خبرنگاران انجام واکسیناسیون سد امیدبخش برای مقابله با ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ داریوش، اصفهان- خبرنگاران - یک سال از همه گیری بیماری کووید 19 در کشور و استان اصفهان می گذرد و پس از ماه ها انتظار برای دستیابی به راهکاری مطمئن برای جلوگیری از پیشروی این بیماری، نخستین گروه ها واکسن کرونا را دریافت کردند و امیدها برای غلبه بر این بحران افزونی یافت.

خبرنگاران انجام واکسیناسیون سد امیدبخش برای مقابله با ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ داریوش، نخستین موارد تایید شده از کووید 19 در استان اصفهان پنجم اسفند 1398 گزارش شد و در یک سالی که از همه گیری این بیماری گذشت حدود 151 هزار نفر بطور قطعی به کرونا، مبتلا و 75 هزار بیمار دارای علائم ابتلا بستری شدند که از میان آنها حدود هشت هزار و 700 نفر جان خود را از دست دادند.

در میان از دست رفتگان کرونا در یک سال گذشته در استان 12 مادر باردار و 193 کودک و نوجوان، به چشم می خورند و در روزهای اخیر نیز نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به انگلیسی در بعضی از مناطق کشور از جمله اصفهان رخنه نموده است.

استان اصفهان در سالی که گذشت با 2 موج سنگین ابتلا به کرونا روبرو شد که نوبت نخست از اسفند 98 تا فروردین امسال و نوبت دوم از تیر ماه تا آذر امسال بود بطوریکه در موج دوم که بسیار شدید بود تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها به 2 هزار و 200 نفر در یک لحظه رسید.

بیش از 50 درصد از بیماران بستری و جان باختگان کرونا در استان اصفهان بالای 60 سال سن داشتند و از میان هشت هزار و 700 بیمار دارای علائم کرونا که جان خود را از دست دادند، حدود چهار هزار نفر دارای نتیجه مثبت و قطعی آزمایش کرونا بودند.

شیوع ویروس کرونا علاوه بر تلفات و هزینه های سنگین درمانی و بهداشتی که بهمراه داشت در بخش های دیگر بویژه مالی نیز اثرات منفی بسیاری گذاشت و زندگی همگان را تحت تاثیر قرار داد بهمین دلیل اقشار مختلف مردم همیشه در انتظار دستیابی دانشمندان و پزشکان به راه حلی مطمئن برای غلبه بر این بیماری و خروج از بحران بودند که پس از ماه ها خبرهایی از فراوری و تزریق واکسن کرونا در بعضی از کشورها به گوش رسید و در کشورمان نیز آزمایش های اولیه برای واکسن فراوری داخل انجام شد.

با پیگیری ها و اقدامات وزارت بهداشت نیز نخستین محموله واکسن روسی اسپوتنیک وی در بهمن وارد کشورمان شد و با توجه به برنامه ریزی اجرا شده و تدابیر اتخاذ شده، واکسیناسیون علیه کرونا برای گروه های هدف، اولویت بندی و شروع شد.

بدین ترتیب، واکسیناسیون علیه کرونا در بعضی از استان ها از جمله اصفهان بیست و یکم بهمن امسال با فرمان رییس جمهوری شروع شد و به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت نخستین گروه اولویت دار برای واکسیناسیون، کادر درمانی فعال در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها بودند.

واکسیناسیون علیه کرونا نیز در همین روز در اصفهان با تزریق واکسن اسپوتنیک روسی در بیمارستان عیسی بن مریم(ع) که یکی از بیمارستان های مرجع مقابله با کروناست، شروع شد.

طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نخستین مرحله حدود 800 دوز واکسن اسپوتنیک روسی برای این استان تخصیص یافت و در مرحله دوم به حدود چهار هزار دوز رسید و کادر درمان بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان های مختلف واکسیناسیون شدند.

واکسیناسیون کادر درمان اصفهان تا انتها سال 99

به گفتهمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کوشش می گردد همه کادر درمان بخش دولتی و خصوصی استان اصفهان واکسن کرونا را تا انتها امسال دریافت نمایند.

بهروز کلیدری اظهار امیدواری کرد که واکسیناسیون گروه های پر خطر نیز از فروردین سال آینده شروع گردد و اضافه کرد: چشم انداز وزارت بهداشت این است که تا دی ماه سال آینده بیشتر جمعیت هدف یعنی حدود 50 میلیون نفر در کشور علیه کرونا، واکسینه شوند.

وی همچنین با بیان اینکه واکسیناسیون در زمان حاضر برای افرادی که تا به امروز به کرونا مبتلا نشدند، انجام می گردد، گفت: با توجه به اینکه هنوز عارضه های جدی و احتمالی واکسن های کرونا در حال آنالیز است، بچه ها و زنان باردار از این امر مستثنی هستند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه اثربخشی واکسن اسپوتنیک روسی تا 92 درصد اعلام شده است، توضیح داد: بر اساس اطلاعات موجود، ایمن بخشی واکسن ها از 45 روز پس از تزریق خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیشترین عارضه ای که تا کنون در بین کادر درمان دریافت نماینده واکسن کرونا مشاهده شده است را بدن درد خفیف و موقت خواند و اظهار داشت: همه آنها تحت نظارت هستند.

منطق و علم حکم می نماید که واکسن کرونا را دریافت کنیم

نخستین دریافت نماینده واکسن کووید 19 در استان اصفهان، رامین قاسمی فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی بود که بیست و یکم بهمن امسال در بیمارستان مرجع کرونای اصفهان یعنی عیسی بن مریم (ع) این واکسن به او تزریق شد.

قاسمی در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ داریوش با تاکید بر اینکه پزشکان و تیم درمان، خط مقدم روبروه با بیماران کرونایی هستند و در هر روز با تعداد زیادی بیمار روبرو هستیم، اضافه کرد: ما می توانیم ناقل ویروس باشیم بهمین دلیل ضرورت داشت که واکسیناسیون برای کادر درمان هرچه سریعتر انجام گردد.

این پزشک متخصص درباره اینکه وی نخستین فرد داوطلب دریافت نماینده واکسن کرونا در اصفهان بود، توضیح داد: با توجه به شرایط موجود در کشور، منطق و علم حکم می نماید که واکسن بزنیم و بهمین دلیل برای این کار پیشقدم شدم.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر فقط واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده و بر اساس شنیده ها مقرر است واکسن چینی نیز وارد گردد، اظهار داشت: با توجه به مراحل طی شده برای واکسن فراوری داخل نیز بنظر می آید خرداد ماه زمان استفاده از آن فرا برسد.

قاسمی با اشاره به اینکه قبل از دریافت واکسن کرونا، مطالعات و تحقیقاتی درباره آن انجام داده است، گفت: بر اساس اصولی که در زندگی شخصی دنبال می کنم همیشه به دنبال این هستم که علم درباره مسائل مختلف چه می گوید و بهمین دلیل در این رابطه با استادان ایمنی شناسی (ایمونولوژی) از کشورهای دیگر مانند آلمان و همچنین داخل کشور مشورت کردم و آنها تایید کردند که تزریق واکسن کرونا، منطقی و علمی است.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج تحقیقات موجود، واکسن اسپوتنیک 91.6 درصد ایمنی ایجاد می نماید، توضیح داد: این میزان ایمنی از نظر علم پزشکی قابل قبول است.

این پزشک متخصص درباره عوارض احتمالی تزریق واکسن اسپوتنیک گفت که مشکل خاصی در این زمینه نداشته است اما بعضی از همکاران وی که این واکسن را دریافت کردند دچار عوارضی مانند تب خفیف و بدن درد شدند.

واکسن کرونا خواسته همه مردم ایران است

قاسمی همچنین با تاکید بر اینکه واکسن کرونا، خواسته همه مردم ایران و حق آنهاست، گفت: لازم است که مسوولان مرتبط و متولی اقدامات لازم را برای تامین هرچه سریعتر واکسن مورد احتیاج کشور از منابع داخلی و خارجی و واکسیناسیون همه مردم انجام دهند.

وی با بیان اینکه لازم است بهترین واکسن ها برای مردم کشورمان انتخاب گردد، توضیح داد: با توجه به اینکه کووید 19 بیماری نوپدید است و واکسن آن نیز برای نخستین بار در جهان فراوری شده، هنوز احتیاج به زمان و تحقیقات بیشتری درباره اثرگذاری آنها داریم.

این پزشک متخصص از مردم خواست با توجه به اینکه تا کنون درصد بسیار کمی از جامعه واکسن کرونا را دریافت کردند، باور نادرست درباره ایجاد ایمنی در سطح جامعه در زمان حاضر نداشته باشند و از رعایت شیوه نامه های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک غافل نشوند.

مردم بدون نگرانی از عوارض اقدام به واکسیناسیون نمایند

یک متخصص مغز و اعصاب نیز که از نخستین افراد دریافت نماینده واکسن روسی کرونا در اصفهان است، گفت: عوارض این واکسن مشابه واکسن هایی است که برای ایمنی خردسالان تزریق می گردد و مردم بدون هیچ نگرانی با رعایت اولویت اقدام به واکسیناسیون و افزایش ایمنی بدنی خود نمایند.

مرضیه رحیمی در گفت وگو با وبلاگ داریوش با بیان اینکه در همه کشورها اولویت بندی برای تزریق وجود دارد، اضافه کرد: طبق شیوه نامه ها، نخستین گروهی که باید واکسن دریافت نمایند افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلا و خطر مرگ قرار دارند.

وی تاکید نمود: با شیوع ویروس کرونا، بیشترین خطر ابتلا و مرگ ومیر متوجه کادر درمان بود بهمین دلیل تزریق واکسن بین کادر درمان بویژه بخش های ویژه بستری بیماران کرونایی که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، اولویت نخست در همه کشورهاست.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به آمار فوت 20 درصدی افراد بالای 80 سال در روبروه با ویروس کرونا به ضرورت واکسیناسیون افراد بالای 60 سال اشاره نمود و گفت: در مراحل بعدی افراد کمتر از 60 سال واکسینه می شوند و این اولویت بندی واکسیناسیون بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان است و امیدواریم بهمین ترتیب انجام گردد.

به گفته وی، آنالیز شرایط حدود 40 نفر از کادر درمان بیمارستان شریعتی اصفهان که واکسن کرونا را دریافت کردند نشان می دهد هیچکدام حساسیت شدیدی در نتیجه این تزریق نداشتند.

رحیمی اظهار داشت: احساس درد در محل تزریق و سردرد خفیف که ممکن است تا 2 روز پس از تزریق هم ادامه داشته باشد از علایم شایع واکسن روسی است که کنترل سردردهای خفیف ناشی از تزریق با مصرف قرص استامینوفن یا ایبوپروفن امکانپذیر است.

وی، تب خفیف، احساس بی حالی و لرز در بدن را دیگر علایم شایع این واکسن مطرح کرد.

رحیمی با بیان اینکه دریافت نمایندگان واکسن اسپوتنیک یک هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن که 21 روز بعد از دوز اول تزریق می گردد، ایمنی لازم را پیدا می نمایند، گفت: هر واکسنی که سازمان غذا و دارو کشورمان تایید کند، اثر بخشی مطلوبی برای ایمن سازی خواهد داشت.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از ابتلا به کووید، مهمترین اصل و مقدم بر درمان است، توضیح داد: هنوز هیچ درمان قطعی برای کووید 19 وجود ندارد و به مردم توصیه می گردد با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از هر برند واکسن کرونا که به تایید سازمان غذا و دارو برسد بدون هیچ نگرانی استفاده نمایند.

یکی از پرستاران بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان عیسی بن مریم (ع) اصفهان نیز که واکسن کرونا را دریافت نموده است به وبلاگ داریوش گفت: با توجه به اینکه کووید 19 هنوز بیماری ناشناخته ای است و واکسن آن به تازگی فراوری شده است برای تزریق آن کمی اضطراب داشتم اما با چند تَن از دوستانم که مقیم روسیه هستند و واکسن اسپوتنیک را تزریق نموده بودند، مشورت کردم و به این نتیجه رسیدم که این واکسن را دریافت کنم.

مریم میرحاج در گفت و گو با وبلاگ داریوش با تاکید بر اینکه تزریق این واکسن برای کادر درمان داطلبانه بود و اجباری نداشت، اضافه کرد: روزی که کار واکسیناسیون در بیمارستان شروع شد به همکارانم گفتم که همه ما و خانواده هایمان در خطر هستیم و اگر ابزاری برای کاهش این خطر و محافظت و ایمنی بیشتر وجود دارد باید از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه پس از تزریق واکسن تا 24 ساعت بدن درد شدید و سپس ضعف بدنی داشت، اظهار داشت: بعضی از همکارانم نیز دچار تب و سردرد موقت شدند اما هیچکدام جدی و حاد نبود.

این پرستار با بیان اینکه بسیاری از بیماران و مراجعه نمایندگان به بیمارستان ها درباره واکسن کرونا پرس و جو می نمایند و حتی بعضی از آنها به دنبال تامین این واکسن هستند، گفت: همه مردم نگران بیماری کووید 19 هستند بهمین دلیل لازم است که مسوولان برای پوشش واکسیناسیون هرچه بیشتر و سریعتر مردم برنامه ریزی نمایند.

وی با اشاره به اینکه میزان موارد ابتلا و بستری به کرونا از 2 هفته گذشته در اصفهان فرایند افزایشی به خود گرفته و بیماران زیر 40 سال بیشتر شده اند، از مردم خواست تا همچنان شیوه نامه های بهداشتی را بطور کامل رعایت نمایند و اجازه ندهند که مسائلی مانند خرید شب عید یا دورهمی ها به موج شدید کرونا در جامعه منجر گردد.

درحالیکه واکسیناسیون کادر درمان بیمارستان های استان اصفهان همچنان در حال اجراست اما مسوولان تاکیددارند که احتمال خیز مجدد کرونا از اواسط اسفند جاری تا فروردین 1400 وجود دارد بهمین دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی لازم است.

استان اصفهان با توجه به فعالیت 2 دانشگاه علوم پزشکی، امور بهداشتی و درمانی 22 شهرستان با حدود چهار میلیون و 500 هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و 2 شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود 500 هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران انجام واکسیناسیون سد امیدبخش برای مقابله با ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انجام واکسیناسیون سد امیدبخش برای مقابله با ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید