معوقات اساتید حق التدریسی تا شهریورماه پرداخت می گردد

به گزارش وبلاگ داریوش، معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به جای مانده معوقات استادان حق التدریسی دانشگاه ها در 6 ماه نخست سال جاری و تا شهریورماه پرداخت می گردد.

معوقات اساتید حق التدریسی تا شهریورماه پرداخت می گردد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ داریوش، علی خطیبی با اشاره به کاهش مسائل اقتصادی دانشگاه ها در انتها سال 1400 و سال 1401 اشاره نمود و گفت: با شروع فعالیت مسوولان وزارت علوم در دولت سیزدهم متعهد بودیم که کسری بودجه دانشگاه ها را جبران کنیم.

وی اضافه نمود: در سال های گذشته سابقه نداشت دانشگاه ها سال را بدون کسری بودجه پشت سر گذاشته باشند، اما وزارت علوم در انتها سال 1400 اعتبارات دانشگاه ها را براساس دستور رییس جمهوری صادر کرد به صورت 100 درصد تخصیص داد بنابراین همه اعتبارات دانشگاه ها در سال گذشته محقق شد چرا که با حجم قابل توجهی از بدهکاری های سر رسید شده و معوقه از جانب پیمانکاران، استادان و کارکنان رو به رو بودند.

افزایش 35 درصدی بودجه دانشگاه ها

معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم به افزایش اعتبارات دانشگاه ها در امسال اشاره و تاکید نمود: در بودجه سال 1401 اتفاقات خوبی در مجلس شورای اسلامی و دولت برای دانشگاه ها رخ داد. رشدی که برای بودجه دانشگاه ها در قانون بودجه امسال اختصاص یافت میانه بین 30 تا 35 درصد و بودجه پژوهشگاه ها تا 15 درصد افزایش یافت.

خطیبی درباره پرداخت نشدن حقوق استادان حق التدریسی هم گفت: در طول پنج تا 6 نیم سال، حق التدریس استادان پرداخت نشده بود و وزارت علوم هم با توجه به دستور رییس جمهوری، قول پرداخت این تعهدات را داد. در هفته انتهای سال گذشته، حدود 2 هزار میلیارد تومان به دانشگاه ها پرداخت شد و تخصیص همه دانشگاه ها 100 درصد کامل شد.

یک استثنا برای حقوق اعضای هیأت علمی

وی تاکید نمود: این تخصیص ها در سال های گذشته تا 85 درصد بود، اما در سال گذشته تخصیص ها 100 درصد اعمال شد البته تخصیص بعضی دانشگاه ها که شرایط خاص و بدهی زیاد داشتند به بیش از 100 درصد هم افزایش یافت که یاری کننده بود. علاوه بر این، قسمت بیشتر مطالبات اعضای هیأت علمی پرداخت شد. با این حال، هنوز بعضی دانشگاه ها مشکل و مطالبات معوقه دارند که در کوشش برای تأمین اعتبارات هستیم.

به گفته این مقام مسوول در وزارت علوم، علاوه بر حق التدریسی ها، پرداخت حق التحقیق و پژوهانه (گرنت) استادان را هم به روز کردیم. مطالبات و معوقات در بسیاری از دانشگاه ها با مبلغ 2 هزار میلیارد تومان جبران شد، اما در تعدادی از دانشگاه ها باید مبالغی پرداخت گردد.

خطیبی ابراز امیدواری کرد که بخش های اصلی مطالبات حق التدریس ها تا انتها 6 ماه نخست امسال به طور کامل پرداخت می گردد.

وی در ادامه این تبادل نظر به تسهیل بعضی موانع پیش روی اعضای هیأت علمی برای دریافت حقوق خود اشاره نمود و اضافه نمود: قوانینی که سال گذشته در بودجه دانشگاه ها دست و پا گیر بود در امسال رفع شد به عنوان مثال، سقف حقوق استادان از نظر پرداختی به طور کامل تعیین است، اما بیش از سقفی که قانون می گوید، اجازه پرداخت نداریم.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در گذشته وقتی رتبه علمی یک عضو هیأت علمی ارتقا و پایه خدمتی وی افزایش می یافت یا به مرتبه استادی می رسد، حقوق روی سقف حقوقی می رسید و اگر وی مسوولیت اجرایی یا حق التدریسی هم داشت، مبالغ مربوط به این موارد به استاد پرداخت نمی شد.

خطیبی ادامه داد: در سال 1401 با کوشش های وزارت علوم، مجلس و سازمان برنامه و بودجه این مسایل را حل کردیم و حق التدریس، حق التحقیق، حق التألیف و مشاوره ها از شمول سقف حقوق مستثنی شد.

وی درباره هزینه های دانشگاه ها و وزارت علوم برای آموزش های الکترونیکی اظهار داشت: عده ای بر این باور بودند آموزش الکترونیکی، هزینه دانشگاه ها را کاهش می دهد در حالی که بسیاری از دانشگاه ها زیرساخت فضای مجازی برای همه دانشجویان خود نداشتند که این امکانات خریداری شد.

معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم اضافه نمود: بعضی دانشگاه ها به امکانات سخت افزاری و سرور احتیاج داشتند که خریداری شد. هر چند آموزش مجازی تجربه خوبی بود، اما از نظر اعتبارات، دانشگاه ها با مشکل روبرو بودند و با این 2 هزار میلیارد تومانی که توزیع کردیم، همه دانشگاه ها تخصیصی که گرفتند 100 درصد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "معوقات اساتید حق التدریسی تا شهریورماه پرداخت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معوقات اساتید حق التدریسی تا شهریورماه پرداخت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید