با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی استان همدان آشنا شویم

به گزارش وبلاگ داریوش، استان همدان مهد تاریخ و تمدن ایران زمین است و در کنار تمام جذابیت های تاریخی و پتانسیل های فراوان گردشگری خود، از بیشمار غذای سنتی و اصیل بسیار خوشمزه نیز برخوردار هست. جالب است بدانید که بخش عمده ای از فرهنگ غذایی مردم همدان را انواع مختلفی از آبگوشت ها و بعلاوه آش ها تشکیل داده و به همین دلیل، میتوان با اطمینان کامل در مورد صحت و سلامت منابع غذایی این استان صحبت نمود، چرا که مشهورترین غذاهای سنتی استان همدان در گروه غذاهای مغذی و کاملا مفید از نظر ارزشهای غذایی قلمداد می شوند. با ما در مقاله خوشمزه ترین غذاهای سنتی استان همدان همراه شده تا شما را با تعدادی از برترین غذاهای سنتی استان همدان آشنا کنیم.

با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی استان همدان آشنا شویم

آش گوجه فرنگی

آش گوجه فرنگی بیشتر در فصل زمستان تهیه و پخته می گردد. مواد اولیه این مورد از مشهورترین غذاهای سنتی استان همدان عبارتند از گوجه فرنگی، برنج، لپه، رب گوجه، سبزی آشی (متشکل از تره و نعناع و جعفری)، پیاز، نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه لازم و به اندازه ناچیزی روغن. آش گوجه فرنگی از سری غذاهای مغذی و بسیار مفید بشمار می رود که میتوان از آن جهت مقاوم سازی بدن در برابر سرماخوردگی و بعلاوه درمان این نوع بیماری رایج در تمامی فصول سال استفاده نمود.

آش هویج و جو

هویج و جو اجزای اصلی این آش بوده که هر دو از جمله ماده های غذایی بسیار مفید با خواص غذایی بالا و درمانی منحصر بفرد هستند. هویج بنا به رنگ، آب فراوان، تامین بخشی از ویتامین های مورد استفاده در بدن و بعلاوه طعم منحصر بفردی که دارد، تقریبا در اغلب غذاهای ایرانی بچشم میخورد و در فرهنگهای مختلف غذایی کشورمان از جایگاه مهمی برخوردار بوده و میتوان از آن برای تهیه انواع مختلفی از شیرینی، آش، پلو، خورش و حلوا استفاده نمود.

از طرفی، جو نیز دارای ارزشهای غذایی خاصی برای بدن بوده و تا به امروز بارها و بارها از سوی کارشناسان سلامت و تغذیه بهره گیری از آن در وعده های غذایی مختلف هفتگی توصیه شده است. حال، تصور کنید که یکی دیگر از برترین غذاهای سنتی استان همدان آشی بوده که با این 2 ماده غذایی ارزشمند یعنی هویج و جو طبخ و تهیه می گردد و از مزه بسیار خوشمزه ای همراه با عطر و بویی فوق العاده برخوردار هست.

خورشت غوره بادمجان

این مورد از مشهورترین غذاهای سنتی استان همدان از ترکیب و پخت متریال های غذاهایی همانند بادمجان، مرغ، غوزه، گوجه فرنگی، پیاز، گوشت چرخ نموده، رب گوجه، نمک و فلفل و زردچوبه در کنار اندازه خیلی کمی از ادویه های مورد پسند شما ایجاد می گردد. بادمجان از جمله مغذی ترین مواد غذایی در ایران بحساب می آید که در برنامه های رژیمی و بعلاوه فرهنگهای غذایی که در اقصی نقاط ایران بچشم میخورد، نقش برجسته و اساسی را از خود ایفا می نماید.

آبگوشت کلم قمری

این آبگوشت از مواد غذایی همانند کلم قمری، گوشت آبگوشتی، سیب زمینی، پیاز، نخود، عدس، سیر، کشک، نمک، زردچوبه و فلفل تهیه می گردد و میتوان در کنار آن نیز از ترشی های محبوب و مورد علاقه خود بهره گرفت. نباید فراموش کنید که این خوراک اصیل و سنتی حاوی انواع مختلفی از ویتامین ها، املاح و اندازه زیادی کلسیم بوده و برای کسانی که از بیماری پوکی استخوان رنج می برند، بسیار مفید بشمار می رود.

آش بادمجان ملایر

آش بادمجان ملایر به علت فرهنگهای غذایی گسترده و متنوع کشور ایران، در سایر استانها و شهرهای دیگر نیز تهیه و پخته می گردد اما اصل مزه و طعم واقعی آن را تنها میتوان در ملایر امتحان کرد. مواد اولیه اصلی این مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی استان همدان عبارتند از بادمجان، بلغور و عدس که همگی از خواص پزشکی و ارزشهای غذایی بالایی برخوردار هستند و همین امر سبب گشته تا آش بادمجان ملایر هواداران و علاقمندان خاص خود را داشته باشد.

کباب سرداشی

سرداشی نام یکی دیگر از مشهورترین غذاهای سنتی استان همدان بوده که این نام به علت پخت آن در داخل تنورهای سنگکی در زمانهای قدیم از سوی مردم بر روی آن گذاشته شده و در حقیقت، سرداشی به معنای تهیه شده بر روی سنگ هست. این مورد از برترین غذاهای سنتی استان همدان امروزه در تمامی اقصی و نقاط ایران از هواداران پرشماری برخوردار بوده و همانند سایر کبابها نظیر کوبیده، بختیاری، دنده کباب کرمانشاهی و برگ از معروفیت جهانی بهره مند شده است. مواد اولیه تهیه و پخت کباب سرداشی عبارتند از گوشت گوسفندی، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل سبز، سیب زمینی، نمک و ادویه به اندازه لازم.

آش برنج همدان

آش برنج همدان یکی دیگر از غذاهای آبکی و پرطرفدار مردم این استان بوده که از قدمت بسیار زیادی برخوردار است تا جایی که در کتابهای مختلف آشپزی از این نوع آش یاد نموده اند. این مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی استان همدان از ترکیب برنج و عدس با آب قلم شکل گرفته و برای جلوگیری از سرماخوردگی و درمان آن موثر هست.

کوفته مخصوص همدان

کوفته همدان عمدتا در روز سیزده به در به وسیله بانوان و مادران کدبانوی این نقطه از کشورمان تهیه و پخته می گردد. همدانی ها برای تهیه کوفته های مخصوص خود از موادی نظیر گوشت گوسفند، تخم مرغ، برنج، نخود، پیاز، لپه، آرد نخودچی، آلو، گردو و نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می کنند و این غذا را با نان در کنار انواع و اقسام ترشی های محلی، سبزی خوردن تازه و بعلاوه دوغ و ماست میل می کنند.

آش کاچی

آش کاچی از ترکیب مواد غذایی همانند گندم، بلغور، کشک، سیر، آب، روغن حیوانی و نمک و فلفل به اندازه لازم آماده می گردد. این غذا تقریبا در تمامی نقاط کشورمان با دستور پختهای مختلفی تهیه و عرضه شده و تنها چیزی که در تمامی آشهای کاچی منطقه ها ایران بچشم میخورد، گندم و بلغور هست. گفتنی است که این غذا از سازگاری بالایی با هر نوع ذائقه و نظری برخوردار بوده و میتوان از آن در همه جور موقعیت مکانی و زمانی استفاده کرد.

قوت همدان

قوت نام یک خوراک ساده اما بسیار مغذی و بعلاوه خوشمزه بوده و میتوان ظرف مدت زمان کوتاهی انواع مختلفی از آن را تهیه و آماده مصرف نمود. از معروف ترین قوت همدانی ها، باید به قوت پنیر سبزی اشاره نمود که از اندازهی نان سنگک خشک شده، سیب زمینی آب پز، پیاز خرد شده، گردو، سبزی خوردن، پنیر صبحانه و اندازهی کره تهیه و آماده می گردد.

آش خشکبار

آش خشکبار از تهیه و پخت متریال های مغذی و بسیار خوشمزه ای همانند گوشت استخوان دار، سبزی آشی، نخود، لوبیا، عدس، رشته آشی، آلبالو خشکه، آلوی ترش خشک شده، برگه هلو، پیاز، نعناع، سرکه، شیره انگور و نمک و فلفل و زردچوبه آماده برای میل کردن شما می گردد. این مورد از برترین غذاهای سنتی استان همدان دارای ارزش غذایی و سلامتی بسیار قابل توجهی است.

آبگوشت قرمه

آبگوشت قرمه در حقیقت همان خورشت قرمه سبزی معروف ما ایرانیان بوده که از معروفیتی جهانی برخوردار است. مردم استان همدان با ایجاد اندکی تغییر در ماهیت اصلی خورشت قرمه سبزی توانسته تا به آبگوشتی با همین نام یعنی آبگوشت قرمه دست پیدا کنند و در طول زمان با اضافه کردن مواد غذایی گوناگونی به آن، یک غذای سنتی و اصیل را پدید بیاورند. ضروری است بدانید که در آبگوشت قرمه همدان تمامی مواد غذایی که در خورشت قرمه سبزی بکار برده می گردد، نظیر گوشت، لیمو عمانی، لوبیا، پیاز داغ نیز کماکان مورد استفاده قرار گرفته و در کنار آنها نیز از اندازهی سیب زمینی و بجای برنج نیز از نان تازه بهره می برند.

آش آبغوره

آش آبغوره یکی دیگر از غذاهای مغذی و بسیار مفید برای بدن و بعلاوه دفع بیماری های مختلف هست، چرا که از مواد غذایی با ارزشی همانند بلغور گندم، گوشت چرخ نموده، آبغوره، سیر، گوجه فرنگی، رب گوجه، برنج، پیاز، لپه، آب، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه و پخته می گردد. آش آبغوره تا به امروز برای کسانی که بدنبال جوانی پوست خود خصوصا دختران و خانم های جوان هستند و بعلاوه افرادی که از بیماری چربی خون رنج می برند، بسیار توصیه شده است.

آبگوشت فلفل همدان

آبگوشت فلفل همدان از متریال های غذایی همانند گوشت استخوان دار، فلفل سبز همدان، گوجه فرنگی، سیب زمینی، نخود، سیر، زیره سبز، آبلیموه، پیاز، زنجبیل تازه، نمک و زردچوبه تهیه می گردد. از این آبگوشت نیز همانند آبگوشت قرمه همدان نباید به سادگی گذشت و بخاطر همین، بهتر است حتما بعد از بازدید از آثار تاریخی استان همدان، به سراغ یکی از سفره خانه های سنتی این استان بروید و خود را میهمان یک وعده آبگوشت فلفل مخصوص همدان نمایید.

آش آماج مخصوص همدان

تنها تفاوت در آشهای آماج بخشهای مختلف کشورمان، تفاوت در دستور پخت و تهیه آنهاست که این خود در حقیقت نشان از تنوع فرهنگ غذایی وسیع ما ایرانیان دارد. آش آماج مخصوص استان همدان از مواد اولیه ای همانند آماج، تخم مرغ، پیاز داغ، سیر، لوبیا چشم بلبلی، سبزی آش (پیازچه و تره)، عدس، زردچوبه، نمک، فلفل و روغن تهیه می گردد.

منبع: همگردی

به "با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی استان همدان آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی استان همدان آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید