خوراکیهای مضر برای دندان

به گزارش وبلاگ داریوش، بسیاری از مواد غذایی معمولی که جزئی از رژیم غذایی روزانه ما هستند و علاقه زیادی به خوردن آن ها داریم، در حقیقت برای سلامت دندان های ما بسیار مضر هستند. در ادامه به مواد غذایی ای می پردازیم که دندانپزشکان به خاطر ضرر زیادی که این مواد برای سلامت دهان و دندان دارند، هرگز آن ها را مصرف نمی کنند.

خوراکیهای مضر برای دندان

پاپکورن

حتما برایتان پیش آمده وقتی که با لذت مشغول خوردن پاپکورن بودید، با یکی از آن دانه های سفت ذرت غافلگیر شدید و حتی نگران شدید که شاید دندان تان شکسته باشد. در واقع همین دانه های باز نشده پاپکورن عامل بسیاری از شکستگی های دندانی هستند. علاوه بر این، پوسته های ذرت ها هم لای دندان ها گیر می کنند و لثه را اذیت می کنند.

میوه های خشکمیوه های خشک بسیار پرطرفدار و لذیذ هستند و میان وعده سالمی به نظر می رسند، اما حقیقت این است که این ماده غذایی برای دندان ها به شدت مضر است. میوه های خشک علاوه بر قند زیادی که دارند، بسیار چسبنده هستند و در شیارهای دندان های آسیاب باقی می مانند و باعث پوسیده شدن آن ها می شوند.

تخمهتخمه های خوشمزه پای ثابت بسیاری از لحظات مفرح ما هستند، اما اگر دندان هایتان را دوست دارید خوردن تخمه را کنار بگذارید. از آنجایی که برای خوردن تخمه باید پوست آن ها را با دندان های جلویی خود بشکنید، همین خوردنی خوشمزه می تواند باعث شکسته شدن لبه دندان های جلویی تان شود.

آب گرم و لیموترشاگر در مورد خواص نوشیدن آب گرم و لیموترش شنیده اید و به خاطر سلامتی بدن تان هر روز آن را می خورید، بهتر است دیگر این کار را انجام ندهید چون دندانپزشکان خبرهای بدی برای مینای دندان هایتان دارند. خاصیت اسیدی لیموترش باعث فرسوده شدن مینای دندان و درنتیجه فرسایش دندان ها می شود. قرارگیری مکرر و پی در پی در معرض نوشیدنی ها و مواد غذایی اسیدی می تواند مینای دندان را از بین ببرد. بعد از آن، لایه زیرین دندان بیرون می آید که به آن عاج دندان گفته می شود و زردتر از مینای دندان و بسیار حساس است.

یخاگر از آن دست افرادی هستید که از جویدن یخ لذت می برند، باید این عادت مخرب را ترک کنید. یخ برای دندان ها بیش از حد سفت است و باعث شکستگی های تنشی (شکستگی ناکامل و ترک های کوچک) در دندان می شود. حتی ممکن است تکه ای از دندان را بشکند.

نوشیدنی های انرژی زانوشیدنی های انرژی زا به شدت اسیدی هستند و pH پایین و قند زیادی دارند. بعد از خوردن چنین نوشیدنی هایی، یک لایه از آن ها روی تمام دندان ها باقی می مانند و روی همه آن ها به یک میزان تأثیر می گذارد. بنابراین شما می مانید و دهانی که همه دندان های درونش پوسیده اند!

نوشیدنی های ورزشینوشیدنی های وزشی برای تأمین دوباره آب از دست رفته و مواد مغذی و الکترولیت های مورد نیاز بدن ورزشکارها تولید شدند. با این حال، قندی بسیار زیاد این نوشیدنی ها، فواید آن ها را تحت تأثیر قرار داده است. قندهای مایع باعث بروز پوسیدگی در نقاطی از دندان ها می شوند که دسترسی به آن ها سخت است و اگر زمانی که دهان خشک است وارد آن شوند، مضرات آن ها بیشتر هم می شود. برای تأمین آب از دست رفته بدن خود، هیچ نوشیدنی ای بهتر و سالم تر از آب ساده نیست.

کمپوت میوهکمپوت میوه به دلیل اینکه از تکه های میوه تهیه می شود، میان وعده سالمی به نظر می رسد. گرچه میوه ماده غذایی سالمی است، اما میوه کنسرو شده در اغلب بسیار ناسالم است. میوه ای که با میزان زیادی شکر آماده شده و درون شربت قرار گرفته، مضرات آن دست کمی از آبنبات ندارد.

نوشیدنی های گازدارتحقیقات علمی نشان داده است مصرف نوشیدنی های کربناته مثل نوشابه ها و آب میوه های گازدار می تواند به مینای دندان آسیب بزند.

شیرینی های گرانولاشیرینی های گرانولا شاید سرشار از فیبر و مواد معدنی باشند، اما برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر و ناسالم هستند. این شیرینی ها قند بسیار زیادی دارند و به همی دلیل برای دندان ها بسیار مضر هستند. برخی از این شیرینی ها دو لایه و بسیار سفت هستند، در نتیجه، علاوه بر ضرری که به خاطر قند زیادشان برای مینای دندان دارند، ممکن است باعث شکستن دندان ها هم شوند.1

پاستامینای دندان به شدت در برابر رنگ های تیره آسیب پذیر است. به طور مثال، باید به رنگ قرمز سس پاستا و مایع ماکارونی اشاره کرد. میناهای منفذدار به راحتی این رنگ ها را به خود جذب و لکه های نازیبا ایجاد می کنند. بعلاوه، اسید موجود در گوجه فرنگی باعث ایجاد منافذ در دندان می شود. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است بلافاصله پس از خوردن پاستا و ماکارونی آب را در دهان خود قرقره کنید تا سس روی دندان ها نماند.

بلالمتاسفانه باید یکی از لذت های شب های تابستان خود را که گاز زدن بلال کبابی است فراموش کنیم. دندانپزشک ها تاکید می کنند گاز زدن بلال (کبابی، آب پز یا بخارپز) موجب ترک خوردن یا شکستن دندان های سالم، پر کرده یا پانسمان شده، ارتودنسی، سیم یا براکت ها می شود. برای لذت بردن از طعم خوب بلال می توانید دانه های آن را از بدنه جدا کنید و با قاشق (همچون ذرت مکزیکی) میل کنید.

آدامس های نعناعیشاید پس از خوردن یک آدامس نعناعی احساس تمیزی در دندان های خود بکنید اما واقعیت چیز دیگری است: جویدن آدامس های نعناعی مثل این است که دندان های خود را در شکر خیسانده اید. سعی کنید از آدامس های بدون شکر همچون زایلیتول استفاده کنید که با باکتری های دهانی نیز مبارزه می کنند.

چیپس سیب زمینیشاید خوردن این چیپس به سادگی گاز زدن هوا باشد اما تکه های این ورقه های شور و برشته به دندان می چسبند و برای مدت طولانی در دهان باقی می مانند. این تکه های به جای مانده لای دندان ها، باکتری های تولید کننده اسید در مبارزه با چیپس زیاده روی می کنند و در انتها به کرم خوردگی و خراب شدن دندان منجر می شوند. اگر خوردن چیس را همچنان ادامه دهید، اسیدهای بیشتری تولید و دندان های بیشتری آسیب می بینند.

لیمونادیک لیوان لیموناد با اینکه جان انسان را تازه می کند اما اسید موجود در لیمو باعث آسیب دیدن دندان ها می شود. لیموناد ترکیبی از شکر و لیمو است که هر دو برای دندان ضرر دارند. حتی اضافه کردن تکه های لیمو به آب نیز می تواند همین خطر را در بر داشته باشد.

مرکباتاز گریپ فروت گرفته تا پرتقال، همه مرکبات سرشار از مواد مغذی و ویتامین هستند. اما این میوه های خوش طعم سرشار از اسید نیز هستند که برای دندان بسیار ضرر دارد. پس از خوردن این مرکبات و خوراکی های مملو از آنها حتما آب بنوشید.

سرکهسرکه در بسیاری از چاشنی ها همچون سس سالاد، ترشی و سس ها وجود دارد. اما این ماده غذایی ترش و خوش مزه باعث خراب شدن دندان ها می شود. در مطالعات اخیر مشخص شده است، نوجوان های که غذاهای مملو از سرکه زیاد مصرف می کنند تا 85 درصد بیشتر از بقیه در معرض پوسیدگی مینای دندان قرار دارند. کاهو با آسیبی که سرکه به دندان ها می رساند، مبارزه می کند بنابراین سرکه بالزامیک را روی سالاد خود بریزید و بدون هیچ نگرانی میل کنید.

چای سیاهچای سیاه بسیار بهتر از قهوه است که موجب رنگ دادن به دندان ها می شود. اما ثابت شده است، تانین موجود در چای نیز موجب لکه دار شدن دندان ها می شود. برای جلوگیری از این اشکال بهتر است از چای های سبز یا گیاهی استفاده کنید. 2

ترشی هااسید موجود در ترشی، برای تبدیل شدن به ترشی ضروری است، این ماده مینای دندان را می پوشاند و باعث تخریب آن می شود.

شکربه طور کلی شکرها و قندها در دهان، اسید تولید می کنند و در طی زمان، موجب تخریب مینای دندان می شوند.

آبنبات های سفتمدتی طول می کشد که آبنبات در دهان آب شود، در همین فاصله، قند به دندان می چسبد و مینای دندان خورده می شود. آبنبات ها به باکتری ها زمان بیشتری می دهند که اسید تولید کنند که در نهایت به خرابی دندان منجر می شود.

آبنبات های جویدنی نرمآبنبات های جویدنی نیز به دندان می چسبند، و مدت زمان زیادی در دهان هستند، پس غذای مناسبی برای باکتری های دهان فراهم است. باکتری ها از این قند، اسید تولید می کنند و همین اسید لایه محافظ دندان را از بین می برد.

آب میوه هاآب میوه های اسیدی، اندازه اسید موجود در دهان را افزایش می دهند به این طریق مینای دندان از بین می رود.

حتی برخی از آن ها مانند آب لیمو اسیدی تر از سرکه هستند و در درازمدت اثرگذارند و در نهایت این فرایند منجر به حساسیت دندانی یا فساد دندان می شود.3

پی نوشت:

1.www.rooziato.com

2.www.bartarinha.ir

3.www.article.tebyan.net

منبع: راسخون

به "خوراکیهای مضر برای دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکیهای مضر برای دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید