سامسونگ فراوری انبوه تراشه 3 نانومتری را سال آینده شروع می نماید

به گزارش وبلاگ داریوش، این طور که به نظر می رسد، سامسونگ که در حال حاضر یکی از عظیم ترین سازندگان تراشه در جهان به شمار میرود میخواهد از سال آینده فراوری تراشه 3 نانومتری خود را شروع کند.

سامسونگ فراوری انبوه تراشه 3 نانومتری را سال آینده شروع می نماید

سامسونگ در حال حاضر بعد از TSMC، عظیم ترین شرکت فراوریکننده تراشه در جهان به شمار میرود. البته شرکت کره ای تا به امروز پیروز نشده تراشه ای فراوری کند که از لحاظ کیفیت، هم ردیف با تراشه های فراوری شده به وسیله شرکت تایوانی باشد اما عملکرد آن به نسبت قبل بسیار بهتر شده و پیشرفت سریعی را از سوی آن شاهد هستیم.

در حال حاضر نوترین فناوری که شرکت در ساخت پردازنده های خود استفاده می نماید 5 نانومتری است اما به گزارش وب سایت AnandTech، گویا سامسونگ در نظر دارد تغییراتی را در فرایند فراوری تراشه 3 نانومتری خود ایجاد نموده و آن را بر پایه معماری نو 3GAE فراوری و روانه بازار کند. بعلاوه به نظر می رسد عرضه این تراشه ها به بازار حدود 1 سال دیرتر از زمان موعود رخ خواهد داد و از آن ها فقط در مصارف داخلی سامسونگ استفاده می گردد.

به گفته یکی از سخنگویان شرکت کره ای، آن ها در رابطه با تراشه های مبتنی بر معماری 3GAE در حال رایزنی با مشتریان خود هستند و انتظار می رود این تراشه ها را در سال 2022 به فراوری انبوه برسانند. از سویی دیگر تراشه های 3 نانومتری مبتنی بر فناوری 3GAP که به نظر می رسد جانشین 3GAE خواهند شد هم در نقشه راه سامسونگ دیده می شوند و قرار است فراوری آن ها از سال 2023 شروع گردد.

سامسونگ از برنامه های خود در رابطه با پردازنده هایی که قرار است فراوری کند در جریان رویداد Foundry Forum سال جاری که در چین برگزار گردید رونمایی کرد. طی این مراسم بود که سامسونگ نقشه راه نو خود را به صورت عمومی در اختیار کاربران گذاشت و پس از آن هم در شبکه های اجتماعی Baidu و ویبو شاهد انتشار آن ها بودیم.

سامسونگ تا به امروز از فناوری FinFET در فراوری پردازنده های خود استفاده می کرد که فناوری نسبتا قدیمی هم به شمار میرود. اما دو فناوری 5LPP و 4LPP هم به نقشه راه شرکت کره ای اضافه شده اند و تراشه های مبتنی بر آن ها هم قرار است به ترتیب در سال 2021 و 2022 به فراوری انبوه برسند. سامسونگ در حالی که از فناوری ساخت 3GAE و 3GAP خود در ماه مه سال 2019 رونمایی کرد، اما هنوز هم شاهد رونمایی از تراشه ای مبتنی بر آن نبودیم. ولی طبق ادعای شرکت، این تراشه ها به نسبت آن هایی که مبتنی بر فناوری 7LPP (پردازنده های نسل گذشته) هستند حدودا 35 درصد عملکرد بهتر و 50 درصد مصرف کمتری دارند.

در سال 2019 و زمانی که سامسونگ از فناوری 3GAA رونمایی نموده بود، گفت فراوری آن ها از اواخر سال 2021 شروع می گردد. اما اکنون می بینیم که فراوری تراشه مبتنی بر لیتوگرافی 3 نانومتری سامسونگ قرار است در سال 2022 رخ دهد که علت این تاخیر احتمالا باید اشتباه محاسباتی باشد. هرچند این اشتباه خیلی هم مهم نیست و تاثیر خاصی در برنامه های شرکت ندارد چون معمولا فراوریهای اولیه خیلی به وسیله شرکت ها استفاده نمی شوند.

این طور که به نظر می رسد، تراشه 3 نانومتری سامسونگ اکنون در حال طی کردن مراحل آخر فراوری است. در این مرحله دو نتیجه بدست می آید؛ یا تراشه بدون مشکل کار می نماید یا خراب است. اگر تراشه خراب باشد، شرکت بسته به عظیمی مشکل، روشی را برای حل آن در نظر می گیرد و در بعضی شرایط حتی احتیاج است به طور کلی تراشه از نو طراحی گردد.

در رابطه با تراشه 3 نانومتری سامسونگ فعلا اطلاعی بیشتر از این نداریم و باید منتظر بمانیم ببینیم طی روزهای آینده چه خبرهایی پیرامون آن منتشر می گردد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "سامسونگ فراوری انبوه تراشه 3 نانومتری را سال آینده شروع می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ فراوری انبوه تراشه 3 نانومتری را سال آینده شروع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید