی نظیر مسائل ریتمی قلبی (مانند ضربان قلب یواش، سندروم سینوس بیمار و تندتپشی درجه دو و سه)، مسائل تنفسی (مانند آسم، برونشیت مزمن، اِمفیزما)، مسائل گردش خون (مثل بیماری رایناود، بیماری عروقی محیطی)، بیماری ماهیچه ای (میاستنی گراویس)، مسائل کبدی، مسائل کلیوی، بیماری حاد تیروئیدی (هایپرتیروئیدیسم)، نوع خاصی از تومور (فئوکروموسیتوم)، مسائل قلبی (مانند آنژین های صدری)، مسائل چشمی (آب مروارید و گلوکوم) و واکنش آلرژیک جدی که احتیاج به درمان با اپی نفرین داشته باشد را دارید، حتما این موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید.

داروی کارودیلول ممکن است موجب گیجی شما بگردد و در حدود 1 ساعت پس از مصرف دارو این احتمال مخصوصا زمانی که پزشک برای شما افزایش دوز مصرفی کارودیلول را تجویز نموده باشد، بیشتر است. لذا از رانندگی و فعالیت هایی که احتیاج به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.

این دارو ممکن است علائم افت شدید قند خون در بیمارن دیابتی مانند تپش سریع قلب را ازبین ببرد و بر روی علائم دیگر افت قند خون مانند گیجی و عرق کردن تاثیری ندارد. بعلاوه کارودیلول موجب سخت تر شدن کنترل قند خون می گردد. به طور منظم قند خون خود را آنالیز کنید و نتایج آن را به اطلاع پزشکتان برسانید. اگر علائم افزایش قند خون مانند افزایش تشنگی و ادرار احساس کنید با پزشکتان در خصوص داروهای دیابت، برنامه های ورزشی و رژیم خود مشورت کنید. کسانی که از لنز طبی استفاده می نمایند ممکن است موقع استفاده از کارودیلول دچار خشکی چشم شوند. قبل از عمل جراحی از جمله عمل جراحی آب سیاه چشم به پزشک خود در خصوص مصرف این دارو و دیگر داروها اطلاع دهید.

اگر حامله هستید یا قصد حاملگی دارید با دکتر خود مشورت کنید. هنگام مصرف این دارو از حاملگی خودداری کنید زیرا کارودیلول ممکن است به جنین آسیب برساند. بعلاوه اندازه زیادی کارودیلول به وسیله شیر مادر به نوزاد منتقل نمی گردد، پس احتمال به وجود آمدن مشکل در زمان شیردهی کم است، اما در خصوص مصرف کاردیلول موقع شیردهی به نوزاد با پزشک تان مشورت کنید. 1

تداخل دارویی کارودیلولقرص کارودیلول میتواند با سایر داروها ، گیاهان و یا ویتامین هایی که مصرف میکنید تداخل داشته باشد. قبل از تجویز تمام داروهایی را که مصرف میکنید به پزشک خود بگویید.نمونه هایی از داروهایی که میتواند با کارودیلول تداخل ایجاد نمایند در زیر اورده شده است:

ایبوپروفن , ایندومتاسین , پیروکسیکام , توپوتکان , دی هیدرو ارگوتامین , دیگوکسین , رپاگلینید , سالبوتامول , سالمترول , گلی کلازید , لیدوکائین , وراپامیل , امپرازول , پاروکستین , دوبوتامین , سرترالین , سیتالوپرام , سیرولیموس , نبیوولول , آرفورموترول , افاویرنز , فلوواستاتین , دوکسازوسین , فلبامات , ادوکسابان , لیپیودول , انسولین آسپارت , فورمترول , بیزوپرولول , دی سولفیرام , ریواروکسابان , ریتودرین , سیکلوسپورین , فلوکستین , فینگولیمود , مگزیلتین , یوهمبین , انسولین گلارژین 3

علائم اوردوز کارودیلولاگر علائم اوردوز این دارو مانند ضربان قلب بسیار یواش، گیجی مفرط، ضعف شدید، از هوش رفتن و مسائل تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. تغییر سبک زندگی مانند برنامه های ترک سیگار، ورزش کردن و خوردن غذاهایی با کلسترول و چربی کم ممکن است اثرات این دارو را بهبود بخشد. در زمینه تغییر سبک زندگی با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

فشار خون و ضربان قلبتان را به صورت منظم آنالیز کنید و آموزش های لازم برای آنالیز فشارخون و ضربان قلبتان در خانه را یاد بگیرید و نتایج آن را با پزشکتان درمیان بگذارید. اگر دوز مصرفی داروی کارودیلول را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف ننموده اید، احتیاجی به مصرف دو برابر داروی کارودیلول نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی کارودیلول، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس بچه ها قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید. 1

پی نوشت:

1.www.doctoreto.com

2.www.coca.ir

3.www.shafamag.com

منبع: راسخون

به "موارد مصرف و عوارض جانبی کارودیلول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد مصرف و عوارض جانبی کارودیلول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید