جایی که اراده محو می گردد ، نگاهی به یک معضل اجتماعی در فیلم صحنه زنی

به گزارش وبلاگ داریوش، فیلم صحنه زنی ساخته علیرضا صمدی درباره باندهای خلافکاری است که با سوءاستفاده از قوانین دیه کسب وکار به راه می اندازند. آدم های گرفتار و بدهکار با یک نقشه پیچیده و به ظاهر کاملا عادی در یک شراکت نابرابر از جان، سلامتی و بدن خود مایه می گذارند تا این تجارت به گردش دربیاید.

جایی که اراده محو می گردد ، نگاهی به یک معضل اجتماعی در فیلم صحنه زنی

وبلاگ داریوش-جمال رهنمایی: در گرماگرم این تجارت مخوف، یک رشته مشترک سردسته باند تبهکاری، قربانی یکی از صحنه های تصادف و مددکاری که درباره این پدیده تحقیق می نماید را در کنار هم قرار داده و یک درد عمیق نقطه پیوند این3 نفر می گردد.

احساسات آدم هایی که تا عمق وجود درگیر مسائل شخصی خود هستند در هم تنیده می گردد و قوانین بازی اصلی تبهکاری، بوروکراسی اداری و منفعت طلبی اقتصادی در مقابل این احساس صحنه را واگذار می نمایند. بر هم خوردن موازنه های قراردادی و واگذار شدن تصمیمات به احساسات فردی، کار را از دست همه خارج می نماید و فضایی پرتعلیق بر داستان حاکم می گردد.

  • سمپاش بار دیگر صاحب یک جایزه جهانی شد
  • ببینید | شغل عجیب یک زن در سینمای هالیوود که هرگز ندیده اید!

در این فضای پرابهام، احساسات این سه نفر دست را می برد و آدم ها با تکیه بر احساسات انسانی خود برای یک بار هم که شده از قواعد عمومی حرفه خود دست می کشند تا به بخش انسانی خود نزدیک تر شوند. دست بالای عواطف انسانی در یک طرف ماجرا چون در مقابل بخش های شخصیت تبهکارانه گروه مقابل قرار می گیرد، به صورت روشن تری قابل فهم می گردد که از این فضای متضاد در فیلم به خوبی استفاده شده است.

ابعاد زمانی و موقعیتی انسان بسیار بیشتر از آنچه تا به امروز تصور می شد در رفتار و تصمیمات او نقش دارند و ما بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنیم در ظرف زمانی و مکانی خود دچار محدودیت و تأثیر در تصمیمات و رفتارها هستیم. از سوی دیگر در بخش فردی و درونی آدمی نیز با نتایج تازه ای در پژوهش ها روبه رو هستیم.

روانشناسی تجربی موارد بی شماری از خطاهای ادراکی، خطاهای شناختی و خطای محاسباتی در انسان پیدا نموده اند که موقعیت برتر و تأثیرگذار او بر تصمیم و رفتارهای فردی خویش با سؤال های اساسی روبه رو نموده است. یافته هایی که به ما می گویند میان آنچه به وسیله حواس خود دریافت می کنیم و آنچه وجود دارد، تفاوت های بسیاری می توانند وجود داشته باشند و یک واقعیت می تواند به وسیله انسان های متفاوت به اشکال متفاوت درک و مبنای عمل قرار گیرد.

نکته امیدوارنماینده این یافته های تازه این است که ما پس از آشنا شدن با این محدودیت ها و ضعف های خودمان می توانیم با شناخت بهتر به عملنمودهای بهتری دست یابیم و فهم و دانستن این نقاط ضعف می تواند از ما موجود قدرتمندتری بسازد.

از جنبه های محتوایی که در فیلم صحنه زنی به خوبی تصویر شده، ناتوانی انسان در برابر احساساتی است که گاهی خودش هم منشأ آن را نمی داند. مددکار اجتماعی داستان فیلم با هشدار همکارش متوجه می گردد که چطور ناخودآگاه ناتوانی او در فرزندآوری سبب شده تا به سرنوشت زن باردار و مستاصل داستان علاقه مند گردد و بی محابا برای نجات قربانی فراتر از مسئولیت های حرفه ای و قانونی خود به آب و آتش بزند و خودش را در معرض خطرهای جدی قرار دهد.

گویی فرزند قربانی در جایگاه فرزندی که خودش ندارد، قرار می گیرد و می تواند احساسات مادرانه او را به حدی تحریک کند که نجات این جنین در خطر مرگ را یک مسئولیت شخصی برای خودش تعریف و مثل یک مادر برای فرزند که فرزند او نیست مادری کند و او را از خطر مرگ نجات دهد.

کاری که اغلب مادران بدون محاسبه شخصیت فردی و تنها در اثر نیروی احساس مادری آن را انجام می دهند. تناقضات رفتارهای سرنموده باند تبهکار سوی دیگر همین ناتوانی است. او که در دنیای حرفه ای خود انسانی سنگدل، بی عاطفه و خشن است و به وسیله از بین بردن و آسیب رسانی جدی به آدم های دیگر پول درمی آورد، در واکنش مقابل زندگی فرزند خردسال خودش که به همراه مادرش گم شده اند، به شدت ناتوان است و تمام زندگی خودش را وقف پیدا کردن دختر خردسالی نموده که نمی داند کجاست و چگونه زندگی می نماید. او نیز به وسیله مددکار سمج و پیگیر متوجه می گردد که چگونه این احساس پدرانه تمام تصمیمات و رفتارهای او را تحت تأثیر قرار داده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "جایی که اراده محو می گردد ، نگاهی به یک معضل اجتماعی در فیلم صحنه زنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایی که اراده محو می گردد ، نگاهی به یک معضل اجتماعی در فیلم صحنه زنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید