موفقیت در جلوگیری از توسعه 12 ویروس مهم با یک ترکیب گیاهی

به گزارش وبلاگ داریوش، یک ترکیب گیاهی به نام پرووساید (Peruvoside) می تواند از توسعه ویروس های مختلف و مهم پزشکی جلوگیری کند.

موفقیت در جلوگیری از توسعه 12 ویروس مهم با یک ترکیب گیاهی

به گزارش ایسنا و به نقل از دانشگاه ملی سنگاپور، پرووساید، یک ترکیب گیاهی است که به طور معمول برای درمان نارسایی قلبی استفاده می گردد، اما به تازگی کشف شده که می تواند از توسعه 12 ویروس مهم پزشکی جلوگیری کند که همگی از خانواده های مختلف ویروسی نشأت می گیرند.

این ویروس ها از اهمیت پزشکی برخوردار هستند، زیرا باعث ایجاد بیماری های ویروسی شایع مانند کووید-19، بیماری دست، پا و دهان (HFMD) و آنفولوآنزا می شوند. هنگامی که پرووساید اصلاح گردد، بر روی پروتئینی که برای تکثیر و فراوری ویروس در بدن حیاتی است به نام GBF1 اثر می گذارد و با از کار انداختن عملکرد آن به طوری که فراوری ویروس های بیشتر متوقف گردد، عمل می نماید.

این مطالعه به رهبری جاستین چو (Justin Chu)، استادیار برنامه تحقیقاتی کاربردی سازی بیماری های عفونی و گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی یونگ لو لین از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS Medicine)، با هدف یافتن درمانی مؤثر در کشتن طیف گسترده ای از ویروس ها انجام شد.

هزاران ترکیب با استفاده از یک آزمایش غربالگری با کارایی بالا که معمولا در فرآیند های کشف دارو استفاده می گردد، غربالگری شدند. پرووساید به عنوان گزینه ای ایده آل شناخته شد و معین شد که دارای خواص ضد ویروسی برای طیف گسترده ای از ویروس ها برای جلوگیری از تکثیر ویروس های عفونی با حداقل عوارض جانبی است.

در این مطالعه، محققان کارایی پرووساید را در مبارزه با انتروویروس که باعث ایجاد بیماری دست، پا و دهان می گردد، ارزیابی کردند. با دوز درمانی 0.5 میلی گرم، نتایج 100 درصد کارایی را در محافظت در برابر ویروس بدون باقی ماندن هیچ اثر قابل تشخیصی از ویروس در بافت هایی که معمولا تحت تاثیر انتروویروس قرار می گیرند، نشان داد.

محققان بعلاوه سمیت داروی پرووساید را با استفاده از سنجش LDH که بر اساس سطح آنزیم های کبدی در جریان خون آشکار می گردد، مقدار گیری کردند.

کبد ملتهب یا آسیب به سلول های کبدی منجر به افزایش سطح آنزیم های کبدی در آزمایش خون می گردد. در این مطالعه، سطح بسیار پایینی از سمیت در پی تجویز پرووساید در غلظت های مختلف مشاهده شد.

در زمینه بیماری های عفونی، معمولا دو راه برای هدف قرار دادن ویروس وجود دارد. اولین روش، هدف قرار دادن ذرات ویروس با استفاده از آنتی بادی ها، در شروع فرآیند عفونت است. روش دوم هدف قرار دادن سلول های آلوده است که ویروس در آن ها خود را تکثیر می نماید که به کارخانه های ویروسی معروف هستند. ویروس مرحله عفونی خود را از نقطه ورود به سلول شروع می نماید. هنگامی که ویروس به نقطه ورود می رسد، مواد ژنتیکی خود را در سلول ها آزاد می نماید تا کارخانه های ویروسی را تشکیل دهند که تکثیر شده و نسخه های بیشتری از ویروس فراوری می نمایند و به یک بیماری عفونی در بدن تبدیل می شوند.

بسیاری از ویروس های رایج شناخته شده مهم مانند سارس -کوو-2، ویروس دنگی، ویروس زیکا، ویروس چیکونگونیا (Chikungunya) و انتروویروس (Enterovirus) به عنوان ویروس های RNA شناخته می شوند. برای این گروه از ویروس ها، چرخه تکثیر به جای هسته سلول منحصرا در سیتوپلاسم انجام می گردد. این ویروس ژنوم خود را برای تکثیر رمزگشایی و آزاد می نماید و کارخانه های ویروسی را در سیتوپلاسم ایجاد می نمایند. در کمال تعجب، محققان دریافتند که پرووساید بعلاوه توانایی جلوگیری از تکثیر سایر ویروس هایی که باعث تبخال، آنفلوآنزای انسانی H1N1 و آنفلوآنزای معمولی می شوند را با حداقل عوارض جانبی دارد. این ویروس ها در گروه ویروس های RNA که محققان ابتدا برای آزمایش آن ها کار را شروع کردند، قرار نداشتند.

جاستین چو از مزایای پرووساید به عنوان داروی مؤثر بعدی برای مبارزه با ویروس های موجود و در حال ظهور اطمینان دارد. او که به عنوان محقق اصلی این مطالعه صحبت می کرد، می گوید: این مطالعه نشان می دهد که پرووساید به عنوان یک درمان ضد ویروسی برای بیماری های مهم پزشکی ناشی از ویروس ها به ویژه زمانی که واکسن و درمان در دسترسی وجود ندارد، اهمیت دارد. برای مرحله بعدی این مطالعه، آن ها قصد دارند معینات دارویی و ایمنی پرووساید را اصلاح و بهبود بخشند تا بتوانند برای آزمایش های بالینی و مصرف آن ها را ایمن نمایند.

منبع: فرارو

به "موفقیت در جلوگیری از توسعه 12 ویروس مهم با یک ترکیب گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت در جلوگیری از توسعه 12 ویروس مهم با یک ترکیب گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید