راه خلاصی از بوی بد دهان!

به گزارش وبلاگ داریوش، دانشمندان پی بردند که غذاهای تخمیری حاوی باکتری های پروبیوتیک، می توانند برای از بین بردن بوی بد دهان مفید باشند.

راه خلاصی از بوی بد دهان!

خوردن غذاهایی مثل ماست، نان حاوی خمیرترش و سوپ میسو که از باکتری های پروبیوتیک سرشارند، می تواند راه چاره افرادی باشد که با بوی بد مداوم دهان، معروف به هالیتوزیس، دست و پنجه نرم می نمایند.

شرکت نمایندگان در این مطالعه پروبیوتیک هایی مثل لاکتوباسیلوس سالیواریوس، لاکتوباسیلوس روتری، استرپتوکوکوس سالیواریوس و ویسلا سیباریا را به صورت مکمل مصرف کردند.

تجزیه و تحلیل مجموع داده های شواهد موجود به این نتیجه رسید که این باکتری ها به کاهش سطح ترکیبات سولفوریک فرار موجود در دهان یاری می نمایند.

به گفته دانشمندان، این ترکیبات عامل اصلی بوی بد دهان دانسته می شوند و باکتری های دهان، آن ها را درنتیجه آمیختگی باکتریایی با بقایای موادغذایی مرتبط با بهداشت ضعیف دندان و لثه، فراوری می نمایند.

برای مقابله با این مشکل، بسیاری از مردم به استفاده از دهانشویه و آدامس، جرم گیری دندان، و تمیز کردن زبان روی می آورند.

با این حال، نویسندگان این مطالعه نوشتند که خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک، می تواند هالیتوزیس را در کوتاه مدت کاهش دهد.

در این مطالعه که دانشمندان مرکز ملی پژوهش های بالینی بیماری های دهان در دانشگاه سیچوان چین انجام داده اند، داده های پژوهشی مرتبط با کارآزمایی های بالینی که تا فوریه 2021 منتشر شده است، تحلیل و آنالیز شد.

آنالیز اولیه 238 پرونده، داده های تکراری و ناقص تعداد کارآزمایی های بالینی واجد شرایط را برای تجزیه و تحلیل مجموع داده ها به هفت مورد کاهش داد که در مجموع از 278 نفر جمع آوری شده بود. نویسندگان تایید نموده اند که حجم نمونه ها اندک، و بعضی از داده ها ناقص بوده است.

این مطالعه که در نشریه دسترسی آزاد بی ام جی اوپن (BMJ Open) منتشر شده است، نشان داد که شدت بوی بد دهان یا امتیاز اوال پی (OLP) که بوی دهان را در فواصل مختلف از دهان مقدار گیری می نماید، در افرادی که پروبیوتیک دریافت کردند، در قیاس با گروه های دیگر، صرفنظر از طول دوره نظارت، به طرز چشمگیری کاهش یافت.

برای سطوح ترکیبات سولفوریک فرار نیز نتیجه مشابهی دیده شد، هرچند این ها در مطالعه های فردی به مقدار چشمگیری متفاوت بودند و نتایج مشاهده شده نسبتا کوتاه مدت بود - تا چهار هفته، و پس از آن تفاوت چندانی وجود نداشت.

دکتر لونگجیانگ لی، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه سیچوان چین، گفت: پروبیوتیک ها می توانند از تجزیه اسید آمینه و پروتئین موجود در دهان با باکتری های بی هوازی جلوگیری نمایند، بنابراین مانع ایجاد محصولات جانبی بدبو شوند.

دکتر لی اضافه کرد: این آنالیز روشمند و فراتحلیل نشان می دهد که پروبیوتیک ها با کاهش غلظت ترکیبات سولفوریک فرار در کوتاه مدت بوی بد دهان را کاهش می دهند، اما روی علل اصلی هالیتوزیس، مثل پلاک و بار زبان، تاثیر چشمگیری ندارند.

ضروری است که در آینده برای تایید نتایج و ارائه شواهدی درمورد تاثیر پروبیوتیک ها در مهار بوی بد دهان، کارآزمایی های بالینی تصادفی با کیفیت بالا انجام گردد.

گزارش از اس دبلیو ان اس

منبع: فوت و فن / independentpersian.com

به "راه خلاصی از بوی بد دهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه خلاصی از بوی بد دهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید