بهترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل و رهایی از بیماری

به گزارش وبلاگ داریوش، مردم باید بدانند که هوای درون خانه از هوای بیرون آلوده تر است. البته بدون در نظر گرفتن مکان زندگی در شهرها و یا در اطراف آن ها. یکی از اشکالی که این آلودگی داخل منزل خودش را نشان می دهد به وسیله حساسیت ها در افراد است که شدت و ضعف آن ها بستگی به نوع آلودگی دارد. پس بیاییم با کمک یکدیگر بهترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل را مرور کنیم و سلامتی را برای خود و خانواده به ارمغان آوریم. مقاله نکات مهم برای تمیز نگهداشتن هوای منزل تا حد زیادی ما را کمک می نماید تا با معروف ترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل آشنا شده و آن ها را به کار ببریم.

بهترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل و رهایی از بیماری

منع سیگار کشیدن

یکی از ساده ترین و بهترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل این است که نه خودمان در خانه سیگار بکشیم و نه به کس دیگری اجازه آن را بدهیم زیرا سیگار و دود حاصل از آن هم باعث آلوده شدن شدید هوای داخل منزل می گردد و حساسیت های تنفسی و بعلاوه بیماری های شدید را ایجاد می نماید.

تنظیم هوای ورودی

در صورت تمیز بودن هوای خارج از منزل باز کردن شیشه ها برای تعویض هوا در بین معروف ترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل بسیار مناسب است. زیرا هوای تازه وارد خانه می گردد. در این حالت از فن ها هم می توان کمک گرفت و هوای داخل را به بیرون راند. البته در دو حالت بهتر است از انجام این کار خودداری کنید. حالت اول در صورتی که هوای بیرون آلوده باشد که این خود سبب بیماری خواهد شد. حالت دوم در صورتی که یکی از اعضا حساسیت فصلی داشته باشد. البته در صورت آلوده بودن هوای خارج از منزل می توان از دستگاه های تصفیه هوا نیز استفاده کرد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که اثر بخشی این دستگاه ها در شرایط مختلف کاملا فرق دارد.

تهویه های خانگی

استفاده کردن از وسایل تهویه خانگی می تواند در کاهش آلودگی هوای داخل منازل ما را کمک دهد. از آن جمله می توان به هودهای نصب شده در بالای اجاق گازها اشاره نمود که در زمان آشپزی هوای چرب و سنگین و دودها و بخارات حاصل از پخت و پز را به سمت بالا و در نهایت بیرون مکش می نماید البته امروزه بسکمک از لوازم و وسایل برقی مورد مصرف در منازل دارای تهویه می باشند مثل دستگاه های لباس خشک کن و انواع اجاق ها.

رطوبت را کنترل کنید

یکی از عوامل ایجاد بیماری وجود رطوبت بالا و بیش از مقدار در محیط است زیرا باعث رشد باکتری ها و یا حتی کپک ها می گردد پس بهتر است زمانی که هوا گرم و مرطوب است حتما از دستگاه های تهویه استفاده کنیم زیرا باید بدانید که رطوبت مناسب برای منزل زیر 50 درصد می باشد. اگر در طول فصل زمستان به علت خشکی هوا از دستگاه های مرطوب نماینده هوا استفاده می کنید حتما در طول این زمان چند باری این دستگاه را ضدعفونی کنید تا خود باعث بیماری و یا آلودگی نگردد که این از نکات مهم برای تمیز نگهداشتن هوای منزل می باشد.

هوای حمام

حمام یکی از مکان های داخلی منازل است که معمولا دارای رطوبت بالاتر از حد نرمال می باشد پس حتما در این مکان دستگاه تهویه هوای مناسب نصب کنید تا هوای حمام را به خوبی تهویه کند. حتی در زمان حمام کردن هم تهویه را روشن بگذارید. پس از دوش گرفتن در صورتی که حمام دارای پنجره بود آن را باز بگذارید و در غیر این صورت حتما فن را روشن کنید زیرا وجود رطوبت بالادر حمام باعث رشد باکتری ها در این مکان می گردد.

از محصولات خوشبو نماینده اجتناب کنید

طبق تحقیقات به عمل آمده مواد خوشبو نماینده دارای مواد سرطان زا هستند موادی همانند پارادیکلرو و لیمونن که در ترکیب خوشبو نماینده ها به کار می روند. بیشتر افراد این باور غلط را دارند که خوشبو نماینده ها هوا را عوض می نمایند اما باید بدانید که این مواد هم باعث آلودگی هستند و بوی قبلی موجود در فضای منزل شما را از بین نمی برند تنها آن بوها را تحت پوشش خود در می آورند. از این دست مواد که به عنوان خوشبو نماینده ها از آن ها یاد می گردد می توان به شمع های معطر، اسپری ها، عودها و سایر مواد اشاره نمود. حتی شمع ها نیز با فراوری ماده ای به نام هیدرو کربن پلی آروماتیک (PAHs) باعث آلودگی هوای منزل شما می شوند.

کمتر از وسایل آرایشی بهره ببرید

لوازم آرایشی نیز باعث آلودگی هوای اطراف ما و بعلاوه ایجاد حساسیت می گردد . پس باید سعی گردد در معروف ترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل حتی الامکان در مکانی که دارای تهویه مناسب هوا است از این لوازم استفاده گردد. از این دست لوازم می توان به لاک های ناخن، اسپری های بدن، اسپری های مو، رنگ های مو و بعلاوه لاک پاکن ها اشاره نمود.

از نفتالین استفاده نکنید

در زمان قدیم برای جلوگیری از آسیب لباس ها و یا لوازم خواب از دست حشرات موذی از ماده ای به نام نفتالین درلابه لای آن ها استفاده می شد که البته متاسفانه هنوز هم بعضی افراد از آن استفاده می نمایند. Mothballs یا همان ماده نفتالین گاز نفتالین خارج می نماید که استنشاق آن باعث بیماری در فرد می گردد. راه بهتر و سالم تر به جای استفاده از نفتالین به توضیح زیر است: برای جلوگیری از نفوذ حشرات و آسیب زدن به وسایل ما بهتر است لباس ها، پارچه ها و رختخواب ها را قبل از انبار کردن خوب بشوییم و کاملا خشک کنیم سپس آن ها را در یک محفظه کاملا عایق برای رعایت معروف ترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل که حشرات نتوانند به آن نفوذ نمایند نگهداری کنیم حتی نباید از اسپری های حشره کش به جای نفتالین استفاده کرد.

لباس هایی که خشکشویی شده اند

اگر دقت نموده باشید لباس هایی که از خشکشویی می گیرید بوی خاصی می دهند. این بو از مواد شیمیایی است که در شستشوی لباس شما از آن استفاده شده است. باید بدانید این لباس ها هم باعث آلودگی هوای منزل شما می شوند پس حتما به محض آوردن آن ها به خانه لباس ها را از پلاستیک خارج نموده و مدتی در فضای باز قرار دهید تا بوی آن کمتر گردد.

پارچه های تازه را بشویید

حتما در صورت خرید پارچه آن ها را قبل از مصرف بشویید زیرا برای اینکه بتوانند آن ها را مدت طولانی نگهداری نمایند و از آسیب ها به دور باشند، به آن ها نیز موادی شیمیایی می زنند و توجه داشته باشید که این موضوع در خصوص پارچه های حوله ای و کتانی بیشتر صادق است و این می تواند یکی از بهترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل باشد.

استفاده از پادری

تا حد امکان با کفش وارد منزل نشوید به خصوص در صورت داشتن کودک و یا نوزاد در خانه. زیرا کفش ها ناقل بسکمک از آلودگی ها می باشند در غیر این صورت حتما از پادری یا همان کفش پاک کن ها بهره ببرید چون می تواند کمی از مقدار آلودگی کفش ها را کمتر کند.

استفاده از فیلترهای جارو

یکی از وسایلی که در منزل استفاده زیادی دارد اما در عین حال باعث تشدید حساسیت در افرادی که دچار آلرژی هستند می گردد، جارو برقی است زیرا همانطور که چیزهای اضافی در کف منزل را به درون می کشد اگر دقت نموده باشید کمی گرد و غبار در هوا پراکنده می نماید که این خود باعث کمی آلودگی و بعلاوه حساسیت می گردد. راه کار ما استفاده از کیسه های است که توانایی بالایی در جلوگیری از عبور ذرات از خود دارند. این کیسه ها میکروفیلتراسیون یا (HEPA) نام دارند. تفاوت این کیسه ها با کیسه های معمولی در چند لایه بودن آن ها است. البته باید دو نکته را در نظر داشت: یکی هزینه این کیسه ها است که از کیسه های معمولی کمی گرانتر هستند دوم: تنها در بعضی از جارو برقی ها می توان از آن ها استفاده کرد. البته بعضی از جاروبرقی ها در قسمت خروجی هوای آن ها فیلترهای الکترواستاتیک تعبیه شده اما به این فیلترها هم ایراداتی نسبت می دهند از جمله فراوری گاز اوزون به وسیله این نوع از جارو برقی که طبیعتا می تواند نوع دیگری از آلودگی باشد. این نکته می تواند در بین نکات مهم برای تمیز نگهداشتن هوای منزل جای گیرد.

از فرش های سالم تر بهره ببرید

امروزه فرش هایی در دست فراوری است که قابلیت تمیز کردن هوا را در خود دارند. در صورت در دسترس نبودن این نوع از فرش ها و در صورتی که قصد تعویض فرش های خود را دارید حتما سعی در انتخاب فرش های نوتر و تمیزتر داشته باشید. بعلاوه پس از خرید فرش حتما مدت دو تا سه روز در مکانی که فرش را قرار داده اید از تهویه بهره ببرید.

انتخاب مبلمان مناسب

در خرید مبلمان در بین بهترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل دقت کنید که تا حد امکان در ساخت آن ها از واکس ها و پولیش های کمتری استفاده شده باشد و در صورت در دسترس بودن، بیشتر مبلمانی را انتخاب کنید که در ساخت آن از چوب هایی با فشردگی بالا استفاده شده است بعلاوه دارای برچسب HUD (مبلمانی که مخصوص استفاده در منازل و منطقه ها شهری است) باشند.

کاهش استفاده از حشره کش ها

توصیه اکید ما به شما کاهش استفاده از حشره کش ها می باشد. تمامی ما به طور دائم با حشرات درگیر هستیم و اولین راهی که به فکر ما می رسد استفاده از حشره کش ها است. در صورت اجبار به استفاده از این مواد شیمیایی سعی کنید از حشره کش هایی که دارای گواهینامه بهداشتی و مهر استاندارد هستند بهره ببرید شاید که آن ها کم ضررتر باشند.

تمیز کردن دودکش ها

اگر برای گرمای منزل خود از بخاری ها و یا شومینه های هیزمی استفاده می کنید یا از بخاری های نفتی گرمای لازم را به دست می آورید، حتما سالیانه دودکش آن ها را تمیز کنید و به طور دائم آن ها را مورد بازرسی قرار دهید. البته توصیه ما تا حد امکان و در صورت وجود انتخاب دیگر استفاده نکردن از این نوع وسایل گرمایشی می باشد.

تمیز کردن تهویه ها

برای بهره گیری بهتر از وسایل تهویه هوا در منزل یا هر مکان دیگر باید حتما طبق دستورالعمل موجود در دفترچه آن وسایل و طبق زمان های معین شده، هودها و سایر دستگاه های تهویه هوایی که از آن ها استفاده می کنید را تمیز نمایید.

نصب هشدار دهنده های CO

حتما در بخش هایی از خانه خود دستگاه های هشدار دهنده CO را نصب کنید زیرا که گاز مونوکسید کربن یا همان CO گازی بسیار خطرناک است که متاسفانه از بعضی لوازم مورد استفاده در منازل متساعد می گردد. این گاز بی رنگ و بی بو است به همین علت فرد متوجه آن نمی گردد و در صورت انتشار در یک محیط بسته باعث بیماری و حتی مرگ می گردد. در خرید این وسایل هشدار دهنده نهایت دقت را به عمل آورید تا وسیله خریداری شده به وسیله شما در بین نکات مهم برای تمیز نگهداشتن هوای منزل حتما استاندارد باشد.

جلوگیری از مسمومیت های اتفاقی

در کنار مواردی که در بالا گفتیم امکان مسمومیت ما در صورت بی دقتی های دیگری نیز وجود دارد که باید دقت کنید. مثلا هیچگاه اتومبیل خود را در پارکینگ روشن نگذارید به خصوص پارکینگ هایی که به نوعی به خانه متصل هستند زیرا گاز منواکسید خارج شده از اگزوز اتومبیل بسیار سمی و خطرناک است. البته امروزه سعی شده که در ساخت ماشین ها از فناوری هایی استفاده گردد که مقدار فراوری این گاز پایین آید تا حتی الامکان آلودگی های محیطی کم گردد. هیچگاه از ذغال در محیط سر بسته و داخل خانه استفاده نکنید.

از رادون دور بمانید

گاز رادون (Radon) گازی است که از داخل زمین و خاک و یا گاهی از داخل آب متساعد می گردد. در بعضی نقاط مقدار این گاز بیشتر است پس باید در زمان ساخت خانه ها به این نکته توجه کرد و موارد ایمنی در برابر این گاز را مد نظر گرفت. گاز رادون گازی بی رنگ و بی بو است و حالت رادیواکتیوی دارد و ممکن است به وسیله شکاف ها، درزها ویا شیارها در پایه ساختمان به داخل خانه ها نفوذ کند پس در ساخت خانه ها باید دقت کافی به عمل آید. گاز رادون در واقع دومین عامل ایجاد سرطان به شمار می آید. خوشبختانه امروزه دستگاه هایی وجود دارد که می توان به کمک آن ها مقدار وجود این گاز را در خانه ها مقدار گرفت. اگر این دستگاه ها وجود گاز رادون را در خانه شما تایید کردند نگران نباشید زیرا استفاده از دستگاه های تهویه قوی مشکل شما را حل خواهد نمود بعلاوه در صورت تشخیص وجود این گاز در محلی که قصد ساخت خانه خود را دارید، می توانید پایه های ساختمان را با عایق های مخصوص به خوبی بپوشانید تا از نفوذ این گاز به خوبی جلوگیری نموده باشید.

منبع: همگردی

به "بهترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل و رهایی از بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین نکات برای تمیز نگهداشتن هوای منزل و رهایی از بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید