راهنمای کامل غذا خوردن در رستوران کره ای

به گزارش وبلاگ داریوش، اگر روزی به یک رستوران کره ای دعوت شدید، چطور باید غذا بخورید؟ باید آب نودل را سر بکشید؟ اصلا باید غذا را از کدام طرف ظرف آغاز کنید؟ غذا خوردن برای کره ای ها، چیزی بیشتر از کوشش برای سیر شدن است؛ پس وقتی سر میز غذای شان می نشینیم، باید اصول اولیه صرف غذا را به شیوه کره ای ها بدانیم.

راهنمای کامل غذا خوردن در رستوران کره ای

با فراگیر شدن نفوذ و قدرت گرفتن کشور کره جنوبی در زمینه فرهنگی، رستوران کره ای هم مثل موسیقی و سریال های این کشور، به نقاط مختلف جهان راه پیدا نموده است. حتی کشور خودمان، ایران، هم از قافله تب فراگیر فرهنگ کره ای جا نمانده است. پس وقت آن رسیده تا آداب غذا خوردن در رستوران کره ای را بدانیم و با اصول خوردن غذای کره ای آشنا شویم.

آداب چیدن میز غذا در کره جنوبی

بسته به اینکه رستوران انتخابی شما یک رستوران معمولی یا رستوران کره ای سنتی باشد، چیدمان میز غذای آن فرق می نماید. در عادی ترین رستوران کره ای، می توانید جاجانگمیون و کیمچی را با قیمت مناسب و حجم زیاد پیدا کنید. هر دوی این ها از معروف ترین غذاهای کره ای به شمار می فرایند. ماده اصلی تشکیل دهنده جاجانگمیون، نودل است. نودل که غذایی چینی دانسته می گردد، در کشور کره نیز بسیار محبوب است و آشپزی کره جنوبی در طول تاریخ همیشه از فرهنگ غذایی چین الهام گرفته است.

جاجانگمیون یا نودل و سس لوبیای سیاه از معروف ترین غذاهای کره ای است.

اما با احیای سنت های قدیمی آشپزی در کره جنوبی (که نمونه هایش را به برترین شکلی در سریال های تلوزیونی این کشور دیده ایم)، رستوران هایی هستند که غذا را به شیوه سرو در مقابل خاندان سلطنتی و داخل آن قصرهای باشکوه، در مقابل تان قرار می دهند. غذاهایی که قطعا گران قیمت تر هم هستند.

به هر جهت، وقتی در یک رستوران کره ای عادی میزی برای مهمان سرو می گردد، شما کاسه های بزرگ و کوچکی را مشاهده می کنید که از برنج پخته و سوپ پر شده اند. بعلاوه، ظرفی حاوی غذای اصلی روی میز وجود دارد و در کنار آن انواع و اقسام دورچین که قرار است به صورت اشتراکی به وسیله تمام افراد حاضر دور میز صرف شوند.

دورچین ها طوری انتخاب شده اند که مزه شان، مکمل غذای اصلی باشد. تعداد دورچین ها ممکن است از دو عدد تا یک جین و بیشتر در نوسان باشد. قانون ثابت آن است که حتما همراه هر غذای اصلی، دورچین هم باید باشد.

ترتیب سرو غذا در کره جنوبی به این صورت است که همه انواع غذا و دورچین ها یک باره با هم ارائه می شوند، از این لحاظ میز غذای کره ای، مانند سفره ایرانی است. یک ضیافت کره ای شامل انواع غذاهای مختلفی است که به روش های مختلف پخته می شوند؛ از جمله ممکن است بخارپز و آب پز شده باشند، در ماهیتابه سرخ شده باشند، یا به صورت خورش، تخمیر شده و یا خام ارائه شوند.

بنابراین، قبل از اینکه بدانیم چگونه در یک رستوران کره ای غذا بخوریم، بهتر است آشنایی مختصری با انواع غذاها پیدا کنیم. مهمترین اجزای تشکیل دهنده میز غذا در کره جنوبی عبارتند از:

ترشی جات و کیمچی

کره ای ها، هنر نگهداری مواد غذایی را به کمال رسانده اند. بنابراین، بسیاری از غذاهای دورچینی که در سفره کره ای یافت می گردد، به شکلی تخمیر شده یا نمک سود بوده و بسیاری از آنها نیز تند هستند.

کیمچی، ترشیِ کلمِ تند معروف کره ای، که نسخه های مختلف آن می تواند با بیش از صد نوع سبزیجات مختلف تهیه گردد، پای ثابت هر وعده غذایی است. به علت ترشی و تندی و بعلاوه یاری به هضم غذا، کیمچی نزد مردم کره بسیار محبوب است.

در یک رستوران کره ای با انواع دورچین ها از شما پذیرایی خواهد شد.

در یک تقسیم بندی، تعداد انواع کیمچی در کره جنوبی، 187 نوع دانسته می گردد که در تهیه اغلب آنها مواد اولیه مشترکی مانند ترب، پیازچه، سیر و البته کاهو چینی به کار می رود. معروف ترین نوع کیمچی، بانچان (Banchan) نام دارد. کیمچی ای به رنگ سفید و بسیار تند و شور که خنک سرو می گردد.

بعلاوه بسته به فصل، مثلا در تابستان، نوع خاصی از کیمچی مانند کیمچی آبکی (Mol Kimchi) رایج است که به صورت خنک سرو می گردد. آب نمک ِاین کیمچی، نسبتا شور بوده و کمی رو به شیرینی می رود. از دیگر انواع کیمچی می توان به کیمچی ترب و پیازچه اشاره داشت.

ادویه و چاشنی ها

سایر ادویه ها و سس های محبوبی که سر میز غذای کره ای خواهید دید، عبارتند از:

  • روغن کنجد و کنجد
  • خمیر یا رب فلفل چیلی (کوچوجانگ)
  • رب سویا (دائنجانگ)
  • سیر، زنجبیل و فلفل تند

در یک ارزیابی کلی می توان گفت غذاهای کره ای به شدت طعم دار، تند و تیز هستند.

کباب ها و گوشت

در رستوران کره ای سنتی، اغلب کباب پز های زغالی را وسط میز قرار می دهند. وقتی سفارش غذای کبابی و گوشتی ای مانند بولگوگی (Bulgogi) بدهید، برش های نازک کاغذی از گوشت مزه دار شده را خواهید دید. کالبی (Kalbi)، دیگر غذای گوشتی معروف کره است که با دنده های گاو کبابی تهیه می شوند.

دنده ها قطعه قطعه شده و همراه با سیر، فلفل قرمز و خمیر سویا در برگ های کاهو پیچیده می شوند. حواستان باشد! اگر کالبی برایتان سرو شد، بایستی تمام محتویات غذا را در یک لقمه پایین ببرید، زیرا گاز گرفتن برگ کاهو و گاز گاز خوردن این غذا اوج بی ادبی محسوب می گردد!

در رستوران های کره ای معمولا کباب پز ذغالی را وسط میز قرار می دهند.

غذاهای سنتی کره ای بسته به فصل، گرم یا سرد سرو می شوند، مانند کامجا گووک (Kahm-Jah Gook- سوپ سیب زمینی) و Hin Pap (برنج سفید).

مواد اولیه عجیب

از مشاهده مواد عجیب و غریب مانند خرمالو خشک، خرمای قرمز (عناب)، دانه کاج، شاه بلوط، جینکُو (Ginkgo - نوعی مغز خوراکی که از درختی به نام Ginkgo Biloba می روید)، نارنگی و جینسنگ، لابه لای غذاهای سفارش داده شده تعجب نکنید. کره ای ها برای غذا نقش دارویی هم قائل هستند و در پخت وپز و تهیه چای های مخصوصِ دم نموده، از آنها استفاده می نمایند.

برنج

از دیگر سنگ بناهای غذاهای کره ای برنج است که تقریباً ستون فقرات هر وعده غذایی را تشکیل می دهد، اگرچه گاهی اوقات آن را با نودل هم جایگزین می نمایند. از آنجا که کره یک شبه جزیره است، غذاهای دریایی نیز در این کشور بسیار محبوب هستند.

چک فهرست آداب غذاخوری در رستوران کره ای

در کشور کره جنوبی موقعیت های اجتماعی بسیار جدی گرفته می گردد و کره ای ها به هنگام صرف غذا تاکید زیادی بر ادب دارند. البته طی سال های اخیر که فرهنگ سنتی کره از سوی جوانان به چالش کشیده شده است، آداب قدیمی سر سفره نیز تا حدودی دگرگون شده اند و حتی برخی حرکات و باورها را خرافی می دانند.

با این حال، اگر برای شام همراه با عده ای اهل کشور کره جنوبی به رستوران کره ای رفتید، این موارد را به عنوان پروتکل صرف غذا رعایت کنید، زیرا جز آداب غذا خوردن در رستوران کره ای به شمار می فرایند:

  • ابتدا صبر کنید تا بزرگتر بنشیند. میزبان وظیفه دارد تا بزرگ ترین فرد (از نظر سنی) را در جایی از میز بنشاند که دورترین فاصله را از در خروجی داشته باشد. این فرد به عنوان محترم ترین مهمان شناخته می گردد.
  • مردم کره قبل از خوردن غذا این جمله را می گویند: Jalmukesumneda (من خوب غذا خواهم خورد).
  • بعد از خوردن غذا با گفتن جمله Masegaemugusuyo (من خوب غذا خوردم) تشکر کنید.
  • پیشنهاد نوشیدنی را رد نکنید، به خصوص اگر از جانب یک بزرگتر ارائه گردد. چون رد کردن چنین پیشنهادی، بی ادبی محسوب می گردد.
  • غذا را اسراف نکنید، منظور این است که باید تمام غذای موجود در بشقاب را بخورید.

در کره جنوبی مردم از چاپستیک فلزی برای خوردن غذا استفاده می نمایند.

  • در کشور کره جنوبی، چاپ استیک های مورد استفاده فلزی هستند، نه چوبی.
  • از قاشق برای خوردن سوپ و برنج، هر دو، بهره ببرید.
  • برنج در فرهنگ کره جایگاه خاصی دارد. می توان آن را قلب و روح غذاهای کره ای دانست. در واقع، غذای اصلی سر میز، برنج است و باقی غذاها مکمل آن هستند. بنابراین، برای صرف برنج مجموعه قواعد خاصی وجود دارد:
  • کاسه برنج خود را در سمت راستِ کاسه سوپ خود قرار دهید. فقط در صورتی مجاز هستید آن را در سمت چپ قرار بدهید که هدف از صرف غذا، احترام به مردگان باشد. در غیر این صورت نوعی بی ادبی تلقی می گردد!
  • هنگام غذا خوردن نباید کاسه برنج -یا هر کاسه دیگری را- از روی میز بردارید و دست بگیرید، چون این رفتار توهین آمیز محسوب می گردد. از این جهت، مابین کره و ژاپن اختلاف وجود دارد. زیرا در ژاپن برداشتن کاسه برای خوردن برنج با چاپستیک کاملا قابل قبول است.
  • شما می توانید سوپ و خورشت ها را با برنج مخلوط نموده و میل کنید و یا آنها را به طور جداگانه صرف کنید.
    • همه اجزای غذاهای کره ای، از گوشت و مرغ گرفته تا ماهی و سبزیجات، به تکه های کوچکی خرد یا بریده می شوند. با توجه به لقمه لقمه بودن انواع غذا، دیگر نیازی به استفاده از چاقو نیست.
    • سِسام (Ssam) از دیگر مواردی است که ممکن است سر میز غذا در کره جنوبی مشاهده کنید. این غذا ترکیبی از گوشت و سایر دورچین هایی است که با برگ سبزیجات مختلفی مثل کاهو، کلم یا پِریلا (Perilla) می پیچند. یعنی شما باید برگ گیاه را برداشته و در کف دست خود قرار داده و سپس داخل آن را با محتویات سر میز پر کنید.
  • نکته مهم در صرف سِسام این است که لقمه خود را حتما به مقدار ای بگیرید که مقدار دست و دهانتان باشد و یک باره بتوانید آن را بخورید.
  • همراه با سسام، سیر خرد شده و سِسامجانگ (Ssamjang) نیز سرو می گردد تا مزه غذا را قوی تر کند.
    • ممکن است شما انواع بانچان را هم سر میز مشاهده کنید. بانچان نامی کلی است که به غذایی با زیرمجموعه هایی از دورچین ها مثل کیمچی، ام-لت رول شده، نامول - Namul) نوعی غذا از جنس سبزیجات سبز ِ بلانچ شده با درسینگ بسیار سبک) گفته می گردد. بانچان ها برای تکمیل غذای اصلی به کار می فرایند و نوعی تعادل بین مزه ها ایجاد می نمایند. مثلا :
    • کیمچی که نوعی بانچان کلاسیک است.
    • املت رول شده یا کاستارد تخم مرغ بانچانی هستند که لابه لای غذاهای تند و تیزتر مصرف می شوند.
    • نامول را باید به عنوان متعادل نماینده غذاهای سنگین تر سر میز مصرف کنید.
منبع: کتاب کاله

به "راهنمای کامل غذا خوردن در رستوران کره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل غذا خوردن در رستوران کره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید