کرونا و بحران مواد غذایی

به گزارش وبلاگ داریوش، خبرنگاران: همه گیری ویروس کرونا تامین مواد غذایی در دنیا را مختل نموده و باعث کمبود نیروی کار در بخش کشاورزی شده است.

کرونا و بحران مواد غذایی

به گزارش وبلاگ داریوش به نقل از ایسنا، خرید وحشت زده مردم که در سراسر دنیا برای قرنطینه آماده می شدند، قفسه های سوپرمارکتها را از کالاهایی همچون پاستا و آرد خالی کرد.

فراورینمایندگان گوشت و لبنیات و همچنین فراورینمایندگان میوه و سبزیجات برای تغییر عرضه از رستورانها به فروشگاههای مواد غذایی با مسائلی روبرو شدند و برای مصرف نمایندگان این دیدگاه ایجاد شد که عرضه مواد غذایی دچار کمبود شده است. اما فروشندگان و مقامات اعلام کردند هیچ گونه کمبود مواد غذایی وجود ندارد و عرضه عمده کالاها در جریان است یا به زودی عرضه خواهند شد. شرکتهای نان و پاستا در اروپا و آمریکای شمالی فراوریشان را افزایش دادند.

شرکتهای غذایی اعلام کردند که خرید وحشت زده کاهش پیدا نموده زیرا مردم مواد غذایی مورد احتیاجشان را ذخیره نموده اند و خود را با زندگی در قرنطینه وفق می دهند.

اما لجستیک رساندن غذا از مزرعه به سفره مردم به میزان فزاینده ای دچار تغییر و تحول شد و به مسائل بلندمدت اشاره دارد.

در کوتاه مدت، عدم پروازهای هوایی و کمبود کامیون، تحویل مواد غذایی تازه را دچار اختلال می نماید. در بلندمدت، کمبود نیروی کار روی کاشت و برداشت محصولات تاثیر می گذارد و ممکن است باعث کمبود و افزایش قیمت محصولات غذایی اساسی شده و به بحرانهای غذایی تبدیل گردد که یک دهه قبل کشورهای در حال توسعه را شوکه کرد.

عامل مختل شدن تامین مواد غذایی چیست؟

اکنون که پس از شروع بحران ویروس کرونا در چین، بسیاری از هواپیماها پرواز ندارند و یافتن کشتیهای کانتینری سخت شده، ارسال صیفی جات از آفریقا به اروپا یا میوه از آمریکای جنوبی به آمریکا مختل شده است.

کمبود نیروی کار هم ممکن است باعث گردد محصولات در زمین مانده و خراب شوند. با شروع بهار در اروپا، بسیاری از مزارع کوشش می نمایند برای چیدن توت فرنگی و مارچوبه کارگر پیدا نمایند در حالی که بسته شدن مرز کشورها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مانع از جابجایی کارگران فصلی شده است. فرانسه از شهروندان خود برای جبران کمبود 200 هزار کارگر، درخواست یاری نموده است.

زیانهای زراعی گسترده در هند که قرنطینه سراسری اعلام نموده و کارگران را در خانه نگه داشته و مزارع و بازارها را از نیروی کار لازم برای برداشت محصولات اساسی مانند گندم محروم نموده، در حال وقوع است.

آیا هزینه مواد غذایی بیشتر می گردد؟

بهای معاملات آینده گندم در مارس به بالاترین حد در دو ماه اخیر صعود کرد که تا حدودی به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات نان و پاستا بود در مقابل، ذرت که به طور گسترده برای فراوری سوختهای زیستی مورد استفاده قرار می گیرد، تحت تاثیر ریزش قیمت نفت به پایینترین حد در سه سال و نیم گذشته سقوط کرد.

قیمت برنج سفید تایلند به بالاترین حد در هشت سال گذشته صعود کرد.

نوسان قیمتها در بازارهای کالا لزوما در قیمتهای بازار کالاهای مصرفی تاثیر نمی گذارد زیرا شرکتهای غذایی معمولا مواد خام مورد احتیاجشان را از پیش خریداری می نمایند. اما اگر افزایش قیمتها استمرار پیدا کند، نهایتا به مصرف نمایندگان منتقل می گردد.

بعضی از کشورهای فقیرتر برای ثابت نگه داشتن قیمت مواد غذایی به پرداخت یارانه اقدام نموده اند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داده که هجوم برای خرید از سوی کشورهایی که به واردات مواد غذایی اساسی وابسته هستند، با وجود ذخایر فراوان کالاهای اساسی، ممکن است باعث تورم دنیای قیمت مواد غذایی گردد.

فراوری مواد غذایی تازه مانند میوه یا ماهی یا غلات آسیاب نشده مانند برنج منعکس نماینده تغییرات فوری در عرضه و تقاضا است.

آیا در صورت طولانی شدن بحران کرونا مواد غذایی کافی وجود خواهد داشت؟

تحلیلگران می گویند عرضه دنیای بیشتر مواد غذایی پرتقاضا کافی است. پیش بینی می گردد فراوری گندم در سال زراعی آینده در رکورد بالایی بماند.

با این همه تمرکز فراوری بعضی از کالاهایی غذایی در شماری از کشورها و محدودیتهای صادراتی از سوی تامین نمایندگان عظیم که نگران کافی نبودن تامین احتیاج داخلی هستند، ممکن است تامین دنیای مواد غذایی را شنماینده تر کند.

بر اساس گزارش رویترز، یک عامل دیگر تنش در تامین دنیای مواد غذایی ممکن است چین باشد. نشانه هایی دیده می گردد که این کشور همزمان با خروج تدریجی از بحران کرونا و بازسازی صنعت پرورش خوک پس از اپیدمی آنفولانزای خوکی، سرگرم خرید محصولات کشاورزی خارجی است.

منبع: اقتصادنیوز

به "کرونا و بحران مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و بحران مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید