موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه اصفهان محیط زیبایی برای نمایش آثار هنرمندان است

به گزارش وبلاگ داریوش، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه اصفهان محیط زیبایی برای نمایش آثار هنرمندان است.

موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه اصفهان محیط زیبایی برای نمایش آثار هنرمندان است

یکی از اتفاق های فرهنگی هنری این روزهای پیاده راه چهار باغ عباسی گشایش موزه خصوصی نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه است که می تواند تا مقدار ای روح فرهنگ و هنر را به این پیاده راه تزریق کند؛ موزه ای که در ابتدای راه است و در ادامه می تواند فعالیت های خود را به اهداف موزه ها در نگاه دنیای شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) نزدیک کند؛ همانطور که این شورا در جدیدترین تعریف خود درباره موزه چنین آورد:

موزه، نهادی غیرانتفاعی و دائمی در خدمات جامعه است که به تحقیق، گردآوری، حفاظت، تفسیر و به نمایش گذاشتن میراث ملموس و ناملموس می پردازد. نهادی در دسترس و دنیا شمول که درهایش به روی همگان باز است و تنوع و پایداری را پرورش می دهد. آنها از نظر اخلاقی، حرفه ای و با مشارکت جوامع اداره می شوند و با ارائه تجربیات متنوع برای آموزش، لذت، تفکر و به اشتراک گذاری دانش، ارتباط برقرار می نمایند.

گشایش موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه در ضلع شرقی چهار باغ عباسی اقدامی مثبت است که پس از مناسب سازی پارکینگ بدون استفاده بازار فردوسی تأسیس شده و محیط زیبایی برای نمایش آثار هنرمندان ایرانی ایجاد نموده که با حال و هوای قدیم چهارباغ سنخیت دارد و این گشایش مبارک، هنردوستان بسیاری را به موزه دعوت نموده است.

آثار ارائه شده در این موزه شامل دو بخش نمایشگاه موقت و دائمی است که بخش نمایشگاه موقت طبق زمان بندی اجرا شده و بنا به گفته مدیریت این موزه، در مرحله نخست و به مدت 2 هفته به آثار نگارگری هنرمندان پیشکسوت این رشته اختصاص دارد که این نگاره ها براساس موضوع های مختلفی مانند کاروانسراها، میدان نقش دنیا و موضوعاتی برگرفته از آثار شاعرانی همانند نظامی، فردوسی، عطار، مولانا و دیگر اشعار فارسی یا افسانه های خارجی و ایران خلق شده و به صورت امانی در این موزه نمایش داده شده اند اما در کنار این بخش، نمایشگاه دائمی موزه نیز شامل آثار نگارگری تعداد دیگری از هنرمندان است و علاوه بر آن نیز هنرهای تزئینی مختلف از جمله نقاشی مینیاتور روی استخوان شتر و صدف دیده می گردد.

موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه بعلاوه شامل 2 بخش فعال کافی شاپ و فروشگاه هنرهای دستی نیز هست و مدیریت موزه می گوید: نگاه برای برگزاری نمایشگاه های موقت، کلاس ها و کارگاه های آموزشی نیز با علاقمندان همکاری خواهد نمود.

حسین قانعیان، مدیر موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه گفت: به علت نزدیکی محل کارم به چهار باغ، بطور مرتب از این مسیر رفت و آمد داشتم و همیشه خلأ وجود یک پایگاه فرهنگی در این مکان تفریحی و تاریخی را احساس می کردم.

او ادامه داد: بعد از اینکه عبور و مرور اتومبیل در چهار باغ قطع شد، پارکینگی به مساحت 480 مترمربع که الان محل موزه نگارگری نگاه است، بدون استفاده به جای مانده و تا حد خیلی زیادی تخریب شده و تقریباً چیزی از آن باقی نمانده بود. از حدود 2 سال پیش بازسازی و بازسازی این مکان را آغاز نموده و در مهر سال گذشته به مدت 5 سال آن را با هزینه شخصی از مالک خصوصی اجاره کردم و به این ترتیب، مراحل برای تأسیس یک مکان فرهنگی و هنری آغاز شد.

مدیر موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه اضافه نمود: من نیز در عرصه هنر نگارگری فعالیت می کنم و به علت شغلم، همیشه با دیگر هنرمندان این حرفه در ارتباط بوده ام و به همین علت ایده تأسیس چنین موزه ای با موضوع نگارگری و هنرهای تجسمی به ذهنم رسید.

قانعیان در ادامه گفت: آثاری که الان در موزه نگارگری نگاه به نمایش عایدیه در 2 بخش نمایشگاه دائمی و موقت ارائه شده اند که بخش نمایشگاه موقت متعلق به آثار تعدادی از پیشکسوتان هنر نگارگری است. این عزیزان محبت کردند و آثار خود را به صورت امانی در اختیار موزه قرار دادند تا برای بازدید نمایندگان به نمایش بگذاریم. بعد از انتها دو هفته از گشایش این موزه نیز این آثار جمع آوری خواهد شد و قرار است نمایشگاهی را برای تعدادی از هنرمندان جوان تر برگزار کنیم.

او افزود: در حال حاضر آثار هنرمندانی مانند استادان گرامی امیرهوشنگ جزی زاده، رضا فتاحی، مجید فتاحی و جعفر فتاحی، روح الله اسحاق زاده، فرزانه جعفری، روح الله دنیا بین، جلیل جوکار، مهرداد صدری، سعید عباسی، علیرضا اسماعیل پور، عبدالله نصیریان، غلامرضا اسماعیل زاده، منصور خادم خراسانی، فتح الله عباسی، زهره فیض اللهی، رضا بدرالسماء و تعدادی دیگر از هنرمندان نگارگری اصفهان در دو هفته نخست آغاز فعالیت این موزه به نمایش عایدی. بعلاوه گفتنی است که ما محدودیتی برای نمایش آثار هنرمندان نداریم و هر هنرمندی با هر سبک هنری می تواند آثار نگارگری خود را در موزه به نمایش بگذارد.

قانعیان گفت: این موزه در ادامه فعالیت خود در بخش نمایشگاه موقت، آثار مختلفی در حوزه هنرهای تجسمی ارائه خواهد نمود.

او حضور راهنمایان در موزه را ضروری دانست و مطرح نمود: فعلاً 2 نفر به عنوان راهنما در مجموعه همکاری دارند، من نیز آماده ارائه خدمات به بازدید نمایندگان هستم، اما با توجه به اینکه موزه نگارگری در چهار باغ پرتردد واقع شده است، نیازمند تعداد بیشتری راهنما است و بزودی چند نفر راهنمای متخصص به مجموعه ما اضافه خواهند شد تا به ابهامات و سؤالات بازدید نمایندگان پاسخ داده و به آنان در خصوص آثار توضیحاتی ارائه دهند.

مدیر موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه ادامه داد: ساعات بازدید از موزه نگاه نیز ساعت 10 صبح تا 1:30 ظهر و از ساعت 16 تا 19 بعدازظهر است که بزودی بازدید از این موزه تا ساعت 20:30 فراهم می گردد؛ ضمن اینکه موزه همه روزه بجز روزهای دوشنبه و ایام تعطیلات رسمی به روی بازدید نمایندگان باز است.

او با بیان اینکه موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان فعالیت می نماید، گفت: در این موزه یک غرفه صنایع دستی نیز در نظر گرفته شده که در آن آثار مختلف صنایع دستی ارائه خواهند شد.

منبع: همگردی

به "موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه اصفهان محیط زیبایی برای نمایش آثار هنرمندان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه نگارگری و هنرهای تجسمی نگاه اصفهان محیط زیبایی برای نمایش آثار هنرمندان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید