روغن آووکادو چیست ؟ ، از فواید تا کاربردها

به گزارش وبلاگ داریوش، اگر تا به امروز میوه آووکادو را امتحان نموده باشید، به خوبی می دانید که چقدر با سایر میوه ها تفاوت دارد. آووکادو با داشتن انواع چربی های سالم گزینه خوبی برای گرفتن روغن است. روغن آووکادو اگرچه به مقدار روغن زیتون به معروفیت نرسیده، اما به همان مقدار خوش طعم و سالم است. در ادامه می گوییم روغن آووکادو چیست و به هر سوالی که راجع به این خوراکی منحصر به فرد دارید پاسخ می دهیم.

روغن آووکادو چیست ؟ ، از فواید تا کاربردها

روغن آووکادو چیست ؟

روغن آووکادو نوعی روغن مخصوص پخت وپز است که با استخراج چربی موجود در گوشت میوه آووکادو به دست می آید. همین موضوع باعث می گردد با روغنی متفاوت از سایر روغن های گیاهی روبه رو باشیم که عمدتا از دانه های گیاهی گرفته می شوند و نه از یک میوه.

به صورت کلی دو نوع روغن آووکادو داریم: بکر و تصفیه شده. روغن آووکادوی بکر روغنی خالص است که با فشردن گوشت آووکادو و بعد جداسازی از آب و تکه های میوه به دست آمده است. طعم آجیلی و رنگ سبز روشن، اصلی ترین ویژگی های این روغن است و درست مثل روغن زیتون، ممکن است روغن های فوق بکر آووکادو را هم در بازار پیدا کنید.

بعد از این نوبت به روغن آووکادو تصفیه شده می رسد که برای تهیه آن باید روغن بکر را از میان صافی عبور داد تا تمام ذرات ریز پالپ و سایر ناخالصی ها جدا شوند. البته این فرایند باعث می گردد رنگ سبز روغن و بخش اعظمی از عطر و طعم آن از دست برود. در نتیجه روغن آووکادو تصفیه شده به رنگ زرد روشن با رگه هایی از سبز در می آید.

در نهایت باید گفت از آن جایی که روغن آووکادو در مقادیر بسیار کمتری نسبت به سایر روغن ها فراوری می گردد، جزو گران قیمت ترین روغن ها هم به شمار میرود. بنابراین علی رغم تمام مزایایی که هنگام پخت وپز به همراه می آورد، بیشتر مردم از آن به عنوان روغنی استفاده می نمایند که در سرانجام و در مقادیر اندک روی غذا ریخته می گردد.

روش پخت وپز با روغن آووکادو چیست و چگونه است؟

مهم ترین نکته ای که باید راجع به پخت وپز با روغن آووکادو بدانید، نقطه دود آن یا حرارتی است که باعث می گردد روغن دود کند و طعمی سوخته به غذا بدهد. نقطه دود روغن آووکادو فوق بکر حدودا 250 درجه سانتی گراد است و این حرارت در روغن تصفیه شده به 270 درجه سانتی گراد می رسد.

در نتیجه داریم راجع به گزینه ای ایده آل برای آشپزی با حرارت بالا صحبت می کنیم و مثلا می گردد از این روغن برای تفت دادن مواد یا حتی سرخ کردن عمیق آن ها استفاده کرد. البته اندازه روغن مورد احتیاج برای سرخ کردن مواد بسیار گران قیمت تمام خواهد شد. گذشته از این، روغن آووکادوی بکر بعد از حرارت تماشا اندازهی از طعم خود را از دست می دهد.

به همین دلیل بسکمک از آشپزها ترجیح می دهند که از آن به عنوان چاشنی سالاد و موارد مشابه استفاده نمایند. ناگفته نماند که از روغن آووکادو می گردد برای تهیه انواع دیپ ها، حمص، سس مایونز و همینطور در شیرینی پزی و نان پزی هم استفاده کرد.

روغن آووکادو چه طعمی دارد؟

روغن آووکادوی فوق بکر، عطر قوی آووکادو را در بینی می آورد و طعمی دارد که معمولا آن را شبیه به قارچ یا آجیل توصیف می نمایند. روغن آووکادوی بکر طعم قارچی کمتری دارد و روغن تصفیه شده هم عملا بخش زیادی از عطر و طعم را از دست داده است.

آیا روغن آووکادو سالم است؟

حالا که می دانید روغن آووکادو چیست و به چه اشکالی به دست مان می رسد، احتمالا راجع به مقدار سالم بودن آن هم کنجکاو باشید. این روغن مقادیر زیادی چربی تک اشباع نشده دارد که برای سلامت قلب و عروق، گزینه ای بهتر از چربی های اشباع و یا چربی های چنداشباع نشده موجود در روغن های گیاهی به حساب می آیند. از طرف دیگر، این روغن منبع سرشار اسیدهای چرب امگا-9، ویتامین آنتی اکسیدان E با خواص ضد التهاب و لوتئین (برای کمک به بینایی) است.

با این حال تنها زمانی به صورت کامل از خواص روغن آووکادو بهره مند می شوید که آن را به صورت خام و سرد مصرف کنید، زیرا چربی ها معمولا در فرایند پخت وپز می شنمایند. روغن آووکادو در ضمن در بیرون از دنیای آشپزی هم خواص فراوانی دارد و برای مثال به خشکی پوست کمک می نماید. در ادامه مقاله بیشتر از این گفته ایم که موارد مصرف آشپزخانه ای و غیر آشپزخانه ای روغن آووکادو چیست.

کاربردها و ایده های آشپزخانه ای روغن آووکادو چیست ؟

همانطور که پیشتر هم اشاره نمودیم، نقطه دود بالا باعث می گردد که حتی روغن آووکادوی فوق بکر هم گزینه ای عالی برای پخت وپز با حرارت بالا، تفت دادن، برشته کردن و سرخ کردن باشد. البته اگر به سراغ روغن آووکادو تصفیه نشده بروید، باید منتظر غالب شدن طعم آووکادو بر مواد غذایی باشید.

در نظر داشته باشید که با قرار دادن طولانی مدت روغن آووکادو در معرض حرارت بالا، اندازهی از عطر و طعم و همینطور ویتامین E موجود در آن را از دست خواهید داد.

در ادامه می گوییم که چهار مورد از ایده های آشپزی با روغن آووکادو چیست و چطور می توانید آغاز به استفاده از آن کنید:

  • مایونز روغن آووکادو: طعم خنثی روغن آووکادوی تصفیه شده باعث می گردد گزینه ای معرکه برای تهیه سس مایونز خانگی باشد.
  • سس سالاد: با ترکیب کردن روغن آووکادو، گشنیز، آب لیمو و اندازهی ماست، سس سالادی بسیار خوش طعم و خامه ای خواهید داشت. یا می توانید با سس خردل، آب لیموی تازه، چند حبه سیر و اندازهی نمک، طعم روغن آووکادو را متعادل تر کنید.
  • ماهی سرخ شده: نقطه دود بالای روغن آووکادو گزینه ای ایده آل برای سرخ کردن مواد غذایی گوناگون در ماهی تابه است. با استفاده از این روغن می توانید ماهی تابه را روی حرارت بسیار بالا بگذارید و پوست روی فیله ماهی را آنقدر سرخ کنید تا ترد و شنماینده گردد.
  • جایگزینی برای کره: روغن آووکادو را می توانید جایگزین کره در هر دستور پختی کنید، به خصوص دستور پخت نان ها و شیرینی ها.
  • دیپ آووکادو: دیپ آووکادو مکزیکی یا همان گواکامولی یکی از نمادهای فرهنگ غذایی مکزیک است که می توان آن را همراه انواع پیش غذا و فینگر فودها سرو کرد.
  • تست های صبحگاهی: اگر صبح ها وقت زیادی برای تهیه صبحانه ندارید و در عین حال می خواهید خوراکی هایی سالم مصرف کنید، آووکادو را به این وعده غذایی مهم بیاورید. برای مثال می توانید به سراغ تست آووکادو و تخم مرغ نیمرو یا آب پز بروید که یک صبحانه مجذوب کننده و کامل به شمار میرود.

آگاهی از نحوه نگهداری صحیح روغن آووکادو هم مهم است. این روغن را باید در جایی دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید و برترین جا برای آن، داخل کابینت ها و قفسه ها است. زمانی که در شیشه روغن را باز کنید، حدودا 8 ماه برای استفاده از آن وقت دارید و سپس فاسد می گردد. البته با قرار دادن در یخچال می توان اندازهی به این طول عمر اضافه نمود.

مهم ترین مزایای مصرف روغن آووکادو

همانطور که احتمالا خودتان هم تا این لحظه متوجه شده اید، روغن آووکادو انبوهی مزیت مختلف نسبت به سایر روغن ها به همراه می آورد و برای مثال مواد مغذی بیشتری دارد. اما لیست مزایای این روغن هنوز به سرانجام نرسیده و در ادامه مهم ترین موارد را آنالیز می کنیم:

  • کمک به سلامت معده: پژوهش های اخیر نشان داده اند که مهم ترین خاصیت آووکادو، تاثیر مثبت آن روی میکروبیوم دستگاه گوارش است و روغن آووکادو هم می تواند خواصی مشابه داشته باشد. افرادی که در هر روز 175 گرم آووکادو می خورند، معمولا باکتری های بیشتری در دل و روده خود دارند و از طرف دیگر، راحت تر می توانند خوراکی ها را هضم نمایند.
  • احتمال کمک به سلامت قلب: آووکادو اندازه زیادی اسید چرب امگا-9 و چربی غیراشباع دارد و پژوهش ها می گویند چربی غیر اشباع می تواند با کاهش سطح کلسترول LDL، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را پایین بیاورد. بسکمک از سازمان های بهداشتی دنیا هم روغن آووکادو را در دسته بندی روغن های گیاهی قرار داده اند که یعنی آشپزی با آن ها سلامت قلب را به خطر نمی اندازد.
  • کمک به کاهش کلسترول خون: روغن آووکادو که همراه با انبوهی چربی تک اشباع نشده به دست تان می رسد، در صورتی که جایگزین چربی های اشباع گردد، به کاهش کلسترول خون کمک می نماید.
  • کمک به سلامت چشم ها: روغن آووکادو غنی از لوتئین است، آنتی اکسیدانی که نقشی مهم در سلامت چشم ها ایفا می نماید و بدن به تنهایی قادر به فراوری آن نیست. با وارد کردن لوتئین به رژیم خود، از احتمال ابتلا به آب مروارید و تباهی لکه زرد در گذر زمان خواهید کاست. لوتئین در ضمن رادیکال های آزاد را از بین می برد و نور آبی را فیلتر می نماید، به همین دلیل هم به آن عینک آفتابی درونی می گویند.
  • کمک به تغذیه پوست و مو: میوه آووکادو حاوی اسیدهای چرب و ویتامین های A و E است که به سلامت پوست و مو کمک می رسانند. آووکادو فقط در آشپزی کاربرد ندارد و برای مثال می گردد از آن به عنوان کرم صورت استفاده کرد. کاروتنوید موجود در این روغن هم به ترمیم دی ان ای کمک می نماید.

بزرگ ترین ایراد روغن آووکادو

آووکادو حاوی چربی فراوان است و اگر به تناسب اندام خود اهمیت می دهید، باید مصرف آن را محدود باقی نگه دارید. محققان می گویند اندازه سالم برای مصرف روزانه، یک قاشق غذاخوری یا کمتر است.

تنها یک قاشق چای خوری روغن آووکادو بیش از 100 کالری دارد. البته باید در نظر داشت که اغلب روغن های گیاهی - از جمله روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن کانولا - همگی مقادیری مشابه از کالری را وارد بدن می نمایند.

کاربردهای بیرون از آشپزخانه روغن آووکادو چیست ؟

حالا که تقریبا هرآنچه که ضروری است را راجع به روغن آووکادو یاد گرفتیم، در نهایت به سراغ بعضی از کاربردهای آن در دنیای بیرون از آشپزخانه می رویم.

  • لایه برداری پوست با شکر و آووکادو: یکی از مزایای استفاده از شکر برای پوست این است که سلول های مرده و خشک را برمی دارد و اجازه می دهد شادابی به پوست بازگردد. شکر در ضمن ماده ای مرطوب نماینده به شمار میرود که رطوبت هوای پیرامون را جذب می نماید و به پوست انتقال می دهد. ساخت اسکراب (Scrub) یا همان لایه بردار با روغن آووکادو بسیار آسان است و صرفا باید مقادیری برابر از روغن آووکادو و شکر قهوه ای را باهم ترکیب کنید.
  • نرم نمایندگی پوست های سخت: یکی از برترین مزایای روغن آووکادو در حوزه سلامت این است که می تواند عمیقا به پوست نفوذ کند. این یعنی گزینه ای عالی برای نرم نمایندگی پوست های سخت به شمار میرود، مثلا پوست سخت دور ناخن ها. برای این کار کافی است صرفا اندازه اندکی از روغن آووکادو را به نقطه مورد از پوست خود بمالید و آنقدر ماساژ دهید تا جذب گردد.
  • ماسک مو خانگی: روغن آووکادو همانطور که پوست را نرم می نماید، می تواند برای حالت دهندگی به مو هم استفاده گردد. با استفاده از این ماسک مو، موهایی براق تر و سالم تر خواهید داشت و در ضمن از گره خوردن آن ها جلوگیری می کنید. برای تهیه ماسک موی آووکادو به یک آووکادوی میانه، یک موز میانه، یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری عسل احتیاج دارید. این مواد را داخل مخلوط کن بریزید و آنقدر هم بزنید تا کاملا روان شوند. سپس ماسک را از ریشه تا نوک موهای خود بمالید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه تا 2 ساعت روی سر باقی بماند.
  • حالت دهندگی موها: اگر دنبال راهی سرراست تر و سریع تر برای حالت دهی به موهای خود می گشت، می توانید روغن آووکادو را به تنهایی بهره ببرید. خیلی ساده با یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو، سر و موهای خود را از ریشه تا نوک ماساژ دهید. بسته به اینکه موهایی چقدر بلند دارید، شاید لازم باشد از مقادیر بیشتری بهره ببرید.
  • پاک کردن آرایش: یکی دیگر از کاربردهای نامتعارف روغن آووکادو، پاک نمایندگی آرایش است. برای این کار فقط باید اندازهی روغن آووکادو را روی اندازهی پنبه بریزید و بعد آن را به آرامی روی نقاط مختلف صورت بکشید. خواهید دید که ریمل، سایه چشم و باقی مواد به سادگی پاک می شوند. اگر هم اندازهی روغن روی صورت تان باقی ماند، به آرامی آن را روی پوست ماساژ دهید تا از خواص مرطوب نمایندگی اش برخوردار شوید.
  • کرم سیاهی دور چشم: بسته به اینکه چه عاملی منجر به شکل گیری سیاهی دور چشم شده باشد، روغن آووکادو می تواند از وخامت شرایط بکاهد. بعضی از حلقه های سیاه دور چشم در گذر زمان نازک تر می شوند و رگ های خونی زیر پوست را نمایان می نمایند. این رگ ها سپس به شکل حلقه هایی بنفش یا آبی زیر چشم دیده می شوند. آووکادو منبعی غنی از ویتامین K است که به کوچک شدن رگ های خونی و بهبود جریان خون کمک می نماید. در نتیجه، سیاهی های دور چشم هم کمتر به چشم خواهند آمد.
  • روغن ماساژ: حالا که می دانید روغن آووکادو چیست و چقدر چربی دارد، این را هم باید بدانید که گزینه ای عالی برای ماساژ به شمار میرود. برای تهیه روغن آووکادوی مخصوص ماساژ، 10 قطره از اسانس مورد علاقه خود را با 30 میلی لیتر روغن آووکادو ترکیب کنید.
  • بهبود رشد موها: بعضی از گیاهان می توانند محرکی برای رشد موها باشند. اگرچه این گیاهان قرار نیست ریزش موی مردانه و زنانه را متوقف نمایند، اما خون رسانی به کف سر را بهبود می دهند که اثری مثبت روی نرخ رشد موها خواهد گذاشت. از جمله این گیاهان می گردد به رزماری، پونه و اسطوخودوس اشاره نمود. خیلی ساده اسانس گیاهی مورد نظرتان را با 30 میلی لیتر روغن آووکادو ترکیب کنید، ماده را به کف سر و ریشه های موها بمالید و خوب ماساژ دهید.

مهم ترین کاربردهای روغن آووکادو چیست ؟

از روغن آووکادو می گردد مصارفی گوناگون داشت. برای مثال می توانید از آن در دنیا آشپزی و نان پزی و همینطور در ماسک های پوست و مو کمک بگیرید. هنگام آشپزی، روغن آووکادو را می توان به عنوان جایگزینی برای کره و سایر روغن های گیاهی هم به کار گرفت.

آیا روغن آووکادو از روغن زیتون سالم تر است؟

لزوما نه. نقطه دود روغن آووکادو از روغن زیتون بالاتر است، اما هر دو ارزش های غذایی مشابهی دارند و احتیاج نیست بین آن ها یکی را انتخاب کنید.

چربی روغن آووکادو در قیاس با باقی روغن ها چقدر است؟

آووکادو حاوی 12 درصد چربی اشباع است که اندازهی کمتر از چربی اشباع موجود در روغن نارگیل، روغن پالم، روغن بادام زمینی، روغن دانه سویا، روغن زیتون فوق بکر، روغن ذرت و روغن آفتابگردان به شمار میرود، اما از روغن های هسته انگور، کانولا و گردو بیشتر است.

منبع: کتاب کاله

به "روغن آووکادو چیست ؟ ، از فواید تا کاربردها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن آووکادو چیست ؟ ، از فواید تا کاربردها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید