برای ورود فرزندمان به مدرسه نو چه کنیم؟

به گزارش وبلاگ داریوش، شروع سال تحصیلی برای والدین و بچه ها با چالش های زیادی همراه است. انتها تعطیلات و بازگشت به مدارس، تغییر پایه ها و حضور در مدارس بزرگتر و با گروه های دوستی متفاوت و احیانا تغییر مدرسه از مهم ترین چالش های والدین و بچه ها در شروع سال تحصیلی است.

برای ورود فرزندمان به مدرسه نو چه کنیم؟

یکی از مهم ترین چالش ها زمانی رخ می دهد که فرزند شما پا در مدرسه تازه می گذارد. این اتفاق ممکن است به علت مهاجرت خانواده، سفرهای کاری یا حتی سیاست های خانواده در انتخاب مدرسه رخ بدهد. ولی علت آن هرچه باشد به معنی یک آغاز تازه برای بچه ها و جدایی از محیط قبلی و دوستان سابقش است. هر کدام از این جدایی ها و پیوندهای تازه ممکن است برای فرزند شما چالش هایی را پیش بیاورد که در اینجا سعی می کنیم تکنیک های عبور از آن را بیان کنیم.

تغییر می تواند ترسناک یا سخت باشد

پر واضح است که بچه ها با هم متفاوتند و هر کدام ویژگی های فردی خاص خودشان را دارند. آن ها به کمک این ویژگی هاست که به هر تغییر واکنش نشان می دهند. ممکن است برای بعضی از بچه ها تغییر مسیر مدرسه اتفاق ناخوشایندی باشد چرا که با آن خاطرات زیادی دارند.

بعضی دیگر ممکن است در برابر جدا شدن از فضای دوستی شان مقاومت نشان دهند و نخواهند تغییر مدرسه را بپذیرند. از سوی دیگر برای بچه هایی که مهارت های اجتماعی پایین تری دارند یک آغاز تازه در مدرسه تازه می تواند سخت باشد. ارتباط برقرار کردن با مدیر و معلم ها در یک فضای تازه در کنار چالش بزرگ دوست پیدا کردن ممکن است آن ها را برای رفتن به مدرسه در موقعیت واکنشی قرار دهد.

امی مزولیس (Amy Mezuli)، پزشک و یکی از بنیانگذاران chief clinical officer of Joon در این باره می گوید: من واکنش بیشتر بچه هایی که به مدرسه تازهی می روند را درک می کنم. حتی اگر بچه ها تغییر را پیش بینی می کردند، حتی اگر تغییر را می خواستند، باز هم تغییر است - و تغییر می تواند ترسناک و سخت باشد.

او در ادامه شرح می دهد که اگر فرزند شما تغییر را پیش بینی ننموده باشد یا مشتاق تغییر مدرسه نباشد، این انتقال حتی دشوارتر هم خواهد شد. اما نکته مهم در این میان مطلعی شما به عنوان والدین از چالش های این مسیر و آمادگی برای کاهش ضربه های آن است. یکی از اولین و مهم ترین واکنش ها به این مسئله برخورد صادقانه با فرزند تان است. به محض اینکه از خبر انتقال تان مطلع شدید که می توند منجر به تغییر مدرسه محل تحصیل فرزندتان گردد باید او را در جریان بگذارد.

دکتر مزولیس در این رابطه می گوید: در لایه زیرین تصمیم به تغییر محل تحصیل بچه ها، آن ها برخورد شما با خودشان را در زمان تصمیم های سخت می بینند و از آن نکات زیادی می اموزند. تجربه صادق بودن و صریح بودن والدین باعث می گردد که اعتماد آن ها به شما در درازمدت حفظ گردد. در بیشتر موارد، دانش آموز تازه بودن در یک مدرسه دیگر آسان نخواهد بود. اما کارهایی وجود دارد که با انجام آن می توانید به فرزند تان کمک کنید تا این مسیر سخت را به راحتی پشت سر بگذارد.

در ادامه بعضی از مهم ترین تکنیک های این مسیر را آنالیز می کنیم.

خطوط ارتباطی را باز نگه دارید

مهم ترین مسئله در پشت سرگذاشتن چالش ها چه در این موضوع و چه در موضوعات دیگر باز نگه داشتن خطوط ارتباطی با فرزندتان است. فرزندتان را تشویق کنید تا احساسات و نگرانی های شان را در خصوص انتقال به مدرسه تازه بیان کند. به آن ها بگویید که طبیعی است که در چنین شرایط تازهی احساس اضطراب نمایند و به او اطمینان دهید که داشتن این حس اساسا چیز بدی نیست و هرکسی در موقعیت تازهی چنین واکنشی خواهد داشت.

کریستوفر پل جونز (Christopher Paul Jones)، نویسنده و متخصص فوبیا در این زمینه پیشنهاد می نماید: فرزندتان را تشویق کنید تا در خصوص نگرانی هایش صحبت کند و به او اطمینان دهید که در هر مرحله از او حمایت می کنید و همدلانه مشکلاتش را درک می کنید. او بعلاوه به عنوان یک پیشنهاد برای عبور از این مرحله هم می گوید: داستان هایی از تجربیات خود را که ممکن است به عنوان دانش آموز تازه در مدرسه داشته اید با او به اشتراک بگذارید و به آن ها بفهمانید که تنها نیستند.

دکتر مزولیس هم در این زمینه توصیه می نماید که با طرح سوالاتی دقیق بفهمید که فرزندتان از چه چیزی می ترسد و اضطراب او بابت چیست و در ادامه می گوید: این کار به شما سرنخ هایی می دهد که چگونه باید با این اضطراب مقابله کنید.

مقدمات جدایی

حتما می دانید که بخش مهمی از چالش های این انتقال خداحافظی بچه ها شما با محیط های قبلی است. می توانید فرزند تان را مسئول اعلام این خبر به معلمان و دوستانش در مدرسه قبی کنید و سپس برای خداحافظی برنامه ریزی کنید.

برای طی کردن این فرایند باید به بعضی سوال های مهم پاسخ دهید:

  • آیا معلم های خاص و تاثیرگذار در این مدرسه برای فرزندتان وجود دارد که باید برای خداحافظی ویژه با او برنامه ریزی کنید؟
  • آیا فضای خاصی در مدرسه وجود دارد که برای فرزند شما خاطره ساز بوده و ضروری است وداعی ویژه با آن داشته باشد؟
  • برنامه ها برای خداحافظی با دوستان چگونه باید برنامه ریزی گردد؟
  • برای کسی باید هدیه ای فراهم کرد؟

علاوه بر این ها یک رویداد خاص یا اهدای یک یادبود هم می تواند بخشی از برنامه شما برای وداع با مدرسه قبلی باشد. بعضی از بچه ها ممکن است در چنین مواقعی یک مهمانی خداحافظی با دوستان خود را در نظر داشته باشند. بعضی دیگر اما ممکن است نخواهند چنین در مرکز توجه باشند و تنها یک خاطره جمعی می خواهند مانند دفتر یادبودی برای خداحافطی با یادگاری هایی از دوستان شان. می توانید هرکدام از این روش ها را که در پیش بگیرد اما مهم این است که در این مسیر حتما رای و نظر فرزندتان را هم دخیل کنید تا برنامه ها مطابق میل او پیش برود.

وارد فاز تحقیقاتی شوید

بعد از وداع با مدرسه قبلی فرصت این پیش می آید که شما فرزندتان را با مدرسه تازه آشنا کنید. برای این کار می توانید یک تور تحقیقاتی با فرزندتان تعریف کنید. به این ترتیب که با هم در اینترنت وقت بگذارنید و وب سایت مدرسه تازه، قوانین و مقررات مدرسه، برنامه درسی، لباس فرم مدرسه و بعلاوه تصاویر داخلی محیط مدرسه را آنالیز کنید.

اگر در وی سایت مدرسه یا فضاهای آنلاین دیگر رزومه ای از مدیر و معلم های مدرسه موجود است آن ها را هم آنالیز کنید و به این ترتیب یک پیش آمادگی خوب برای فرزندتان در مسیر رفتن به مدرسه تازه ایجاد کنید. به این ترتیب آن ها با هنوز پا نگذاشته به مدرسه تازه با فضای آن آشنا می شوند.

جونز در این زمینه می گوید: این اطلاعات را با فرزندتان در میان بگذارید و به سؤالاتی که درباره پروتکل های مدرسه دارند پاسخ دهید یا تحقیق کنید. این کار به آن ها کمک می نماید تا احساس آمادگی بیشتری نمایند و بعلاوه می تواند در آن ها نگرشی را ایجاد که بدانند چه چیزی در انتظارشان است.

انجمن ها و جمع های مرتبط با مدرسه را پیدا کنید

یکی دیگر از موضوعاتی که با جامعه پذیر شدن فرزند شما در مدرسه تازه کمک می نماید پیدا کردن جمع های مرتبط با مدرسه است. تیم های ورزشی یا تیم های تحقیق و پژوهشی که در کنار پروژه های اصلی مدارس شکل می گیرند فرصتی ایجاد می نمایند تا بچه ها بیشتر و خارج از فضای مدرسه هم با هم در تماس باشند و دوستی های عمیق تری پیدا نمایند. این اتفاق تنها در محیط واقعی رخ نمی دهد و می توانید از پیوستن به گروه های فیسبوکی مدارس آغاز کنید.

بعلاوه آن را تنها محدود به بچه ها نکنید و والدین هم خوب است تا در جمع هایی که برای آن ها ترتیب داده شده حضور داشته باشند. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که یک حرکت همه جانبه در زمینه پذیرفته شدن در محیط تازه را پیش گرفته اید.

نقش بازی کردن

با نزدیک شدن به اولین هفته در مدرسه تازه، می توانید با ترتیب دادن یک بازی به بچه ها بیاموزید که احتمالا محیط مدرسه تازه چگونه است و چه چیزهایی در انتظارشان است. جودی لووس (Jody LeVos)، مدیر ارشد آموزش در Begin، استفاده از عروسک ها، اکشن فیگورها یا حیوانات عروسکی را برای ایجاد یک کلاس درس مفید می داند و می گوید: به فرزندتان اجازه دهید تا تمرین کند که چگونه ممکن است خود را به دوستان تازه معرفی کند. اگر سؤالی داشته باشد، چگونه دست خود را بلند کند، یا چگونه در طول زمان اجرای نمایش در کنار دیگران بنشیند. می توانید این کار را قبل از اولین روز مدرسه اش انجام دهید و پس از آن که فرزندتان بعضی از قوانین و روال های تازه در مدرسه آماده کنید.

کلام پایانی

هر تغییری با سختی و چالش هایی همراه است. نکته مهم درباره این چالش ها اما این است که نسبت به آن مطلعی داشته باشید و برایش آماده باشید. فرایند جدا کردن بچه ها از مدرسه قبلی و بردن آن ها به مدرسه تازه فرایندی است که با یک جدایی و یک آغاز تازه ارتباط دارد و هر کدام از این دو می تواند برای بچه ها سخت و دردناک باشد. باید قبل از انجام این فرایند درباره آن مطالعه کنید و تکنیک های لازم برای عبور از این دوران گذرا را لحاظ کنید.

بعلاوه خوب است اگر تجربه ای در این زمینه دارید با دیگران در میان بگذارید. چون هیچ چیزی به مقدار تجربه های عملی و عینی نمی تواند به دیگران در این مسیر کمک برساند. اگر تا به امروز چنین کاری را تجربه نموده اید با اینجا و با خوانندگان ما در میان بگذارید.

منبع: Parents

منبع: دیجیکالا مگ

به "برای ورود فرزندمان به مدرسه نو چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای ورود فرزندمان به مدرسه نو چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید