کلیات طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها تصویب شد

به گزارش وبلاگ داریوش، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم در این کمیسیون و ماده نخست آن که الزام دولت برای غنی سازی 20 درصد است، خبر داد.

کلیات طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها تصویب شد

به گزارش ایرنا، ابوالفضل عمویی روز دوشنبه و در جمع وبلاگ داریوش از بررسی طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خبر داد و افزود: با توجه به محدویت هایی که به دلیل شیوع کرونا وجود دارد، این جلسه با دو سوم اعضا برگزار گشت و بررسی مواد طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در دستور کار مجلس قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ماده نخست این طرح بیان کرد: پس از تصویب کلیات طرح در کمیسیون، بررسی مواد طرح به ترتیب انجام شد که در ماده نخست آن الزام دولت جمهوری اسلامی برای غنی سازی 20 درصد است.

کننده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: ماده دوم به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده سطح پایین جمهوری اسلامی تاکید دارد و ماده سوم نیز به بهره گیری دولت جمهوری اسلامی و سازمان انرژی اتمی از نسل جدید سوم سانترفیوژ های IR 2 M و IR 6 می شود که جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفت و موضوعات دیگر مربوط به آن نیز در جلسات آینده بحث و مصاحبه خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بررسی سایر مواد این طرح همچنان در دستور کار اعضای کمیسیون است، گفت: نظرات کنندگان در باره این طرح گرفته شد و اصلاحات لازم درباره طرح اجرا شده است.

وی اعلام نمود: در جلسه امروز کنندگانی از وزارت امور خارجه، بانک مرکزی ومرکز پژوهش های مجلس نیز حضور داشتند.

در طرح اقدام راهبری علیه تحریم ها که یک فوریت آن 12 آبان ماه به تصویب کنندگان رسید، آمده است:

ماده 1- سازمان انرژی اتمی ایران موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیز نیازمندی های صلح آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

ماده 2- در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور و مصرف تعیین حجم مذکور اورانیوم غنی سازی شده، اقدام کند.

ماده 3- برای تحقق هدف مندرج در ماده 2، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت 3 ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل 1000 عدد ماشین IR-2 m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند. همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های IR-6 را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل نموده و عملیات غنی سازی را با حداقل 164 ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال 1399 به هزار ماشین توسعه بدهد.

ماده 4- سازمان انرژی اتمی موظف است نسبت به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی 5 ماه از تصویب این قانون اقدام کند.

ماده 5- سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد، راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه سازی می باشد، ظرف مدت 4 ماه از تاریخ تصویب این قانون با برنامه زمانبندی تعیین از طریق احیای قلب راکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند. هم چنین همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی و ساخت یک راکتور آب سنگین 40 مگاواتی جدید با هدف تولید رادیو ایزوتوپ های بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند. جدول زمان بندی این موضوع باید ظرف یک ماه به اطلاع مجلس برسد.

ماده 6- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بند های 36 و 37 برجام، ظرف مدت 2 ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

ماده 7- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از 3 ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات اجرا شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای تعهداتشان وفق برجام و رفع کلیه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آن ها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید؛ و چنانچه طرف های مقابل برجام به اجرای تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند. این پیشنهاد ظرف مدت حداکثر یک ماه در مجلس تصمیم گیری خواهد شد.

ماده 8- چنانچه اعضای 1+4 نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع تحریم های هسته ای، نظامی، حقوق بشری و ... علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات اجرا شده و نیز پیشنهاد اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در جهت بازگشت به تعهدات را به مجلس ارائه دهد. این پیشنهاد ظرف مدت یکماه به همراه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جهت تصمیم گیری در صحن مجلس بررسی می شود.

ماده 9- مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجراء به طبقات 4 تا 7 طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 محکوم می شوند.

منبع: فرارو

به "کلیات طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیات طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید