آشنایی با ساختمان باشکوه مجلس هلسینکی

به گزارش وبلاگ داریوش، در سال 1923 برای انتخاب محوطه ای مناسب مجلس فنلاند، یک مسابقه برگزار گردید. در نتیجه این رقابت، تپه ای در کنار ماینر هِیمینتیه (Mannerheimintie) امروزی را برای ساخت بنا انتخاب کردند. مسابقه معماری که در سال 1924 برگزار گردیده بود با پیروزی طرحی از بورگ (Borg)، سیرِن و اوبِرگ به انتها رسید.

آشنایی با ساختمان باشکوه مجلس هلسینکی

نام طرح پیشنهادی برنده اوراتوریبوس (Oratoribus) بود که در زبان لاتین به معنی برای سخنرانان است. سیرن که مسئول اصلی آماده سازی طرح بود، مسئولیت طراحی مجلس را نیز به عهده گرفت. این ساختمان در بین سال های 1926 تا 1931 ساخته و در 7 مارس سال 1931 به طور رسمی رو نمایی شد. از آن موقع تا به امروز و به ویژه در زمان جنگ زمستان و جنگ تعقیب، ساختمان مجلس صحنه ای برای لحظات حساس بسیاری از زندگی سیاسی کشور بوده است.

معماری ساختمان مجلس هلسینکی

سیرن ساختمان مجلس را به صورت ساده و کلاسیک طراحی کرد. نقشه وی تلفیقی از سبک نئوکلاسیک و مدرنیسم اوایل قرن بیستم بود. ترکیب ساده شده ستون ها و نرده ها و سادگی کلی پلان بنا، شکوه و نظم خاصی دارد. سر در ورودی با چهارده ستون و سر ستون سبک کورَنتی طراحی شده است. ساختمان مجلس پنج طبقه داشته و هر طبقه طراحی منحصر به فرد خود را دارد. طبقه ها با پلکان مرمری سفیدی به هم متصل هستند. از همه قسمت ها مهم تر برای بازدیدکنندگان، لابی، یک اتاق مجلل جامع برای اعضا و تالار پذیرش معروف به تالار دولت خواهد بود. از میان الحاقات بعدی بنا، می توان کتابخانه را نام برد که در سال 1978 تکمیل شد. علاوه بر آن، یک بلوک جداگانه اداری نیز به نام مجلس کوچک که در سال 2004 به اتمام رسید هم جزو سازه های بعدی است.

در طبقه اول، لابی اصلی، اتاق های پذیرش، اتاق روزنامه، اطلاعات، اداره اسناد، مرکز پیغام رسانی، اتاق تکثیر و رستوران و اتاق های جداگانه دیگر را پیدا می کنید. در هر دو انتهای لابی پلکان مرمری شما را به طبقات بالایی راهنمایی می نماید. در مرکز طبقه دوم یا طبقه اصلی، اتاق جامع اعضا را خواهید دید. گالری های آن، صندلی هایی برای مردم عادی، اصحاب رسانه و دیپلمات ها دارند. تالار پذیرش یا تالار دولت، راهروی سخنران، راهروی دولت، کافه تریا و اتاق های کاربردی دیگر نیز در همین طبقه هستند. در طبقه سوم امکاناتی برای واحد اطلاعات و رسانه وجود داشته و دسترسی مستقیم به گالری روزنامه اتاق جامع نیز امکان پذیر خواهد بود. اداره گزارش وقایع و تعدادی از کمیته ها نیز در این طبقه قرار دارند.

طبقه چهارم متعلق به کمیته ها بوده و بزرگ ترین اتاق های آن اتاق بزرگ کمیته و اتاق کمیته مالی است. طبقه پنجم شامل اتاق های دیدار و اداره های گروه های مجلسی می گردد. اداره های دیگر گروه ها در طبقه ششم و در کنار امکانات رسانه ای قرار دارند. تورهایی راهنمایی شده در ساعات مختلف روز برای بازدید از مجلس هلسینکی برگزار می گردد و در روزهای سه شنبه و آدینه می توانید یک جلسه رسمی را از بالکن عمومی دیدن کنید.

منبع: گردشبان

به "آشنایی با ساختمان باشکوه مجلس هلسینکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ساختمان باشکوه مجلس هلسینکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید