ارائه توضیحاتی درباره طرح شهر سالم و مقاصد مطلوب برای گردشگری

به گزارش وبلاگ داریوش، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، ارائه توضیحاتی درباره طرح شهر سالم و مقاصد مطلوب برای گردشگری صورت پذیرفت.

ارائه توضیحاتی درباره طرح شهر سالم و مقاصد مطلوب برای گردشگری

شهر سالم، تداعی نماینده شهری با فضای سبز محافظت شده، هوای سالم، آب سالم، مدارس سالم، سیستم حمل و نقل در دسترس و ایمن، زیر ساختهای مناسب ارتباطی، سیستم آموزش با کیفیت، فراهمی امکانات تفریحی سالم، و محیط مروج سبک زندگی سالم است.

صدیقه صلواتی (عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی مراغه و دبیر برنامه شهر سالم و ایمن مراغه) با بیان این مطالب ادامه داد: براساس معیارهای اعلام شده از طرف دفتر سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی، حتی وجود زمینه های اشتغال از جمله ارائه وام های کم بهره جهت خود اشتغالی و فراهمی امکانات مهارت آموزی در سطح شهر از ویژگی های یک شهر سالم است. شهر سالم پیوست سلامت را در فعالیتهای مالی شهر نیز لحاظ نموده و توسعه صنعت، کارخانجات، کارگاه ها، کشاورزی، و…را در راستای اهداف توسعه پایدار شهری و منوط به رعایت استانداردهای ایمنی و سلامت میداند.

او اضافه کرد: برنامه ریزی برای داشتن شهری سالم حتی فرهنگ، تاریخ و سنتهای شهر را نیز در بر می گیرد و بر تقویت و بهره گیری آن بعد از فرهنگ، رسوم، سنت ها و قابلیت های بومی و اقلیمی یک شهر که می تواند ارتقا دهنده سلامت و مروج سبک زندگی سالم باشد، تاکید دارد. فراموش نکنیم که برنامه ریزی برای ساخت شهری ایمن و سالم یک سیاستگذاری محلی و از پایین به بالا بوده و این به معنی نقش ویژه و مهم بافتار مالی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و زیست محیطی شهر در طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه شهر سالم است.

به گفته صلواتی، اکنون شهرهای پیشرو جهان در اجرای برنامه شهر سالم در پی ادغام برنامه شهر سالم با برنامه ریزی گردشگری هستند، چرا که دو برنامه مذکور عناصر مشترک مهمی را در بر می گیرند که از جمله آنها ضرورت مشارکت بین بخشی سازمانها، مشارکت جامعه مدنی و مردم، و تعهد و حمایت مسئولان فرادستی شهر از جمله فرماندار و شهردار است.

دبیر برنامه شهر سالم و ایمن مراغه یادآور شد: باید در نظر داشت که از یک سو اقدام به توسعه گردشگری بدون توجه به ویژگی پایدار بودن (sustainability)، در بلند مدت صدمه رسان به سلامت همه جانبه جسمی، روانی و اجتماعی ساکنان شهر خواهد بود و از سویی دیگر اقدام به سالم سازی فضاها و اماکن از جمله معابر، ادارات، خیابانها، مدارس، آب، هوا، محیط زیست و…شهر را تبدیل به مقصدی ارجح تر برای گردشگران خواهد نمود. فلذا این رابطه متقابل و پیچیده بین سلامت و گردشگری نیز بر اهمیت ادغام برنامه شهر سالم و برنامه گردشگری صحه میگذارد.

او گفت: شهرهای ایران هر یک با ویژگی های خاص اقلیمی، فرهنگی و تاریخی ضمن دارا بودن ظرفیت های بالقوه برای توسعه گردشگری، با کاربست روینمودهایی مثل برنامه شهر سالم (Healthy City Approach) می توانند با ارتقای جذابیت شهری از دیدگاه سلامت و ایمنی، زمینه حضور گردشگران را از اقصی نقاط کشور و جهان فراهم نمایند.

صلواتی اذعان داشت: ضروری است که سیاستگذاران و حکمرانان در سطح محلی بازنگری جدی در رویکرد مدیریت شهری داشته و با پیاده سازی اصول حکمرانی خوب برای سلامت در سطح شهر از این رویکرد برای توسعه پایدار گردشگری شهرها همزمان بهره جویند تا ضمن مقابله با چالشهای توسعه شهرنشینی، تهدیدات شهرنشینی را به فرصت هایی برای توسعه پایدار شهری تبدیل نمایند.

منبع: همگردی

به "ارائه توضیحاتی درباره طرح شهر سالم و مقاصد مطلوب برای گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحاتی درباره طرح شهر سالم و مقاصد مطلوب برای گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید