19500 فوتی حوادث ترافیکی در 1401

به گزارش وبلاگ داریوش، رییس کارگروه فنی حوادث ترافیکی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: بر اساس آمارهای رسمی در مورد تلفات حوادث ترافیکی در سال 1401 حدود 19500 نفر جان خود را از دست داده اند که این مقدار نسبت به سال قبل حدود 16 درصد افزایش داشته است.

19500 فوتی حوادث ترافیکی در 1401

به گزارش ایسنا، نشست مجازی درخصوص بار ناشی از مصدومیت های حوادث ترافیکی جاده ای در ایران و دنیا با حضور روسا و کارشناسان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور و مسئولین سلامت دبیرخانه های سلامت دستگاه های اجرایی و سازمان ها برگزار گردید.

دکتر همایون صادقی بازرگانی استاد دانشگاه و رییس کارگروه فنی حوادث ترافیکی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که عهده دار مسئولیت مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از آسیب های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز می باشد درخصوص بار ناشی از مصدومیت های حوادث ترافیکی جاده ای در ایران و دنیا مطالبی ارائه کرد.

وی گفت: سوانح ترافیکی هشتمین علت مرگ را در تمامی گروه های سنی در دنیا تشکیل می دهد که بار ناشی از مصدومیت های ترافیکی به شکل نامتناسبی بر دوش کاربران آسیب پذیر و عمدتا بر دوش کشورهای با عایدی کم و میانه است.

صادقی گفت: بر اساس آمارهای رسمی در مورد تلفات حوادث ترافیکی در سال 1401 حدود 19500 نفر جان خود را به علت حوادث ترافیکی از دست داده اند که این مقدار نسبت به سال قبل حدود 16 درصد افزایش داشته است. در حالی که مقدار مرگ و میر کلی نسبت به جمعیت دنیا در سال های اخیر ثابت مانده است. در ایران سالانه قریب به 800 هزار نفر بعلت حوادث ترافیکی مجروح می شوند که تفریبا نیمی از این موارد را می توان به عنوان مصدومیت های شدید تلقی نمود. بر این اساس احتمال می رود سالانه قریب به 27 هزار نفر از مصدومین یا سایر افراد درگیر در حوادث ترافیکی، به اختلال استرس پس از تروما که یک مشکل روانشناختی جدی است، مبتلا شوند. این اختلال به تنهایی بار بیماری موارد غیرفوتی حوادث ترافیکی را 50 درصد افزایش می دهد. بعلاوه برآورد می گردد سالانه حداقل 29 هزار نفر دچار ناتوانی شدید پس از حوادث ترافیکی گردند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، صادقی مطرح کرد: اولین علت مرگ در افراد 5 تا 29 سال در کل دنیا را تلفات جاده ای تشکیل می دهد. با روند کنونی، اهداف معین شده دنیای توسعه پایدار جهت کاهش 50 درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای تا سال 2020 حاصل نگردیده است.

وی گفت: بر اساس مطالعه بار دنیای بیماری ها در سال 2016، شاخص بار بیماری (شاخص دالی) برای حوادث ترافیکی در ایران معادل 1738 به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است که با تعمیم آن به جمعیت فعلی کشور می توان گفت سالانه 1.5 میلیون سال زندگی با کیفیت مردم ایران بعلت حوادث ترافیکی از بین می رود.

وی خاطر نشان کرد: در سال 1400 قریب به 26 هزار میلیارد تومان، هزینه برآورد شده ارجاعی حوادث ترافیکی به بیمه ها در کشور بوده است. حال اینکه کل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تحمیل شده از حوادث ترافیکی بیش از 5 درصد از سهم فراوری ناخالص داخلی کشور خواهد بود. بدین معنی که سهم هزینه های حوادث ترافیکی از فراوری ناخالص داخلی را می توان معادل کل سهم بخش سلامت از این ماخذ (میانه 10 ساله) تلقی نمود. هزینه های انتقال به بیمارستان، هزینه هتلینگ و خدمات پزشکی، هزینه خدمات توانبخشی، هزینه حمل و نقل، هزینه تخریب اموال، هزینه کفن و دفن و سایر موارد از جمله بعضی از هزینه های براوردی می باشند. هزینه از دست دادن شغل یا کاهش عایدی در رانندگان حرفه ای نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

لازم به ذکر است یکی از اولویت های مهم دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در امسال موضوع حوادث ترافیکی است و با توجه به اهمیت حوادث ترافیکی و لزوم چاره اندیشی در مورد آن و نیز ماهیت بین بخشی کنترل و پیشگیری عوامل موثر در این حوادث، از سال گذشته دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با تشکیل کمیته فنی سلامت و ایمنی ترافیک تهیه پیش نویس مصوباتی جهت ارائه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای کاهش موانع و مسائل در این زمینه در دستور کار قرار داده است.

منبع: فرارو

به "19500 فوتی حوادث ترافیکی در 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19500 فوتی حوادث ترافیکی در 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید