موزه نفت سبزوار برای جذب جهانگرد بیشتر نیازمند توسعه و تجهیز است

به گزارش وبلاگ داریوش، خبرنگاران/خراسان رضوی با وجود اینکه سبزوار در شمال شرق ایران واقع شده است و با اینکه از چاه های نفت و پالایشگاه های مهم کشور که بیشتر در جنوب غربی و در محدوده استان خوزستان است، فاصله دارد اما این شهر عنوان دارنده اولین موزه نفت ایران را به خود اختصاص داده است.

موزه نفت سبزوار برای جذب جهانگرد بیشتر نیازمند توسعه و تجهیز است

در سال 1318 به عنوان جایگاه عرضه فرآورده های نفتی در شهر سبزوار به وسیله شرکت نفت انگلیس و ایران خریداری و با عنوان جایگاه شرکتی احداث شد و مورد بهره برداری نهاده شد و تا سال 1374 این فعالیت ادامه داشت. سپس جایگاه احداث شده غیرفعال و با پیگیری های اجرا شده به وسیله مدیران مربوطه در منطقه و با تصویب هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران این محل به موزه دائمی صنعت نفت تبدیل شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی سبزوار گفت: موزه دائمی صنعت نفت شهرستان با مساحتی حدود 500 متر مربع مورد استقبال دانش آموزان، دانشجویان، محققان، توریستان و عموم مردم است که البته برای جذب جهانگرد و توریست بیشتر احتیاجمند توسعه و تجهیز است.

محمدعلی ابراهیمی دوست در گفت وگو با وبلاگ داریوش اظهار کرد: سال گذشته سالن اصلی موزه با اعتبار حدود 900 میلیون ریال بازسازی و رنگ آمیزی شد. مدیر منطقه شرکت نفت سبزوار برای توسعه و تجهیز موزه کنونی با اداره میراث فرهنگی شهرستان اعلام همکاری نموده که اگر این اتفاق رخ دهد، پذیرای توریستان و محققان بیشتری در حوزه فرآورده های نفتی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: از یک دهه قبل یکی از ساختمان های زیبا و قدیمی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سبزوار با هدف ترویج فرهنگ بهینه سازی مصرف سوخت و به تصویر کشیدن گوشه ای از کوشش خستگی ناپذیر کارکنان صنعت نفت به موزه نفت تغییر کاربری داد و سال هاست علاوه بر بازدید عمومی مکانی آموزشی برای دانش آموزان، دانشجویان و محققان است.

ابراهیمی دوست بیان نمود: موزه نفت سبزوار از 2 بخش بیرونی و داخلی با 210 قلم از اجناس قدیمی به عنوان نخستین موزه نفت کشور با شماره 32726 در لیست آثار ملی ثبت شده است. یکسری قطعات قدیمی، مکانیکی، ماکت، دکل حفاری، تندیس شهید تندگویان، تلمبه های قدیمی و شیرآلات در بخش بیرونی و لوازم مقدار گیری فرآورده و آزمایشگاهی، چراغ و تلفن قدیمی، ماکت مربوط به مراحل اکتشاف تا مصرف، نمایشگاه کاریکاتور نفت و گالری عکسی که نشانگر تاریخچه پیدایش نفت است، در بخش داخلی موزه نگهداری می گردد.

وی در بخشی دیگر از این گفت وگو به کتابخانه موزه اشاره و اعلام نمود: با توجه به اینکه چند سال اخیر دانشکده نفت و پتروشیمی در این شهرستان تأسیس شده و دانشجویان و اساتید به کتب مربوطه برای تحقیقات دانشگاهی احتیاج دارند، تعدادی کتاب تخصصی با موضوعات مرتبط در این موزه در اختیار آن ها نهاده شده است.

از ابتدای نوروز تا به امروز علاوه بر بازدید مسافران نوروزی از موزه صنعت نفت تور سبزوارگردی از بناهای تاریخی همه روزه در 2 نوبت صبح و عصر با راهنمای تخصصی ایرانگردی و جهانگردی، فروشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی و اقامتگاه های بوم گردی در این شهرستان فعال و پذیرای توریستان و مسافران است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "موزه نفت سبزوار برای جذب جهانگرد بیشتر نیازمند توسعه و تجهیز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه نفت سبزوار برای جذب جهانگرد بیشتر نیازمند توسعه و تجهیز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید