وام ما، وام آنها ، مقایسه اندازه پرداخت وام مسکن در ایران با دنیا ببینید

به گزارش وبلاگ داریوش، مقایسه اندازه پرداخت وام مسکن در ایران با دنیا نشان می دهد در ایران مبلغ پرداختی برای خرید خانه تناسب زیادی با معیارهای دنیای ندارد.

وام ما، وام آنها ، مقایسه اندازه پرداخت وام مسکن در ایران با دنیا ببینید

به گزارش وبلاگ داریوش، مقایسه میزان پرداخت وام مسکن در ایران با جهان نشان می دهد در ایران مبلغ پرداختی برای خرید خانه تناسب زیادی با معیارهای جهانی ندارد به طور معمول در بسیاری از کشورهای جهان بانک ها بین 50تا 85درصد قیمت یک ملک را به متقاضیان وام می دهند که البته این موضوع تحت تأثیر نرخ بهره کلی و نرخ تورم در آن کشور است.

پرداخت وام های مسکن یکی از رایج ترین و پرکاربردترین وام ها در جهان هستند که تقریبا در تمام کشورها به متقاضیان پرداخت می شوند. با این حال این وام ها بسته به شرایط کلان مالی به صورت متفاوتی در کشورهای مختلف پرداخت می گردد اما فصل مشترک اغلب این وام ها این است که بسیاری از بانک ها بخش عمده هزینه خرید یک خانه را به متقاضی با اقساط بلندمدت پرداخت می نمایند.

این یعنی اینکه اگر شما مبلغ کمی هم داشته باشید می توانید پس از اعتبارسنجی در بانک ها وام های بزرگی با اقساط بلندمدت دریافت کنید. اطلاعات موجود نشان می دهد که در بسیاری از کشورها بین 50تا 85درصد مبلغ مورد نظر برای خرید یک خانه پرداخت می گردد و حتی در برخی موارد این میزان می تواند بیش از 85درصد مبلغ یک خانه باشد.

در ایران اما وام های مسکن نمی تواند بخش مهمی از هزینه خرید یک خانه را تامین کند. به طور مثال وام های مسکن فعلی می تواند در حدود 14درصد از قیمت یک آپارتمان را در منطقه ها مرکزی تهران با متراژ 75متر تامین کند که این میزان بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است.

سنگاپور

سنگاپور دومین بازار گران قیمت مسکن جهان است، به همین علت بخش عمده مردم سنگاپور که گفته می گردد تا 80درصد جمعیت این کشور را شامل می گردد در آپارتمان های بلندمرتبه که به نوعی دولتی هستند زندگی می نمایند. با این حال بانک ها به افرادی که قادر به خرید خانه هستند وام های مسکن با نرخ های مختلف پرداخت می نمایند. در بیشتر موارد، بانک ها بین 60تا 80درصد ارزش یک خانه را وام می دهند اما مبلغ اقساط وام پرداختی به خریداران نباید بیشتر از 60درصد عایدی ماهانه افراد گردد به این معنا که بانک ها مبلغ اقساط را به گونه ای تنظیم می نمایند که این رقم بیش از 60درصد حقوق افراد نباشد. البته این رقم برای برخی مشاغل که استطاعت مالی متفاوتی دارند تا 70درصد هم افزایش می یابد.

کانادا

در کانادا اگر شما 5تا 20درصد مبلغ یک خانه را داشته باشید می توانید خانه دار شوید چرا که بانک ها بقیه مبلغ ملک را به شما وام می دهند. مدت بازپرداخت این وام ها بین 5تا 30سال است با این حال سقف بدهی های وام گیرنده نباید بیشتر از 39 تا 44 از عایدی ماهانه اش باشد، این درصد به سوابق اعتباری متقاضی وام مسکن و به مؤسسه مالی وام دهنده بستگی دارد. ضمن اینکه بسته به شغل و عایدیی که دارید می توانید نوع سود بانکی وام خود را انتخاب کنید. نرخ بهره وام مسکن در این کشور پایین تر از بسیاری از کشورهاست. در حال حاضر نرخ بهره وام مسکن در کانادا 2.49 درصد است.

امارات

در این کشور دو نوع وام مسکن یکی برای خرید و دیگری اجاره به شرط تملیک وجود دارد با این حال برای دریافت وام مسکن متقاضیان باید مبلغی را در بانک سپرده گذاری نمایند. به طور مثال برای خرید یک خانه به ارزش 5میلیون درهم باید 25درصد این مبلغ در بانک سپرده گذاری گردد و برای املاک گران تر باید 35درصد مبلغ ملک سپرده گذاری گردد. نکته اصلی در خصوص پرداخت وام مسکن در امارات این است که مبلغ وام نمی تواند بیشتر از کل عایدی پیش بینی شده شما برای 7 سال آینده باشد و در دوبی، وام مسکن به 50درصد از عایدی ماهانه متقاضی محدود می گردد. نرخ بهره وام مسکن در امارات فرق دارد با این حال این نرخ معمولا بین 4تا 5درصد است.

جهان

آمریکا، بازار تثبیت شده

بازار وام مسکن در ایالات متحده نیز به خوبی پیشرفته است، اما شرایط آن کمی متفاوت تر از اروپا است. در آمریکا اصلی ترین نکته برای دریافت وام مسکن نسبت بدهی به عایدی است به این معنا که این نسبت معین می نماید که آیا متقاضی قدرت بازپرداخت وام مسکن را با درنظر گرفتن سایر وام هایی که دریافت نموده است دارد یا خیر. طبق محاسباتی که به وسیله بانک ها انجام می گردد مبلغ وام مسکن نباید از 50درصد عایدی ناخالص ماهانه متقاضی تجاوز کند و بانک ها برای راستی آزمایی این موضوع اطلاعات دقیقی در خصوص شرایط مالی افراد دریافت می نمایند. درآمریکا بانک ها تا 75درصد ارزش یک ملک را وام می دهند و مدت بازپرداخت این وام ها نیز حداکثر30سال است. نرخ بهره این وام ها بسته به محلی که ملک واقع شده است و نوع آن فرق دارد با این حال نرخ بهره این وام ها متناسب با نرخ بهره کلی این کشور است که در حال حاضر در محدوده 5.25درصد است.

فرانسه، دریافت وام بیش از عایدی

در فرانسه قانونی وجود دارد که شما می توانید وامی دریافت کنید که مبلغ بازپرداخت اقساطش تا 5برابر عایدیتان باشد با این حال باید دارایی هایی داشته باشید که حداقل متناسب با ارزش وام مسکنی باشد که دریافت می کنید. به عنوان مثال، اگر فردی قصد داشته باشد یک میلیون یورو وام مسکن دریافت کند باید به همین میزان دارایی داشته باشد. نکته اصلی در فرانسه این است که صرف نظر از دارایی ها وقتی کسی می خواهد وام مسکن بگیرد، نسبت بدهی ها به عایدیهایش نیز محاسبه می گردد. در واقع بانک ها دنبال این هستند که ببینند آیا پرداخت های ماهانه فعلی شما که جمع کل بدهی یا اقساط شما را شامل می گردد بیش از یک سوم عایدی خالص ماهانه شما نباشد. این موضوع شرایط را برای دریافت وام مسکن در فرانسه سخت نموده است. با همه اینها بانک های فرانسه تا 80درصد کل قیمت یک خانه را وام می دهند و در برخی موارد حتی ممکن است تا 100درصد قیمت یک خانه وام پرداخت گردد. بانک ها بیشتر تمایل دارند به کارمندان و حقوق بگیران که حداقل 3 سال سابقه کار دارند، وام دهند. نرخ بهره وام مسکن در فرانسه در حال حاضر حدود 4درصد است.

جهان

اقساط بلندمدت در آفریقای جنوبی

برای دریافت وام مسکن در آفریقای جنوبی متقاضی باید حداقل 50درصد قیمت ملک را سپرده گذاری کند. این به معنای آن است که بانک ها حداکثر 50درصد مبلغ خرید یک خانه را وام پرداخت می نمایند با این حال مدت بازپرداخت اقساط این وام می تواند تا 30سال معین گردد و این امتیاز مناسبی برای دریافت وام مسکن در این کشور است. با این حال کل مبلغ وام مسکن حداکثر باید تا سن 70سالگی تسویه گردد. نرخ بهره این وام ها متناسب با نرخ بهره کلی این کشور است. در حال حاضر نرخ بهره در آفریقای جنوبی 8.25درصد است. در آفریقای جنوبی، سنجش اعتبار براساس اطلاعات حساب بانکی، تاریخچه پرداخت اقساط، استعلام محلی و اداری و اطلاعات ثبت شده از هر شخص انجام می گردد و تمام سوابق مثبت و منفی درنظر گرفته می شوند.

سوئد، پرداخت با کمترین بهره

دریافت وام مسکن در سوئد تا حدودی براساس یک سری قوانین کلی و تا حدی به وسیله خود بانک ها معین می گردد به این معنا که دست بانک ها برای معین شرایط پرداخت وام مسکن تا حدودی باز است. با این حال بانک های سوئد یک استاندارد کلی برای پرداخت وام مسکن دارند و آن داشتن یک عایدی ثابت است. در شرایط فعلی بانک های سوئد تا 85درصد قیمت یک خانه را وام می دهند و این در شرایطی است که در گذشته این بانک ها حتی ارقامی بالاتر از این میزان را نیز پرداخت می کردند. بانک های سوئد برای پرداخت وام مسکن ابتدا هزینه های زندگی یک خانوار را محاسبه می نمایند و سپس اقساط مرتبط با وام مسکن را معین می نمایند. درحال حاضر هزینه زندگی برای یک خانواده 4نفره در سوئد 23هزار کرون در ماه است و اقساط وام مسکن متناسب با این میزان معین می گردد. در حال حاضر نرخ سود این وام ها در سوئد 2درصد است اما زمانی که دریافت نماینده وام 70درصد مبلغ وام را تسویه کند نرخ سود این وام به یک درصد کاهش می یابد.

منبع: همشهری آنلاین

به "وام ما، وام آنها ، مقایسه اندازه پرداخت وام مسکن در ایران با دنیا ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام ما، وام آنها ، مقایسه اندازه پرداخت وام مسکن در ایران با دنیا ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید