تحلیل مجموع رمان های بنیاد آسیموف با دانش آمار و هوش مصنوعی و تبدیل آنها به یک اثر هنری دیجیتال

به گزارش وبلاگ داریوش، تصور ما از دانش این است که نمی تواند با بعضی چیزها مانند هنر و ادبیات سطح بالا ادغام شوند. آخر نقد و تحلیل و آنالیز کتاب و فیلم چه ربطی می تواند به دانش کامپیوتر داشته باشد.

تحلیل مجموع رمان های بنیاد آسیموف با دانش آمار و هوش مصنوعی و تبدیل آنها به یک اثر هنری دیجیتال

اما این سال ها پیشرفت های زیاد و خلاقانه ای در این مورد صورت گرفته و با چیزهایی مانند تحلیل دیتا و مدل ها کامپیوتری تابلوهای نقاشی و آثار ادبی برجسته ای مورد آنالیز قرار گرفته اند.

میلان جانوسوف، یک دانشمند تحلیل اطلاعات در دانشگاه دیتاپولیس و فلورا بورسی به تازگی کار حیرت انگیزی نموده اند و دانش دیتا و هنر دیجیتال را برای تحلیل مجموعه کتاب های بنیاد یا Foundation آسیموف استفاده نموده اند.

آنها مقاله ای در این مورد منتشر نموده اند که در نشریه arXiv منتشر شده است.

هدف این بود که الگوهای پنهان اثر بنیاد شناسایی گردد و بعد این الگوها به صورت عینی و یک هنر دیجیتال درآیند.

بورسی که همکار جانوسوف است، در زمینه هنر عکاسی دیجیتال هم آدم شاخصی است و در ایجاد تصاویر سوررئال از عکس ها مهارت داشت. آثار او در نمایشگاه هایی در اروپا و آمریکا و حتی در گالری های معتبر لوور، پاریس و ساتچی در لندن به نمایش درآمده است.

جانوسوف اما به بخش تحلیل دیتا و اطلاعات آماری بنیاد آسیموف چسبید.

دست آخر آنها الگویی بسیار جالب از این اثر ایجاد کردند که در اینستاگرام خود گذاشتند و ضمناً به صورت NFT هم قابل فروش است. (ما که نی توانیم بخریم دست کم کاش نسخه باکیفیت بالایی وجود داشته باشد که پرینت بگیرم و در اتاق مطالعه ام بیاویزم!)

در گام اول آنها کتاب های بنیاد را بازخوانی کردند تا بهتر از آن سر دربیاورند و اندازه ارتباط داستان های گسسته آن را با هم درک نمایند. آنها متوجه شدند که به راستی می توان ادعا کرد که نیمی از اعتبار آسیموف را همین بنیاد ساخته است.

بعد کل متن اثر را که حدود 350 هزار کلمه بود با تکنیک های کامپیوتری آنالیز کردند. آنها سعی کردند به لحاظ آماری کلمات کلیدی مهم را از اثر بیرون بکشند و اندازه تکرار این کلمات با معین نمایند.

در این میان نام هایی که از جهانها و سیارات کلیدی برده شده بود، خیلی مهم بود. حالا باید اندازه اهمیت و ارتباط این جهانها را با هم آنالیز می کردند.

بنیاد اثری بزرگ است که داستان آن در گستره عظیمی از زمان رخ می دهد و ایجاد ارتباط بین داستان ها کار ساده ای نیست.

آنها باید معین می کردند که هر سیاره در چه داستان های ذکر شده و تا چه حد اهمیت دارد. برای مثال در بنیاد ترانتور و ترمینوس نقش کلیدی داشتند.

محققین بعد به فکر افتادند که از نظر پیوست ها عاطفی پیرامون داستان ها هر سیاره هم اثر را آنالیز نمایند .آنالیز این الگوها یا کمانهای احساسی نخستین بار با ایده نویسنده مشهور آمریکایی کورت ونه گات در سال 1995، مطرح نموده بود.

چند سال پیش اندرو ریگان و همکارانش در دانشگاه ورمونت توانسته بودند، شش کمان احساسی متفاوت را که در طی فرایند روایت داستان ها رخ می دهد، متمایز نمایند. کمان هایی که افزایش صعود و سقوط پیوسته احساس، چرخه سقوط و سپس صعود، یا برعکسش یا تناوب احساسات را معین می نمایند.

به زبان ساده تر دانشمندان می خواستند ببینند که الگوی غالب پیرامون هر جهانی بنیاد آسیموف چه الگویی دارد. آیا پیوسته غم را مطرح می نماید یا صعود شادی یا امید را یا نوسان احساسات را!

آنها از الگورینم رده بندی خوبشختی ای استفاده کردند تا جهانها را به این ترتیب آنالیز نمایند. مطابق این الگوریتم ترانتور پیوسته در حال سقوط بود. در عوض ترمینوس به آهستگی جهانی شادتری می شد.

دست آخر آنها نتایج کار را به صورت هنر دیجیتال درآوردند. یک شبکه بزرگ با 8 هزار نود. هر چقدر ارتباطات یک نود و جهان بیشتر باشد، خطوط بیشتری به آن وصل هستند. همه این ارتباطات از لابلای جملات آسیموف بیرون کشیده شده اند.

آنها اطلاعات آماری بیشتری هم به آن اضافه کردند و حتی یک ساندترک هم برای آن تصنیف کردند!

آسیموف در قالب داستان هایش و قوانین سه گانه روباتیک نقش انکارنشدنی در ایجاد ایده و انگیزه در پیشرفت روباتیک و حتی هوش مصنوعی دارد. بنابراین محققین برای تجلیل بیشتر از او یک با پلتفرم هوش مصنوعی، چند پاراگراف از مقاله خود را در خصوص کارشان نوشتند!

دستاورد این تحقیق عجیب دو چیز است. یکی اینکه نشان می دهد دانش شبکه و تحلیل زبان طبیعی یا NLP چقدر پیشرفت نموده و می تواند برای فهم آثار ادبی و حتی فرهنگ مورد استفاده قرار بگیرد و چنین کارهایی زمینه را برای استفاده از هوش مصنوعی فناوری برای ایجاد متون حقوقی و تحقیقات علمی، باز می نماید.

نتیجه بعدی این تحقیق این بود که لازم نیست برای تحلیل رایانه ای یک اثر ادبی، اول آن را به زبان دیتا و اعداد فروکاست و بعد در گام بعد آن را به هنر دیجیتال تبدیل کرد. بلکه هر دو کار می توانند در کنار هم انجام شوند.

منبع: techxplore

منبع: یک پزشک

به "تحلیل مجموع رمان های بنیاد آسیموف با دانش آمار و هوش مصنوعی و تبدیل آنها به یک اثر هنری دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل مجموع رمان های بنیاد آسیموف با دانش آمار و هوش مصنوعی و تبدیل آنها به یک اثر هنری دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید