بهترین های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی معرفی شدند

به گزارش وبلاگ داریوش، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بهترین های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی معرفی شدند.

بهترین های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی معرفی شدند

دبیر اجرایی سومین رویداد ملی میراث گفت: در این رویداد کوشش کردیم که فقط سرنخی از میراث فرهنگی ناملموس ایران را بدست دهیم و در این مدت کوشیدیم برنامه ها را در سطح شهر و در محیط های مربوطه مانند زورخانه ها، موزه ها و... برگزار کنیم.

فاطمه شکاری گفت: در این دوره 167 اثر به دبیرخانه رسید که از بین این آثار و با رای داوران، 4 اثر به عنوان برگزیده نهایی عناوین اول تا سوم و 10 اثر به عنوان برگزیده و 19 اثر شایستۀ قدردانی شناخته شد.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز نیز با یادآوری اینکه این رویداد از سه سال پیش تا به امروز به صورت منظم به همت این دانشگاه برگزار شده، گفت: سال اول با موضوع موزه نگاری، رویداد دوم با موضوع میراث روستایی ایران و سال جاری با موضوع میراث فرهنگی ناملموس ایران شاهد برگزاری این رویداد بودیم.

علی حفیظی با اشاره به ضرورت حفظ میراث فرهنگی ناملموس افزود: میراث فرهنگی ناملموس، تولیدات فرهنگی ارزشمندی است که نسل به نسل به ما رسیده و ما در حفظ و نگهداری آن باید کوشا باشیم و بدین ترتیب هویت ملی خود را حفظ کنیم.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس نیز گفت: شیراز عضو پیمان آی سی سی ان هست (عضو میراث ناملموس دنیا) هست و این رویدادها دو سالانه برگزار می شود. اما متأسفانه شرایط ما در استان فارس شرایط مناسبی نیست یعنی تعداد ثبت های دنیای کم هست.

محمد فرخ زاده ادامه داد: موضوع دیگر بروز و ظهور این میراث در شهر و فرهنگ شیراز است اما متاسفانه ما این موضوع را در سطح شهر نمی بینیم و لازم هست که این میراث فرهنگی را به عرصه اجتماعی و جلوی چشم مردم بیاوریم.

فرخ زاده سومین موضوع را نبود آموزش و گسست بین نسلی عنوان و افزود: متاسفانه به علت کمبود آموزش این میراث و سنت های ارزشمند ما به نسل تازه منتقل نشده و ما با گسست بین نسلی مواجهیم که امیدوارم با تقویت حس وطن پرستی و با وجود شما نسل جوان و خلاق در انتقال این میراث پیروز شویم.

دبیر علمی سومین رویداد ملی میراث فرهنگی نیز به اهمیت توجه به میراث فرهنگی ناملموس پرداخت و گفت: توجه به میراث فرهنگی ناملموس کشور باعث تقویت هویت و داشتن احساس شایستگی با شناخت و آگاهی داشته ها می شود. بعلاوه موجب تقویت پیوندهای اجتماعی، افزایش دلبستگی افراد به سرزمین و در پی آن کم شدن مهاجرت می شود.

معصومه محرر افزود: عوامل مختلفی چون ورود مدرنیته به تمام جوانب زندگی امروزی، دانش ضمنی که سالها نسل به نسل منتقل شده و توقف بواسطه شکاف بین نسل ها ما را به توجه به این حوزه وا می دارد.

عضو هیئت علمی بخش گردشگری دانشگاه شیراز ضمن ابراز نگرانی از اینکه میراث فرهنگی کشور در معرض نابودی است، هدف از برگزاری چنین رویدادهایی را توجه هرچه بیشتر به میراث فرهنگی کشور بیان کرد و از همگان خواست تا با برنامه ریزی و سیاست گذاری در این زمینه، از خطر جدی از بین رفتن میراث فرهنگی کشور پیشگیری نمایند.

در خاتمه این رویداد، از نفرات برتر و برگزیده قدردانی و تجلیل شد.

منبع: همگردی

به "بهترین های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین های سومین رویداد ملی میراث فرهنگی معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید