6 روش درمان جوش گرمازدگی با مواد طبیعی در خانه

به گزارش وبلاگ داریوش، یکی از ایجاد شدن بثورات پوستی روی صورت و پوست بدن است که گاهی اوقات با قرمزی و خارش همراه است. جوش های گرمازدگی متداول ترین بثورات پوستی هستند که در تابستان می توانند نقاط مختلف بدن را درگیر کنند و محدود به سن یا جنس خاصی نیستند. یعنی فرقی نمی کند کودک باشید یا بزرگسال، همچنین جوش گرمازدگی تابستانی هم برای زنان اتفاق می افتد و هم برای مردان. البته جوش های گرمازدگی به راحتی و با مواد ساده و ارزان قابل درمان هستند و می توانید آن ها را به طور کامل در خانه درمان کنید. در این مقاله از سرویس در به 6 روش متداول و راحت درمان جوش گرمازدگی با مواد طبیعی در خانه می پردازیم و درباره انواع جوش ها و افراد مستعد برای جوش زدن توضیح خواهیم داد.

6 روش درمان جوش گرمازدگی با مواد طبیعی در خانه

انواع جوش های گرمازدگی

جوش های گرمازدگی که معمولا در تابستان و در اثر قرار گرفتن بدن در حرارت و تعریق بالای بدن به وجود می آیند، معمولا شبیه هم هستند. این جوش ها به خاطر بسته شدن کانال های عرق بدن ایجاد می شوند و در نتیجه نقاط قرمز رنگ و ملتهب که با خارش همراه هستند، ایجاد می شوند.

وقتی بدن عرق کند ولی عرق نتواند به سطح پوست راه پیدا کند، این کانال ها در زیر پوست به هم می پیچند و به شکل التهاب ها یا حباب های کوچک خودشان را نشان می دهند. دو نوع جوش گرمازدگی وجود دارد:

جوش های سطحی قرمز

جوش های قرمز، شایع ترین انواع جوش های گرمازدگی بوده و همراه با خارش و سوزش است. در این حالت اگر بدن در آب و هوای گرم قرار بگیرد و تعریق بدن به طور نرمال انجام نشود یا لباس به بدن چسبیده باشد، جوش های قرمز و التهاب پوستی ایجاد می شوند.

جوش های عمیق

اگر جوش های قرمز و سطحی در اثر گرمازدگی درمان نشوند و التیام پیدا نکنند، جوش های عمیق شکل می گیرند. این جوش ها در منطقه ها وسیع تری از پوست اتفاق می افتند و در نتیجه التهاب به لایه های عمیق تر پوست می رسد. معمولا در ورزشکاران و کسانی که فعالیت بدنی زیادی در تابستان دارند، جوش های عمیق شایع تر است.

چه کسانی مستعد جوش گرمازدگی هستند؟

در بین افرادی که در منطقه ها گرم و مرطوب زندگی می کنند، جوش های گرمازدگی اتفاقی شایع و رایج است. همچنین اگر از یک آب و هوای خنک به منطقه ای با آب و هوای گرم سفر کنید، به خاطر تغییر آب و هوا، احتمال ابتلا به این جوش ها بالاتر می رود. افراد مستعد به جوش های گرمازدگی شامل موارد زیر می شوند:

*نوزادان و بچه ها زیر 4 سال

*ورزشکاران با فعالیت سنگین

*افراد دارای اضافه وزن و چاق

*بیمارانی که توانایی حرکت ندارند

*افرادی که به طور مادرزادی بدنشان با کمبود تعریق همراه است.

*افرادی که در محیط های گرم فعالیت دارند و شاغل هستند.

درمان جوش گرمازدگی با مواد طبیعی

جوش های گرمازدگی از هر نوعی که باشند می توانند به راحتی و با مواد در دسترس در خانه درمان شوند. این جوش ها ممکن است روی گونه ها، سینه، زیر سینه، کشاله ران، زیر بغل و دیگر نقاط حساس بدن ایجاد شوند و بسیار آزاردهنده باشند. برای درمان جوش های گرمازدگی به روش خانگی، می توانید یکی از راه های زیر را امتحان کنید.

1- درمان جوش گرمازدگی با روغن زیتون

یکی از مواد طبیعی مفید برای سلامت بدن است که هم به صورت خوراکی و هم به صورت مناسب است. فواید و خواص روغن زیتون بسیار زیاد است و محدود به زیبایی پوست نیست. می توان از این روغن برای درمان جوش گرمازدگی با مواد طبیعی کمک گرفت. روغن زیتون به خاطر اینکه حاوی اسیدهای چرب است، خشکی پوست را از بین می برد و خارش ناشی از گرمازدگی را رفع می کند. همچنین این روغن ph خون را تنظیم کرده و آلرژی را درمان می کند. ماساژ با روغن زیتون برای درمان جوش گرمی در بچه ها هم روش موثری است.

برای اینکه جوش گرمازدگی را با روغن زیتون درمان کنید، کافی است چند قطره از این روغن را روی پوست و محل جوش زدن، به آرامی ماساژ دهید. ماساژ دادن روغن زیتون روی جوش ها را 2 بار در روز انجام دهید تا زمانی که بهبودی کامل پیدا کنید.

2- جوشانده بابونه بخورید

یکی دیگر از راه های درمان جوش گرمازدگی به طور طبیعی، استفاده از خواص بابونه است. این گیاه مفید برای طراوت بخشی به پوست و از بین بردن خارش و جوش پوستی به کار می رود. همچنین می تواند دمای بدن را تنظیم کرده و از بروز جوش های گرمازدگی پیشگیری کند.

برای درمان جوش گرمی به این روش، یک لیوان آب را بجوشانید و 1 قاشق بابونه خشک را به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بابونه خشک روی حرارت غیر مستقیم و روی بخار آب دم بکشد. 1 یا 2 فنجان از این دم کرده را در طول روز بنوشید.

برای تاثیرگذاری بیشتر این ، علاوه بر نوشیدن دم کرده بابونه، یک پنبه را به این جوشانده آغشته کرده و روی موضع بمالید. بعد از 10 دقیقه محل مورد نظر را با آب بشویید و خشک کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های درمان جوش های زیر پوستی

3- سرکه سیب و درمان جوش گرمازدگی

از مواد بسیار مفیدی است که هم خواص زیادی برای سلامتی دارد و هم در شست و شو و از بین بردن لکه های مختلف می توان از آن استفاده کرد. حتی سرکه سیب در آشپزی هم کاربردهای زیادی دارد. در کنار همه این ها، برای درمان جوش گرمازدگی در خانه، می توانید از سرکه سیب هم بهره ببرید. سرکه سیب خاصیت ضد آلرژی دارد و Ph بدن را تنظیم می کند.

برای درمان جوش گرمی با سرکه، در یک بطری به مقدار مساوی از و آب بریزید و هم بزنید. سپس این محلول را روی جوش ها اسپری کنید تا کاملا به پوست جذب شوند. اسپری محلول آب و سرکه را روزی 2 بار انجام دهید.

4- ماسک جو برای درمان جوش گرمی

برای آبرسانی به پوست و درمان بیماری های پوستی، جو خواص زیادی دارد که می توانید از آن بهره ببرید. یکی از راه های درمان جوش گرمی صورت و بدن، استفاده از ماسک جو برای رفع خارش و سوزش ناشی از جوش ها است. جو می تواند به بازسازی سلول های آسیب دیده هم کمک کند.

در این روش، 1 قاشق پودر جو را با مقداری گلاب ترکیب کنید، در حدی که حالت رقیق پیدا کند. این ماسک را روی جوش ها بمالید و حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. بعد از خشک شدن ماسک، آن را بشویید. روزانه یک یا دو بار از این ماسک بهره ببرید تا زمانی که جوش های گرمازدگی، درمان شوند.

روش دوم این است که به آب وانی که در آن استحمام می کنید، به مقدار 1 فنجان جو اضافه کنید. به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا جو خیس بخورد و کمی نرم تر شود. سپس در وان به مدت 15 دقیقه بنشینید. در آخر نیز بدنتان را آبکش و خشک کنید.

5- آلوئه ورا برای درمان جوش گرمی

احتمالا درباره شنیده اید. آلوئه ورا از گیاهان دارویی است که می تواند جوش و قرمزی پوست را که بر اثر گرما و اشعه خورشید ایجاد شده است، درمان کند. این گیاه دارویی، آب زیادی دارد و به عنوان یک آبرسان فوق العاده قوی عمل می کند. همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ph بدن را تنظیم می کند و رطوبت را به پوست برمی گرداند. از این راه نیز به تسکین دردها و خارش پوستی کمک می کند.

برای درمان جوش گرمازدگی و جوش های ناشی از عرق با آلوئه ورا، مقداری از ژل آن را روی پوست بمالید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید. سپس موضع را با آب بشویید. برای درمان هر چه سریع تر جوش ها، روزانه 2 تا 3 بار این کار را انجام دهید.

6- روی جوش ها یخ بگذارید

یکی از آسان ترین روش های درمان جوش های گرمازدگی، استفاده از یخ است. یخ می تواند التهاب ناشی از جوش ها را رفع کرده و دمای بدن را تنظیم کند. همچنین سیکل چرخش خون را بهبود می دهد.

برای درمان خانگی جوش گرمازدگی با یخ، چند قالب کوچک یخ را در یک دستمال بپیچید و به مدت 5 تا 10 دقیقه، دستمال را روی جوش ها قرار دهید یا به آرامی بمالید. این کار 2 تا 3 بار در روز انجام دهید تا زمانی که خارش و سوزش تسکین پیدا کند.

سوالات متداول

چند نوع جوش گرمازدگی وجود دارد؟

دو نوع جوش گرمازدگی وجود دارد که به شکل جوش های قرمز و سطحی و جوش های عمیق و گسترده خود را نشان می دهند.

در چه صورت جوش گرمازدگی ایجاد می شود؟

وقتی بدن قادر نباشد تعریق را به درستی انجام دهد و کانال های تعریق بسته شود، جوش گرمازدگی ایجاد می شود.

منبع: افق کوروش

به "6 روش درمان جوش گرمازدگی با مواد طبیعی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 روش درمان جوش گرمازدگی با مواد طبیعی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید