طرز تهیه حلوا ارده خانگی، سالم و خوشمزه

به گزارش وبلاگ داریوش، خبرنگارانـ حلوا ارده یک خوراکی خوشمزه است که معمولا همراه با نان در وعده صبحانه سرو می گردد. حلوا ارده به علت داشتن ارده سرشار از کلسیم، آهن، فسفر، مس، روی، تیامین، اسید های آمینه و پروتئین است که از ترکیب ارده، شکر، شیر خشک و... تهیه می گردد و شبیه یک خمیر نرم است. حلوا ارده سنتی در ایران مخصوص شهر اردکان است که فراوری آن در این شهر قدمت طولانی دارد.

طرز تهیه حلوا ارده خانگی، سالم و خوشمزه

به گزارش وبلاگ داریوش، در تاریخ آمده است که اولین بار شیخ بهایی حلوا ارده را برای مصرف سربازان جنگنجو تهیه کرد. این خوراکی خوشمزه و مقوی به صورت بسته بندی و آماده در فروشگاه های مواد غذایی موجود است؛ ولی شما می توانید این محصول را در خانه با روشی بسیار آسان تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه حلوا ارده خانگی به صورت مرحله به مرحله همراه با نکات مهم مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه حلوا ارده خانگی

ارده: نصف پیمانه

پودر قند: 1 پیمانه

شیرخشک قنادی: 1 پیمانه

پودر هل سبز: 1 قاشق چای خوری

خلال پسته: به مقدار لازم

پودر گل محمدی: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به ارده

ارده نوعی خوراکی بسیار مقوی و پرخاصیت است که از دانه های کنجد تفت داده شده یا کوبیده شده تهیه می گردد و طبع بسیار گرم و تری دارد. از آنجا که ارده سرشار از اسید های چرب اشباع نشده است، نباید در معرض گرما و نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد؛ زیرا در این صورت چربی های مفید موجود در آن از بین می رود و مصرف آن دیگر خاصیتی نخواهد داشت؛ بنابراین بهتر است ارده را در جایی خشک و خنک و دور از نور خورشید و گرما نگهداری کنید.

نکات مربوط به شیر خشک قنادی

توجه داشته باشید که شیر خشک قنادی با شیر خشک مصرفی بچه ها فرق دارد. این شیرخشک را باید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. هنگام خرید توجه داشته باشید که شیر خشک قنادی دو نوع شور و شیرین دارد. از نوع شور آن برای تهیه سوسیس و کالباس استفاده می گردد و برای تهیه حلوا ارده خانگی باید از شیر خشک نوع شیرین بهره ببرید.

طرز تهیه حلوا ارده خانگی

1 ـ برای آغاز کار پودر قند و شیر خشک را همراه با پودر هل داخل یک کاسه مناسب بریزید و با قاشق مخلوط کنید.

2 ـ ارده را کم کم و طی سه مرحله به مخلوط پودر قند و شیر خشک اضافه کنید و با دست هم بزنید تا به غلظت برسد، به طوری که حالتی خمیر مانند داشته باشد. اگر موادتان هنوز شل بود، کمی دیگر ارده به آن اضافه کنید.

3 ـ داخل یک قالب مستطیل شکل کیسه فریزر پهن کنید و کف قالب را با خلال پسته و برگ گل محمدی بپوشانید.

4 ـ مواد آماده شده را داخل قالب بریزید و با دست خوب فشار بدهید تا مواد کاملا به هم بچسبند. روی قالب را با دنباله کیسه فریزر بپوشانید و آن را به مدت پنج ساعت داخل یخچال بگذارید. بعد از این مدت زمان حلوا ارده را از قالب خارج کنید و با چاقو برش بزنید و داخل ظرف مناسب بگذارید. نوش جان

منبع: فرارو

به "طرز تهیه حلوا ارده خانگی، سالم و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلوا ارده خانگی، سالم و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید