مکانیسم عجیب باز شدن چرخ های هواپیما

به گزارش وبلاگ داریوش، چرخ های هواپیما های مختلف پس از پرواز و به هنگام فرود بسته و باز می شوند. این فرایند همراه با یک صدای البته دلنشین برای مسافران صورت می گیرد!

مکانیسم عجیب باز شدن چرخ های هواپیما

تمامی هواپیما هایی که در دنیا از ابتدای اختراع تا به الان ساخته شده اند، برای فرود آمدن به 2 نوع ارابه و یا چرخ فرود اتکا می نمایند و از آن چرخ ها برای فرود خود استفاده می نمایند. در این حالت یکی ارابه های اصلی که در زیر بال و یا بدنه اصلی قرار گرفته است و ارابه ای دیگر که در زیر دماغه هواپیما است، از آن برای حفظ تعادل استفاده می گردد.

به صورت کلی هر کدام از چرخ های هواپیما برای تحمل نهایتا 38 تن وزن مهندسی شده و مورد طراحی قرار گرفته اند. چرخ های هواپیما هایی همانند بوئینگ 777 از ماده مشابه تایر خودرو ها ساخته می گردد.

علت آن هم این است که در واقعیت و در پشت فلسفه ساخت اینگونه این چرخ ها این راز نهفته است که جنس ساخت آن ها به صورت مستقیم در میزان باد درون این چرخ ها و بعلاوه مواد سازنده آن ها و در نهایت بر روی اثری که بر ان ها می گذارد، موثر است.

این چرخ ها تا حدود 200 پوند بر اینچ مربع باد می شوند که شاید باورتان نگردد، اما دقیقا برابر است با 6 برابر میزان بادی که در درون تایر خودرو است. درواقع بر اساس اصل علم فیزیک، این فشار هوای بالای در درون تایر چرخ است که قدرت چرخ های هواپیما ها را تامین می نماید.

البته این مورد نیز لازم به ذکر است که مراحل ساخت تایر هواپیما شامل استفاده از مواد محکم تری است نسبت به لاستیک یک اتومبیل معمولی، اما در نهایت قدرت ترکیبات لاستیکی در درجه اول به جای این که در برابر ضربه در زمان فرود مقاومت کند، باعث تورم پرفشار در چرخ های هواپیما می گردد.

چرخ های هواپیما های مسافربری با توجه به جثه آن ها معمولا بزرگ نیستند، برای مثال چرخ های بوئینگ 737 دارای 69 سانتی متر قطر و عرض 20 سانتی متری است و بر روی یک رینگ 38 سانتی متری قرار دارند. این میزان بسیار بسیار کوچک تر از لاستیک یک تریلی می باشد که قطر آن بیش از 1 متر و عرض آن 50 سانتی متر است.

منبع: فرارو

به "مکانیسم عجیب باز شدن چرخ های هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکانیسم عجیب باز شدن چرخ های هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید