تعمیر گجت در برابر خرید کالای تازه؛ کدام بهتر است؟

به گزارش وبلاگ داریوش، به احتمال زیاد با این موضوع زیاد روبه رو شده اید که یک وسیله الکتریکی خراب شده و شما مردد هستید آیا باید تعمیر گجت را در دستور کار خود قرار دهید یا برای خرید یک محصول نو اقدام کنید. در این مطلب به شما یاری می کنیم برترین تصمیم را بگیرید.

تعمیر گجت در برابر خرید کالای تازه؛ کدام بهتر است؟

ابزار الکترونیکی یا همان گجت ها دیر یا زود ممکن است خراب شوند. از تلویزیون های فوق العاده گران قیمت گرفته تا گوشی های هوشمند، هیچ چیز تا ابد قرار نیست مثل ساعت کار کند. سوال اینجاست که چه زمان یک گجت خراب می گردد و چه زمان باید یک ابزار الکتریکی نو را خریداری نموده و چه زمان باید نسبت به تعمیر ابزار الکترونیکی از خود تمایل نشان داد.

بدیهی است که در قدم اول باید مطمئن شد یک گجت واقعا خراب شده است یا خیر؛ چراکه امکان دارد یک نقص کوچک، برای مثال خرابی یا پارگی کابل باعث کار نکردن گجت الکترونیکی شده باشد. به همین علت، ابتدا باید اطمینان حاصل کرد که یک گجت از لحاظ ساختاری و داخلی دچار مشکل شده است.

قلم حرارتی رزین مدل 20V-USB

750,000

تومان

کابل پاور آیفون و اندروید او اس اس تیم مدل W103A

650,000

تومان

خرید ابزار تعمیرات موبایل از وبلاگ داریوش

مشاهده همه

فرمول پنجاه درصد

این یک قانون کلی اما پر هوادار است که چه زمانی شما باید برای تعمیر ابزار الکترونیکی اقدام کنید یا چه زمانی باید یک وسیله نو را بخرید. پس از اطمینان حاصل شدن از خرابی دستگاه الکترونیکی، قیمت تعمیر گجت خراب را باید به دست آورد. اگر قیمت تعمیر دستگاه، 50 درصد بیشتر از قیمت خرید یک گجت نو باشد، پس بهتر است که یک محصول نو را خریداری کرد.

بسیاری از مردم در این فرمول اشتباهات اساسی می نمایند. شما باید این فرمول را بر اساس هزینه خرید یک قطعه جایگزینِ بخش خراب در گجت محاسبه کنید، نه قیمتِ خرید یک دستگاه کاملا نو. به زبان ساده تر، شما نباید قیمت تعمیر را با قیمت گجتی که خریداری نموده اید مقایسه کنید. برای مثال، شما باید هزینه ی تعمیر یک قطعه حافظه SSD از یک لپتاپ خراب را با هزینه خرید یک حافظه SSD نو مقایسه کنید. اگر هزینه تعمیر، بیشتر از پنجاه درصد از خرید یک گجت نو باشد، بهتر است نسبت به خرید یک لپتاپ نو اقدام گردد.

اس اس دی اینترنال ایکس پی جی مدل SPECTRIX S40G M.2 2280 ظرفیت 256 گیگابایت

1,390,000

تومان

اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Green WDS240G2G0A ظرفیت 240 گیگابایت

1,120,000

تومان

خرید برترین حافظه های SSD از وبلاگ داریوش

مشاهده همه

یک نکته مهم دیگر را هم باید مد نظر قرار داد. اگر یک قطعه تازه تعمیر شده، مجدد خراب گردد، بهتر است نسبت به خرید یک دستگاه نو اقدام گردد. برای مثال اگر صفحه LCD یک موبایل برای بار چندم از کار بیفتد، بهتر است یک گوشی موبایل نو خریداری کرد. شما می توانید برای جلوگیری از صرف یک هزینه سرسام آور، یک گوشی هوشمند مالی را بخرید. با تمام این تفاسیر، گاهی اوقات باید قیدِ فرمول 50 درصد را زد و به آن توجه نکرد.

چه زمانی بهتر است فرمول 50 درصد را به منظور تعمیر ابزار الکترونیکی نادیده بگیریم؟

فرمول 50 درصد، مفهوم جالبی برای خرید یا تعمیر ابزار الکترونیکی است اما نمی توان این فرمول را همواره به کار گرفت. شرایط شما معین می نماید که آیا باید از این فرمول پیروی کنید یا خیر. اگر سه سناریوی زیر برای شرایط شما حکم فرما بود، بهتر است فرمول پنجاه درصد را نادیده گرفته و برای تعمیر وسیله خود اقدام کنید.

گجت های نو، همان ویژگی های گجتِ خراب شده را ارائه نمی دهند

با پیشرفت فناوری، بعضی از ویژگی و قابلیت ها فراموش شده یا برای همواره کنار گذاشته می شوند. برای مثال، رادیوهای قدیمی FM یا گوشی هایی که حاوی باتری جداشدنی هستند دیگر در سطح بازار دیجیتال حرفی برای گفتن ندارند. اگر گجت نو دقیقا همان ویژگی که شما به آن وابسته هستید را ارائه ندهد، پس فرمول پنجاه درصد به درد کار شما نمی خورد. برای مثال، بوم باکس هایی که در گذشته طراحی شده اند، این روزها محصولات کاملا نو و صفرِ آنها کمتر برای فروش پیدا می شوند. با این اوصاف، شرکت های مطرح پیروز شده اند بوم باکس های مدرنی را طراحی و به فروش برسانند که قابلیت های اضافه بر سازمانی هم دارند.

اندازه و ابعاد گجتِ حال حاضر به شدت اهمیت داشته باشد

گاهی اوقات گجت و ابزار الکترونیکی از لحاظ ابعاد و اندازه باید در یک حد معینی باشد تا برای مثال روی میز کار، کامپیوتر یا قفسه قرار گیرد. اگر گجت های نو و نو دقیقا مطابق با این ابعاد نباشند، شما برای قرار دادن وسیله شاید به دردسر بیفتید. در این سناریو، اگر هیچ راه چاره دیگری وجود نداشته باشد، باید قید قانون 50 درصد را زد.

گجت به شدت گران قیمت و لوکس است

فرمول پنجاه درصد بیشتر برای گجت هایی است که برای مصرف نماینده های معمولی توسعه پیدا نموده اند. به همین علت، این قانون برای گجت های لوکس و گران قیمت پاسخگو نیست. برای مثال اگر هدفون یا هندزفری گران قیمتی داشته اید و بنا به دلایل معین یا نامعین خراب شده، روی فرمول پنجاه درصد بهتر است حساب خاصی باز نکنید! تعمیر چنین وسایلی از لحاظ مالی ارزان تر خواهد بود. البته اگر از لحاظ بودجه با مضیقه هایی روبه رو باشید.

چه زمان از متخصص و کارشناس های سخت افزار و نرم افزار یاری بگیریم؟

بسته به شرایط و نوع گجت، تعمیر ابزار الکترونیکی می تواند به تنهایی یا با یاری کارشناس های فنی انجام گیرد. اگر قصد این باشد که یک قطعه خاص را جایگزین قطعه خراب کنید، بهتر است قبل از انجام هر کاری در سطح اینترنت جست وجو کنید. برای مثال، تعویض یک قطعه رم (RAM) کامپیوتر اصلا و ابدا کار سختی نیست. ابتدا شما باید یک قطعه رم نو مطابق با سیستم کامپیوتر خود و بودجه ای که در اختیار دارید را خریداری نموده و سپس کوشش کنید به شیوه ای صحیح رم را در جایگاه خود قرار دهید. اگر یک نکته ساده را هنگامِ نصب رم در جایگاهش بدانید، قطع به یقین این فرایند به آسانی و بدون احتیاج به حضور یک فرد کارشناس کامپیوتر انجام خواهد شد.

رم کامپیوتر سامسونگ مدل DDR3 1600MHz 240Pin DIMM 12800 ظرفیت 4 گیگابایت

350,000

تومان

رم دسکتاپ DDR4 تک کاناله 2666 مگاهرتز CL19ا گلووی مدل TAPE A ظرفیت 8 گیگابایت

990,000

تومان

خرید برترین قطعه رم از وبلاگ داریوش

مشاهده همه

از سمتی دیگر، اگر شرایط بغرنج بوده و نمی توان به همین راحتی یک قطعه را از بدنه گجت خارج کرد، بهتر است از یک فرد متخصص یاری گرفت. برای مثال، صفحه نمایش مانیتور سیستم کامپیوتر خراب شده و این احتمال وجود دارد که بخشی از پنل مانیتور دچار سوختگی شده باشد. در این حالت، باید از متخصص یاری گرفت. اگر وسیله مورد نظر تحت شرایط گارانتی باشد، بهتر است مانیتور را برای تعمیر، روانه شرکت کرد. اگر تعمیر ابزار الکترونیکی هزینه بر باشد، قطع به یقین خرید یک مانیتور نو به صرفه تر و عملکردی عاقلانه تر محسوب می گردد.

مانیتور مخصوص بازی ایسوس مدل ROG Swift PG65UQ سایز65 اینچ

258,000,000

تومان

مانیتور مخصوص بازی سامسونگ مدل LF27T350FH-M سایز 27 اینچ

7,500,000

تومان

خرید برترین مانیتورها از وبلاگ داریوش

مشاهده همه

تعویض یک قطعه شاید به یک ابزار خاص احتیاج داشته باشد. در این شرایط هم بهتر است از یک فرد متخصص یاری گرفت تا محفظه دستگاه به طرز صحیح باز و پس از تعویض قطعه، مجدد به درستی بسته گردد.

روی هم رفته، اگر شما هیچ ایده ای ندارید که سخت افزار یک وسیله الکترونیکی به چه طریقی کار می نماید، بهتر است صرفا با یک جست وجو در صفحات گوگل خودتان را به یک دردسر بزرگ نیندازید.

هزینه، همه چیز نیست

در حال حاضر، هزینه مهم ترین مولفه ای است که بسیاری از افراد در هنگام تعمیر یا خرید یک گجت نو به آن توجه می نمایند. با این اوصاف، پول تنها مورد ارزشمند و قابل توجه نیست. شما باید ارزش سایر آیتم ها را هم محاسبه کنید.

زمانی که برای تعمیر صرف می گردد

شما باید زمان و انرژی زیادی را برای تحقیق و تفحص درباره تعمیر یک وسیله الکترونیکی خاص، تعمیر و تعویض و بعلاوه یادگیری کل فرایند تعمیر صرف کنید. ضمنِ ارزان بودنِ مالی، باید از این بابت هم توجه کرد که آیا واقعا تعمیر ابزار الکترونیکی ارزش داشته است یا خیر.

زمانی که بدون گجت هستید

تا چه مدت زمانی قرار است شما به گجتِ مورد نظر دسترسی نداشته باشید؟ بد نیست این موضوع هم آنالیز گردد که مدتِ زمان فقدان یک گجت خراب چه اندازه خسارتی قرار است به شما بزند.

ارزش و وابستگیِ احساسی به یک گجت

جای هیچ خجالتی وجود ندارد! شما نسبت به بعضی ابزارهای الکترونیکی و گجت ها وابستگی زیادی حس می کنید؛ حال می خواهد این وابستگی برای یک وسیله با ابعاد کوچک مثل گوشی هوشمند باشد، یا یک وسیله الکترونیکی بزرگتر مثل لپتاپ، کنسول خانگی بازی یا هر نوع گجت دیگر. گاهی اوقات هم امکان دارد یک وسیله به ارث رسیده یا به عنوان یک کادو به فرد اهدا گردد. در چنین مواقع، ارزش وسیله چندین برابر بیشتر از دقیقا همان محصول موجود در سطح بازار خواهد بود.

دستور العمل های اینترنتی برای تعمیر ابزار الکترونیکی؛ دوای هر درد؟

یکی از متداول ترین و رایج ترین مضامینی که افراد زیادی پیرامون آن به فراوری محتوا می پردازند، تعمیر گجت های الکترونیکی است. برای مثال می توان به وب سایت The Art of Troubleshooting اشاره نمود که فردی به نام جیسون مکس هم، به این سوال به طور مفصل می پردازد که آیا باید یک وسیله را تعویض یا تعمیر کرد. او با آنالیز 9 مولفه به این موضوع به زیبایی می پردازد تا شما بر اساس منطق بتوانید برترین تصمیم را بگیرید.

با این حال، این نوع محتواها بیشتر برای افرادی سودمند است که حداقل از سخت افزار و نرم افزار اطلاعات پایه ای در اختیار دارند؛ به خصوص افرادی که با قدرت ابتکار و خلاقیت خود می توانند چیزهای نوی را مهندسی و طراحی نمایند. برای مثال می توان از قطعات گجت های خراب یا از مد خارج شده هم برای تعمیر ابزار الکترونیکی نو به خوبی استفاده کرد.

در هر صورت، محتواهای رایگانی که در سطح دنیای مجازی به خصوص یوتیوب منتشر می شوند، شاید برای تعمیر کارساز باشند اما برای هر مدل کاربری نمی توان چنین دستور العمل های اینترنتی را نسخه پیچی کرد. برای مثال، هدفون ها یکی از مستعدترین گجت های الکترونیکی در برابر خرابی به خاطر سقوط از ارتفاع هستند. به جای صرف مدت زمان بسیار زیاد برای یادگیری مکانیسم عملِ هدفون و سپس آموزش تماشا از داخل یوتیوب برای باز کردنِ این وسیله و آنالیز موارد خراب شده، خیلی راحت تر و بهتر خواهد بود که برای تعمیر اقدام کرد.

البته اگر هدفونِ مورد نظر جنس و کیفیت مرغوبی نداشته باشد، خرید یک هدفونِ مرغوب و با کیفیت فارغ از بحثِ فرمول پنجاه درصد، یک اقدام به مراتب بهتر خواهد بود. با تمامی این تفاسیر، این شما هستید که بسته به شرایط خود می خواهید انرژی و وقت خود را صرف تعمیر ابزار الکترونیکی نموده یا با صرف یک هزینه معقول و منطقی، یک گجت یا ابزار الکترونیکی نوی را بخرید.

قلم حرارتی رزین مدل 20V-USB

750,000

تومان

کابل پاور آیفون و اندروید او اس اس تیم مدل W103A

650,000

تومان

خرید ابزار تعمیرات موبایل از وبلاگ داریوش

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج

چه زمانی باید از کارشناس و متخصص کامپیوتر استفاده برای تعمیر وسیله های کامپیوتری استفاده کنیم؟

بسته به شرایط و نوع گجت، تعمیر ابزار الکترونیکی می تواند به تنهایی یا با یاری کارشناس های فنی انجام گیرد. اگر قصد این باشد که یک قطعه خاص را جایگزین قطعه خراب کنید، بهتر است قبل از انجام هر کاری در سطح اینترنت جست وجو کنید. از سمتی دیگر، اگر شرایط بغرنج بوده و نمی توان به همین راحتی یک قطعه را از بدنه گجت خارج کرد، بهتر است از یک فرد متخصص یاری گرفت.

چه زمانی بهتر است به فرمول 50 درصد برای تعمیر وسایل الکترونیکی دقت نکنیم؟

زمانی که گجت های مورد نظر بسیار گران قیمت بوده یا گجت های نو، همان ویژگی های گجتِ خراب شده را ارائه نمی دهند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "تعمیر گجت در برابر خرید کالای تازه؛ کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعمیر گجت در برابر خرید کالای تازه؛ کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید