تصاویر ، لنج سازی؛ قدیمی ترین شغل دریایی که هنوز پابرجاست

به گزارش وبلاگ داریوش، برای رسیدن به کارگاه لنج سازی باید از جاده اصلی به سمت ساحل منحرف شد. به محض پیاده شدن از اتومبیل باد گرم و شرجی به صورتمان می خورد. در کارگاه چندین لنج کوچک و بزرگ، چوبی و فایبرگلاسی دیده می گردد و مردانی که هریک به کاری مشغولند.

تصاویر ، لنج سازی؛ قدیمی ترین شغل دریایی که هنوز پابرجاست

به گزارش وبلاگ داریوش، زیر سایه لنج ها محلی برای پارک اتومبیل ها و موتورها تعبیه شده است. مردان لنج ساز هم وقتی که بخواهند استراحت نمایند از همین سایه استفاده می نمایند چون در این گرما و آفتاب هیچ سایه ای غیراز سایه لنج ها وجود ندارد.

تصاویری که می بینید فقط ساعاتی از زندگی این مردان لنج ساز را نشان می دهد. کار آنها حداقل دو سال طول می کشد و روزهای پرمشقتی را پشت سر می گذارند؛ روزهایی که باید گرمای سخت را تحمل نمایند تا بتوانند روزی حلال برای خانواده هایشان ببرند. آنها نسل در نسل لنج سازند؛ هرچند معلوم نیست تا کی می توانند این کار را انجام دهند.

الوارهای چوبی که اغلب از چوب های خارجی هستند، از کشورهای هند، سنگاپور و امارات متحده عربی به ایران وارد می شوند. گاه طول آنها به ده متر هم می رسد

وقتی روی عرشه لنج بایستید می توانید از یک طرف کوه های شنی را ببینید که روزگاری زیر آب بوده اند و الان به راحتی می توان روی آنها فسیل های صدف پیدا کرد و از طرف دیگر آب های نیلگون خلیج فارس دیده می شوند. این لنج ها آن قدر بزرگ هستند که باور اینکه با دست ساخته شده اند نه ماشین، واقعا سخت است.

این نیم عرشه که کابین ناخداست هم نیاز به محکم کاری دارد تا تخته های آن از هم جدا نشوند. احمد باید آن را با میخ های بلند که به آن میخ اصفهانی می گویند به هم وصل کند.

جایی که احمد نشان می دهد روی نیم عرشه که مخصوص ناخداست تعبیه شده و همان سرویس بهداشتی لنج است که هنوز تکمیل نشده است.

چوب های عریض و طویلی را که برای ساخت لنج به آن نیاز دارند با این اره برقی گرد می برند و به میزان دلخواه درمی آورند. زیر این انبار چاله ای وجوددارد که خرده تراش چوب ها و خود چوب ها بعد از برش در آن می افتند.

طول این میخ ها از 10 تا 40 سانتی متر متغیر است و آهنگران اصفهانی آنها را مخصوص کار لنج سازی می سازند.

این هم یک عکس یادگاری با مردان دریا. آنها همه عواملی هستند که این لنج را به انتها رسانده و ساخته اند. این عکس یادگاری روی بخش انتهایی لنج گرفته شده و پشت آنها خلیج فارس قرار گرفته است.

لنج های فایبرگلاسی هم کابین ناخدا دارند. فقط این کابین ها جدا ساخته و بعد روی لنج سوار می شوند. مثل این تصویر که در آن یک کابین ناخدای فایبرگلاسی دیده می گردد که آن هم تزئینات خاص خودش را دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر ، لنج سازی؛ قدیمی ترین شغل دریایی که هنوز پابرجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، لنج سازی؛ قدیمی ترین شغل دریایی که هنوز پابرجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید