برترین روش های شستن فرش دستباف در خانه

به گزارش وبلاگ داریوش، فرش دستباف یکی از ارزشمندترین و زیباترین انواع فرش است که با هنر دست هنرمندانی قهار بافته می گردد. این فرش ها نسبت به فرش های ماشینی حساس تر هستند و از همین رو شستشو و تمیز کردن آن ها هم احتیاج به دقت و توجه بیشتری دارد. خیلی از افراد برای شستن فرش های دستی از قالیشویی ها یاری می گیرند و افراد زیادی هم ترجیح می دهند خودشان در خانه اقدام به شستشوی فرش های دستباف نمایند. اما شستن فرش دستباف چگونه است؟ برای تمیز کردن فرش دستباف باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله خبرنگاران می توانید با برترین روش های شستن فرش دستباف در خانه آشنا شوید.

برترین روش های شستن فرش دستباف در خانه

فرش دستی هر چند وقت یک بار احتیاج به شستشو دارد؟

زمان شستشوی فرش های دستباف به این که فرش ها در کدام بخش خانه قرار دارند و چقدر در معرض رفت و آمد هستند بستگی دارد. اگر فرش های شما در راهرو یا فضای اصلی سالن پهن شده اند، حداقل هر دو هفته یک بار باید جارو شوند. از طرف دیگر اگر جز آن دسته از افرادی هستید که معمولاً زیاد مهمانی می دهید، شاید بهتر باشد بعد از هر مهمانی فرش ها را با جارو تمیز کنید. معمولاً افرادی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی هم دارند، باید زودتر از سایرین فرش های خود را بشویند. جمع شدن گرد و غبار و آلودگی روی فرش های دستباف می تواند به بافت فرش آسیب برساند و الیاف طبیعی آن را شل کند.

بهتر است برای جلوگیری از لکه شدن فرش ها حتماً بعد از کثیف شدن بلافاصله اقدام به تمیز کردن آن کنید. باقی ماندن لکه برای مدت طولانی روی فرش موجب ثبت آن می گردد و تمیز کردن آن را مشکل می نماید.

بیشتر بخوانید: برترین روش های از بین بردن انواع لکه فرش بدون احتیاج به قالیشویی

چرا شستن فرش دستباف اهمیت زیادی دارد؟

شستن فرش دستباف در خانه آن هم بدون هیچ دانش و تجربه ای می تواند موجب آسیب به بافت ظریف این فرش ها گردد و جلوه زیبایی این فرش های شکیل را تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که برای شستشوی فرش دستباف از شوینده نامناسب یا روش شستشوی اشتباه بهره ببرید، فرش کیفیت خود را از دست می دهد و ممکن است حتی لکه هایی زرد رنگ روی آن ایجاد گردد و دیگر درخشش و جذابیت گذشته را نداشته باشد. سعی کنید قبل از شستن فرش دستباف حتماً از رنگ ندادن آن مطمئن شوید و با توجه به جنس فرش، یک روش ایمن را انتخاب کنید.

1- مراحل شستن فرش دستباف در خانه با روش آبکشی

یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش های شستن فرش دستباف، روش آبکشی است. در ادامه می توانید با جزئیات این روش آشنا شوید.

1- غبارگیری فرش، اولین مرحله شستن فرش در خانه

اگر قصد دارید که فرش دستباف خود را در خانه بشویید، قبل از هر کاری ضروری است که گرد و غبار روی فرش را از بین ببرید. برای این کار معمولاً از دو روش غبارگیری معمولی و مکانیکی استفاده می گردد. در ادامه می توانید بیشتر با جزئیات غبارگیری فرش به روش های مختلف آشنا شوید.

غبارگیری معمولی فرش

در این روش برای از بردن گرد و خاک فرش را همچون روش های قدیمی که شاید در فیلم ها دیده باشید، می تکانند. برای این کار معمولاً از طریق یک چوب به پشت فرش می زنند. ضربات چوب موجب می گردد تا گرد و خاک از فرش خارج گردد. اما توجه داشته باشید که ضربه هایی که فرش وارد می گردد، به هیچ اسم نباید شدید باشد. زیرا این کار به بافت فرش آسیب وارد می نماید. بعد از اینکه ضربه زدن به فرش تمام شد، سطح فرش با جاروی دستی تمیز می گردد. امروزه برای راحتی کار از جارو برقی به جای جارو دستی استفاده می گردد. بسیاری از افراد برای شستن فرش در خانه تنها آن را با جارو برقی تمیز می نمایند و مرحله ضربه زدن به فرش را کاملاً حذف می نمایند.

غبارگیری مکانیکی فرش

غبارگیری مکانیکی روشی است که برای از بین بردن گرد و خاک فرش در قالیشویی ها انجام می گردد. این کار با استفاده از تجهیزاتی مخصوص انجام می گردد.

2- تست کردن رنگدهی فرش از مراحل شستن فرش دستباف در خانه

قبل از استفاده از هر نوع شوینده ای برای شستن فرش دستباف در خانه ابتدا باید مطمئن شوید که فرش ما رنگ پس نمی دهد. برای این کار باید یک دستمال پارچه ای سفید را کمی خیس کنید. سپس روی پرز فرش بکشید. اگر دستمال شما رنگی شد، پس فرش شما رنگ می دهد. تنها کمی بی توجهی در فرآیند شستشوی فرش می تواند ظاهر فرش را به طور کامل خراب کند. اگر رنگ فرش خراب گردد، باید فرش ها را برای ترمیم به قالیشویی های متخصص بفرستید. از آن جایی که قیمت رنگ برداری فرش دستباف گران است، مجبور به پرداخت هزینه گزافی برای این ترمیم خواهید شد. در صورتی که فرش شما رنگ پس نمی دهد، می توانید به راحتی مراحل شستن فرش دستباف در خانه را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: برترین روشهای شستن و تمیز کردن انواع لکه مبل سفید و فرش روشن

3- خیس کردن فرش برای شستن فرش در خانه

بعد از تست رنگ فرش باید فرش را رو زمین شیب دار پهن کنید. سپس جریان آب سرد را روی فرش بگیرید. استفاده از آب گرم برای شستن فرش دستباف در خانه مناسب نیست و موجب پخش شدن رنگ فرش می گردد. به علاوه باید بدانید که شستن فرش های چله پشم و ابریشم و فرش هایی که ابریشم زیادی دارند به روش خیس کردن مناسب نیست و موجب کاهش کیفیت فرش می گردد.

4- استفاده از شوینده مناسب برای شستن فرش دستباف در خانه

بعد از خیس شدن فرش حال باید عملیات شستشو را با اندازهی شوینده مناسب شروع کنید. برترین مواد شوینده برای شستن فرش شوینده های خنثی و ملایم هستند. می توانید اندازهی پودر لباسشویی دستی را در آب حل کنید و برای شستن فرش بهره ببرید یا برای شستن فرش در خانه از شامپو فرش حل شده در آب، اندازهی پودر صابون یا مایع ظرفشویی استفاده نمایید. شستن فرش دستباف با شوینده های قلیایی موجب آسیب به بافت و رنگ فرش ها می گردد.

5- شستشو و آبکشی فرش دستباف در خانه

برای شستن فرش دستباف نباید فشار زیادی به آن وارد کنید. می توانید از یک ابر یا جاروی دسته بلند برای پخش کردن کف روی فرش بهره ببرید. بعد از آن شیلنگ آب را روی فرش بگیرید تا کف از داخل فرش خارج گردد. برای از بین بردن کف می توانید از روش پاروگیری بهره ببرید. جاروی مخصوص یا پارو را به آرامی روی فرش بکشید تا کف و آب اضافی خارج گردد. سپس فرش را برای 1 ساعت در سطح شیب دار به حال خود بگذارید تا آب اضافه خارج گردد.

6- خشک کردن از مهم ترین مراحل شستن فرش در خانه

لول کردن فرش دستباف برای فرش هایی که رنگ می دهند، موجب پخش شدن رنگ فرش می گردد. سعی کنید این فرش ها را به صورت پهن شده خشک کنید. برای لول کردن سایر فرش های دستباف به آرامی آن ها را لول کنید و سر جای خود قرار دهید. بعد از لول کردن به هیچ اسم فرش را آبکشی نکنید. این کار موجب زرد شدن فرش دستباف می گردد. در نهایت هم با یاری یک جاروی چوبی یا برس در جهت خواب فرش روی آن بکشید تا ظاهر فرش دوباره مثل قبل گردد.

2- مراحل شستن فرش دستباف در خانه با شامپو فرش

همه ما فضا مناسب و وقت زیاد برای شستن فرش دستباف به روش آبکشی را نداریم. این روزها بیشتر افراد برای تمیز کردن فرش های خود از روش شستن فرش بدون آبکشی استفاده می نمایند. در ادامه می توانید با مراحل شستشوی فرش دستباف بدون آبکشی آشنا شوید.

1- جاروکشی فرش برای از بین بردن گرد و غبار

در اولین مرحله از شستن فرش دستباف در خانه باید همچون روش قبل فرش را جارو کشی کنید. برای این کار باید تمام سطح فرش را با استفاده از جارو برقی تمیز کنید.

2- آماده کردن شامپو فرش برای شستن فرش دستباف در خانه

در این مرحله یک تشت بردارید و به اندازه 1 تا 2 لیتر آب در آن بریزید. حالا به اندازه 2 فنجان شامپو فرش به آب اضافه کنید. آب و شامپو فرش را آن قدر هم بزنید تا خوب کف کند.

3- تمیز کردن فرش دستباف با شامپو فرش

در این مرحله باید با استفاده از یک توری یا اسفنج فرش را تمیز کنید. برای این کار اندازهی از کف روی شامپو فرش را بردارید. سپس آن را به آرامی روی فرش بکشید. این کار را برای تمام سطح فرش انجام دهید. سپس برای حدود 30 دقیقه روی فرش راه نروید.

4- تنظیم خواب فرش از مراحل شستن فرش

بعد از نیم ساعت یک توری یا دستمال زبر بردارید و آن را در جهت خواب فرش روی آن بکشید. این کار موجب می گردد تا بافت فرش شما حالتی منظم به خود بگیرد. در نهایت می توانید با استفاده از جارو برقی در یک جهت فرش را جارو کشی کنید. اگر بعد از جارو باز هم احساس می کنید که پرزهای فرش نامنظم هستند، از یک شانه یا برس برای مرتب کردن آن ها استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرش قسطی و نکات مهمی که باید بدانید

3- شستن فرش دستباف در خانه با استفاده از سرکه سفید

برای شستن فرش دستباف در خانه همواره لازم نیست که از شامپو فرش یا شوینده های شیمیایی بهره ببرید. شما در صورت احتیاج می توانید خودتان با استفاده از مواد طبیعی و خانگی شوینده ها و لکه برهایی بی نظیر برای شستن فرش دستباف در خانه آماده کنید. استفاده از سرکه سفید یک روش فوق العاده برای تمیز کردن فرش های دستباف است. برای این کار باید یک پیمانه سرکه را با 2 پیمانه آب و 1 قاشق نمک ترکیب کنید و از آن برای تمیز کردن فرش استفاده نمایید.

4- شستن فرش دستباف در خانه با استفاده از شیشه پاک کن

استفاده از ترکیب شیشه پاک کن و آب هم یک روش دیگر برای تمیز کردن فرش دستباف است. برای این کار باید شیشه پاک کن و آب گرم را به اندازه مساوی ترکیب کنید. سپس فرش را با آن تمیز کنید. بهتر است قبل از استفاده حتماً آن را در گوشه ای از فرش تست کنید.

5- روش شستن فرش دستباف با استفاده از محلول آمونیاک

اگر روی فرش شما لکه های سخت و زننده ایجاد شده است، می توانید برای از بین بردن این لکه های تیره از یک ترکیب حاوی آمونیاک بهره ببرید. برای این کار ابتدا دستکش به دست کنید. 1 قاشق غذاخوری شوینده ملایم، 1/4 پیمانه آمونیاک، 1/4 پیمانه سرکه و 11 لیتر آب را با هم ترکیب کنید. سپس از این ترکیب برای از بین بردن لکه های سخت روی فرش هایی که به شدت کثیف هستند استفاده نمایید.

6- شستن فرش دستباف با جوش شیرین

برای شستن فرش با جوش شیرین تنها به اندازهی جوش شیرین احتیاج دارید. برای این کار باید اندازهی جوش شیرین روی فرش بپاشید. بعد از 20 دقیقه فرش را با جارو برقی تمیز کنید. این کار موجب از بین رفتن لکه های روی فرش دستباف می گردد و به بافت آن هم هیچ آسیبی وارد نمی نماید.

7- استفاده از هیدروژن پراکسید برای شستن فرش دستباف

برای شستن فرش دستباف در خانه با استفاده از هیدروژن پراکسید باید 176 میلی لیتر هیدروژن پراکسید 3 درصد را با 350 میلی لیتر آب و 5 قطره لیمو ترش ترکیب کنید. حالا از این شوینده برای تمیز کردن فرش دستباف استفاده نمایید.

روش شستن فرش دستباف در قالیشویی

هر چند که مراحل شستن فرش دستباف در خانه آن قدرها هم سخت نیست، اما به هر حال شستن این فرش ها ریسک زیادی دارد و می تواند به بافت فرش آسیب وارد کند. از همین رو بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای تمیز کردن فرش های خود دستباف خود از قالیشویی استفاده نمایند. در قالیشویی ابتدا بافت و جنس فرش ها آنالیز می گردد. سپس از یک شوینده مناسب برای تمیز کردن آن استفاده می گردد. در بیشتر قالیشویی های مجهز برای تمیز کردن و شستشوی فرش ها تجهیزات و شوینده های مخصوصی به کار برده می گردد. در شستشوی فرش در قالیشویی های مجهز دمای آب، نوع شوینده، اندازه مواد شوینده و حتی فشار آب از طریق متخصصین کنترل می گردد. این موضوع موجب می گردد تا فرش ها بدون هیچ آسیبی تمیز شوند.

فرآیند خشک شدن فرش ها هم با استفاده از دستگاه های خشک کن انجام می گردد و به همین علت معمولاً کمتر امکان قاطی شدن رنگ فرش دستباف وجود دارد. هر چند که این موضوع ممکن است در بعضی قالیشویی ها مورد توجه قرار نگیرد و نتیجه کار بسیار با چیزی که انتظار دارید متفاوت باشد. برای یاری گرفتن از قالیشویی فرش دستباف حتماً باید از قالیشویی های معتبر و مطمئن بهره ببرید و در خصوص حساسیت و جنس فرش خودتان هم با کارشناسان صحبت کنید.

مزیت های شستن فرش دستباف در خانه

شستن فرش دستباف در خانه اگر به روش درستی انجام گردد، بسیار بهتر از روش شستن فرش در قالیشویی است. در روش شستشوی دستی فرش ها به آرامی شسته و تمیز می شوند. از همین رو بافت فرش آسیب نمی بیند و رنگ آن خراب نمی گردد. اگر در روش شستن فرش در خانه از شوینده ملایمی استفاده گردد، رنگ فرش به هیچ اسم پخش نخواهد شد و فرش شما در کمترین زمان با برترین کیفیت تمیز خواهد شد. هر چند که بعضی از انواع فرش دستی حساسیت زیادی دارند و باید تنها به روش های تخصصی و از طریق افرادی ماهر شسته شوند. برای مثال طریقه شستن فرش دستباف ابریشم بسیار مشکل است و تنها کمی بی دقتی در شستن و خشک کردن آن می تواند ظاهر فرش را دگرگون کند.

بیشتر بخوانید: برترین روش های پاک کردن لکه پاک از روی فرش و سطوح

جمع بندی نهایی

فرش های دستباف ظاهر فوق العاده زیبایی دارند و از نظر قیمت هم در دسته ارزشمندترین فرش های جهان قرار می گیرند. از همین رو دقت و توجه در نگهداری و شستشوی این فرش ها می تواند دوام و ماندگاری فرش های دستباف را افزایش دهد. در صورتی که هیچ گونه تجربه ای در شستشوی فرش های دستباف ندارید، بهتر است تمیز کردن این فرش ها را به قالیشویی های مطمئن بسپارید.

منابع: gocleanerslondon، farahancarpet، rugsandmore

نوشته های مرتبط

3 روش آسان و مطمئن برای شستن کاپشن و کت و پالتو چرم

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

برترین روش های شستن انواع رنگ شلوار جین با دست و ماشین

برترین روش های شستن لباس زیر با دست و ماشین لباسشویی

منبع: افق کوروش

به "برترین روش های شستن فرش دستباف در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش های شستن فرش دستباف در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید