85 هزار تن محصول کشاورزی از کردستان به خارج صادر شد

به گزارش وبلاگ داریوش، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سه ماهه اول سال 99، 385 هزار تن انواع محصولات کشاورزی از مرزهای این استان به خارج از کشور صادر شد.

85 هزار تن محصول کشاورزی از کردستان به خارج صادر شد

به گزارش وبلاگ داریوش به نقل از ایرنا، شهریار حنیفی اظهار کرد: 385 هزار تن محصول کشاورزی صادر شده از این استان به ارزش 113 میلیون دلار معادل 15 هزار و 716 میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: در سه ماهه نخست سال 99 کل ارزش صادرات غیرنفتی از کردستان توسط گمرکان استان 191 میلیون دلار برآورد شده است، محصولات کشاورزی از این میزان سهم 59 درصدی دارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: از 132 هزار تن از 385 هزار تن محصول صادر شده از کردستان متعلق به فراوریات این استان بود و باقی نیز در سایر نقاط کشور فراوری شده است.

حنیفی اضافه کرد: با توجه به اینکه دولت آمریکا حلقه تحریم ها را تنگ تر نموده و بر بخش هایی از اقتصاد ایران مانند پتروشیمی، معدن و فولاد تحریم ها را تسری داده همین موضوع باعث تمرکز بیشتر بر صادرات بخش کشاورزی شده و این افزایش صادرات را به دنبال داشته است.

وی گفت: آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در سه ماهه اول سال 99 بر اساس ارزش دلاری 27 درصد نسبت به 89 میلیون دلار مدت مشابه سال قبل و از نظر ارزش وزنی نیز 89 درصد نسبت به 204 هزار تن این مدت افزایش یافته است.

حنیفی تاکید نمود: محصول هندوانه با 139 هزار تن به ارزش 30 میلیون دلار، سیب درختی با 46 هزار تُن به ارزش 12 میلیون دلار، خربزه با 43 هزار تن به ارزش هفت میلیون دلار به ترتیب بیشترین میزان صادرات کشاورزی از گمرکات این استان به خارج از کشور را به خود اختصاص داده اند.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های فراوری محصولات کشاورزی کشور است. به طوری که باغداران استان با فراوری سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است و همچنین رتبه اول فراوری توت فرنگی با فراوری بیش از 47 هزار تن به کردستان تعلق دارد.

بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی (سال 1393) تعداد 113 هزار و 630 بهره بردار بخش کشاورزی در سطح 163 هزار و 873 واحد بهره برداری در استان مشغول فعالیت هستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "85 هزار تن محصول کشاورزی از کردستان به خارج صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "85 هزار تن محصول کشاورزی از کردستان به خارج صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید