مقایسه کامل قبرس شمالی و قبرس جنوبی

به گزارش وبلاگ داریوش، جمهوری قبرس یک کشور جزیره ای ست که در مدیترانه شرقی واقع شده است. این کشور از اواخر امپراطوری عثمانی تنش هایی را بهخود دید تا این که خاتمه در سال 1974 به دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم شد.

مقایسه کامل قبرس شمالی و قبرس جنوبی

با این حال، پس از این همه مدت، هنوز هم بدبینی های سیاسی و سؤتفاهم های مختلف بین این دو بخش وجود دارد. اما این موضوع مانع از محبوبیت این جزیره در بین گردشگران نشده است، زیرا در تمام نقاط قبرس، امنیت کامل برقرار است.

شاید موقع انتخاب قبرس به عنوان مقصد سفر، این سوال برایتان پیش بیاید که قبرس شمالی و جنوبی چه تفاوت هایی با هم دارند؟ در نگاه اول بسیاری فکر میکنن این دو منطقه چندان متفاوت نیستند و تفاوتشان فقط در حد جغرافیاست، درصورتی که قبرس شمالی و جنوبی، تفاوت های بسیاری با هم دارند. بنابراین در این نوشته، میخواهیم مقایسه ای کامل بین قبرس شمالی و قبرس جنوبی انجام دهیم تا شناخت بهتری نسبت به این دو منطقه پیدا کنید.

مقایسهمردمقبرسشمالیوقبرسجنوبی

اولین و مهم ترین تفاوت بین مردم قبرس شمالی و قبرس جنوبی، تفاوت قومی و نژادی آن هاست. مردم قبرس شمالی اصالتاً ترک هستند و این بخش از قبرس با ترکیه مرز دریایی دارد. اما مردم قبرس جنوبی، اصالتی یونانی و اروپایی دارند. در ادامه به بعضی از اصلی ترین تفاوت های مردم قبرس شمالی و قبرس جنوبی می پردازیم.

مقایسهزبانمردمقبرسشمالیوقبرسجنوبی

ترکی و یونانی، دو زبان رسمی در جزیره قبرس هستند. همانطور که انتظار می رود زبان مردم قبرس شمالی عموماً ترکی است. تمام نام های خیابان ها و رسانه های آن نیز به همین زبان خوانده و نوشته می گردد. بعلاوه زبان رسمی مردم جنوب این جزیره، یونانی است. اما این بدان معنا نیست که هیچ یک از مردم این نواحی به زبان های دیگر جزیره تسلط ندارند؛ بلکه درصد قابل توجهی از مردم قبرس، هم زبان ترکی و هم یونانی را متوجه می شوند.

خوب است بدانید که اگر به هیچ یک از این دو زبان تسلط ندارید، جای نگرانی نیست. زیرا بسیاری از مردم قبرس شمالی و جنوبی می توانند به زبان انگلیسی ارتباط برقرار نمایند. علت این موضوع این است که این جزیره مدت زیادی مستعمره انگلستان بوده است، بعلاوه رفت و آمد زیاد گردشگران نیز پایه های زبان انگلیسی را در قبرس قوی نموده است.

به طور کلی بر اساس آمار سال های گذشته، حدود 77 درصد از مردم قبرس به زبان یونانی و 18 درصد از آن ها به زبان ترکی صحبت می نمایند، 5 درصد مابقی نیز به سایر زبان ها تسلط دارند که روسی زبان ها درصد مهمی از آن ها را تشکیل می دهند. علاوه بر تمام این ها، اگر از جای جای قبرس تماشا کنید، حتما افرادی را خواهید دید که با زبان ارمنی یا عربی نیز صحبت می نمایند.

زبان مردم قبرس جنوبی، یونانی است و در قبرس شمالی، مردم ترک زبان هستند

مقایسهفرهنگقبرسشمالیوقبرسجنوبی

همانطور که می دانید پیوند عمیقی بین زبان و فرهنگ وجود دارد، به همین علت قبرس شمالی علاوه بر زبان، گرایش شدیدی به فرهنگ ترکی دارد. از برپایی مراسم ماه رمضان گرفته تا مراسم عروسی و تولد در قبرس شمالی در چهارچوب رسوم ترکیه است. اصلی ترین فرهنگی که گردشگران در سفر به قبرس شمالی متوجه آن شده اند، فرهنگ مهمان نوازی مردم این ناحیه است که البته این مورد در قبرس جنوبی نیز به اندازه کمتری دیده می گردد.

فرهنگ مردم قبرس جنوبی برخلاف فرهنگ مردم قبرس شمالی از کشورهای شرقی و آسیایی فاصله دارد و به آداب و رسوم یونان و سایر کشورهای اروپایی نزدیک است. مردم قبرس جنوبی کمی بیشتر از مردم قبرس شمالی به صنعت فشن، مد و فرهنگ مدرن گرایش دارند. بعلاوه تفاوت مذهب نیز موجب گوناگونی های فرهنگی مختلفی شده است.

مقایسهپرچمقبرسشمالیوجنوبی

اگر جای رنگ های سفید و قرمز پرچم ترکیه را عوض کنید، پرچم قبرس شمالی را خواهید دید. یک نسخه از این پرچم 5 هکتار وسعت دارد که در حال حاضر بزرگ ترین پرچم دنیا است و از فضا دیده می گردد. بر خلاف پرچم قبرس شمالی، در پرچم قبرس جنوبی هیچ رنگ قرمزی به کار نرفته است و به پرچم سایر کشورها شباهت چندانی ندارد. این پرچم تصویری کامل از جزیره قبرس را نشان می دهد که در بالای دو خوشه گندم واقع شده است و به یک نماد برای اتحاد و صلح بین ساکنان یونانی و ترک این جزیره شناخته می گردد.

پرچم قبرس جنوبی و قبرس شمالی

مقایسهفرهنگغذاییقبرسشمالیوجنوبی

اگر بخواهیم در یک جمله فرهنگ غذایی قبرس شمالی و جنوبی را خلاصه کنیم، هر دوی آن ها از فرهنگ غذایی مدیترانه ای تبعیت می نمایند؛ اما غذای قبرس شمالی کمی بیشتر از غذای قبرس جنوبی به طبخ خاورمیانه و ترکیه نزدیک است.

بعلاوه بیشتر غذاهای سنتی قبرس جنوبی به طعم های یونانی شباهت دارند. به گفته بسیاری از گردشگران، حلومی خوش طعم ترین غذا در قبرس است که هم در نواحی خاورمیانه و هم در کشورهای مختلف اروپایی معروفیت دارد.

حلومی، پرطرفدارترین غذای قبرس

مقایسهدینومذهبدرقبرسشمالیوقبرسجنوبی

تفاوت در ادیان، یکی از مهم ترین بخش های تفاوت در قبرس شمالی و جنوبی را شامل می گردد. اگر بخواهیم به ساده ترین عبارت، دین شمال قبرس را با دین جنوب قبرس مقایسه کنیم، باید بدانیم که اکثریت مردم قبرس شمالی مسلمان و اکثریت مردم قبرس جنوبی مسیحی هستند.

دین قبرس نیز از دو کشور یونان و ترکیه وارد این منطقه شده است. طبق آمار، بیش از 70 درصد مردم قبرس، پیرو مذهب ارتدوکس یونانی، ارمنی، کاتولیک و پروتستان هستند و آمار مسلمانان، کل این جزیره به بیش از 25 درصد می رسد. بعلاوه ادیان یهودی، هندوئی و ... نیز در نقاط مختلف قبرس وجود دارند که جمعیت آن ها کمتر از 2 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

مقایسهجغرافیایقبرسشمالیوقبرسجنوبی

تفاوت جغرافیایی با وجود اینکه اندک است، باز هم می تواند تأثیرات گوناگون و بسیاری بر جنبه های مختلف آن کشور بگذارد. در ادامه به بعضی از تفاوت های جغرافیایی قبرس شمالی و جنوبی می پردازیم.

مقایسهوسعتقبرسشمالیوجنوبی

شاید عبارت قبرس شمالی و جنوبی این تصور را در فکر شما شکل دهد که وسعت این دو بخش یکسان است، اما چنین نیست. قبرس جنوبی تا حد قابل توجهی نسبت به قبرس شمالی وسیع تر است. به طوری که قسمت قبرس شمالی حدود 3355 کیلومتر مربع و قبرس جنوبی حدود 9251 کیلومتر مربع وسعت دارد. این تفاوت وسعت در قبرس شمالی و قبرس جنوبی یکی از دلایلی است که بخش جنوبی این کشور جاذبه های گردشگری بیشتری دارد.

مقایسهجاذبههایگردشگریقبرسشمالیوجنوبی

سالانه بیش از 4 میلیون گردشگر به علت سواحل شنی زیبا، آفتاب دلپذیر و آب های مدیترانه ای، با تورهای مسافرتی قبرس، از این منطقه ها تماشا می نمایند. اولین تفاوت قبرس شمالی و جنوبی در این است که بیشتر این گردشگران به قبرس جنوبی تمایل دارند و تنها 10 درصد از آن ها به سمت قبرس شمالی روانه می شوند.

شاید این موضوع با توجه به مقرون به صرفه تر بودن قیمت تورهای مسافرتی و سایر قیمت ها در قبرس شمالی، کمی عجیب به نظر برسد. اما واقعیت این است که مراکز تفریحی و گردشگری بیشتری در قبرس جنوبی وجود دارد. هم قبرس شمالی و هم قبرس جنوبی شامل مراکز تاریخی گوناگونی هستند که از جاذبه های اصلی آن دو به شمار می رود.

عکسی از سواحل زیبای قبرس شمالی

مقایسهآبوهوایقبرسشمالیوقبرسجنوبی

پر واضح است که آب و هوای قبرس مدیترانه ای است. تابستان های این جزیره گرم و خشک و زمستان هایش معتدل و بارانی است. شمال قبرس به جزیره خورشید معروفیت دارد، زیرا این منطقه یکی از گرم ترین نقاط مدیترانه است که روزهای آفتابی بسیاری دارد و از قبرس جنوبی گرم تر است. با این حال، تفاوت چندان زیادی بین اقلیم قبرس شمالی و جنوبی وجود ندارد؛ به طوری که تفریحات ساحلی در تمام بخش های قبرس جریان دارد.

مقایسهرسمیتقبرسشمالیوقبرسجنوبی

از آن جایی که جداسازی قبرس شمالی از جزیره قبرس طی اقدام غیر قانونی ترکیه صورت گرفته است، به طور کلی قبرس شمالی رسمیت چندانی ندارد؛ برای مثال، در بسیاری از منابع بخش ترک نشین، قبرس را قبرس شمالی می نامند، در حالی که به بخش یونانی نشین قبرس جنوبی سرزمین اصلی می گویند. خوب است بدانید ترکیه تنها کشوری است که قبرس شمالی را به رسمیت می شناسد.

مقایسهارزوهزینههایزندگیدرقبرسشمالیوجنوبی

شاید تا کنون متوجه شده باشید که تقریبا همه چیز در قبرس شمالی از ترکیه، و همه چیز در قبرس جنوبی از یونان و سایر اروپا تأثیر پذیرفته است. این موضوع در خصوص واحد ارزی نیز صدق می نماید. واحد پولی مردم قبرس شمالی، لیر ترکیه است. در حالی که مردم قبرس جنوبی در خرید و فروش خود از یورو استفاده می نمایند. این موضوع تأثیرات بسیاری در قیمت زندگی در این دو بخش جزیره قبرس داشته است. به طوری که قبرس شمالی همواره مقصد مقرون به صرفه تری برای زندگی و هزینه ها شناخته می گردد. بعلاوه آمار فقر در قبرس شمالی کمی بیشتر از قبرس جنوبی است.

سخنآخر

در قرن میلادی پیشین، قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد که به علت غیر قانونی بودن این امر، قبرس شمالی رسمیت چندانی ندارد. با این حال حتی اگر مرزی هم بین دو بخش وجود نداشت، تفاوت های دین، فرهنگ و زبان موجب به وجود آمدن یک مرز نامرئی و محکم بین این دو می شد.

در مقایسه قبرس شمالی و جنوبی انواع تفاوت ها به چشم می خورد که تفاوت های فرهنگی و قومی از همه قابل توجه تر است. در این متن سعی شد قبرس شمالی و جنوبی را از جهات مختلف مقایسه کنیم تا علاوه بر آشنایی بیشتر، در تصمیم گیری برای سفر به این جزیره زیبا دقت بیشتری داشته باشید.

منبع: چمدان

به "مقایسه کامل قبرس شمالی و قبرس جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه کامل قبرس شمالی و قبرس جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید