مستندسازان ایرانی ادبیات بین المللی هنر را به خوبی آموخته اند

به گزارش وبلاگ داریوش، خبرنگاران/خراسان رضوی یک مستندساز گفت: امروز کشور ما در مستندسازی پیشرفت نموده که این موضوع جای خوشحالی دارد. در دهه های اخیر مستندسازان ایرانی با ادبیات بین المللی سخن گفتن، رعایت استانداردهای جهانی و ایجاد نگاه متفاوت آشنا شده و آن را آموخته اند.

مستندسازان ایرانی ادبیات بین المللی هنر را به خوبی آموخته اند

محسن اسلام زاده در یکی از سلسله نشست های حوزه هنری خراسان رضوی که با موضوع گفت وگو پیرامون کارگردانی سینمای مستند به صورت زنده در فضای مجازی برگزار گردید، در رابطه با پیشرفت سینمای مستند در ایران اظهار کرد: البته این مساله آسیب هایی را هم ممکن است به وجود بیاورد و آن تاثیر جشنواره های دنیای بر هنرمندان است که ممکن است آن ها را از راستا طبیعی و درست خارج کند و باعث گردد برای بیشتر دیده شدن از بیان نمودن حقیقت ها صرف نظر نمایند.

این مستندساز با بیان اینکه هر مستند از 2 بخش تحقیقات و زیبایی شناسی تشکیل می گردد، بیان نمود: به نظر من مستند 2 پایه دارد که یکی تحقیقات محتوایی و دیگری زیبایی شناسی است که باید در آن به سوژه های متفاوت توجه گردد. به همین دلیل افرادی که اهل هنر نیستند و دغدغه غیر هنری دارند اما آغاز به ساخت مستند می نمایند، پیروز تر از بقیه هستند چون بیان دغدغه های غیر هنری در قالب هنر نگاه متفاوتی را رقم می زند.

اسلام زاده با بیان اینکه مستند تنها میان طالبان رسانه های آمریکایی را زیر سوال برد، گفت: کشورهای غربی معمولا مشخص نماینده نگاه ما به دنیا هستند و نمی گذارند واقعیت ها را ببینیم اما بنده با توجه به سانسور شدید رسانه ای، در مستند تنها میان طالبان با رسانه ای کردن این موضوع که طالبان گروهی ضد آمریکایی هستند و تفکر تکفیری ندارند، از جشنواره آتن آمریکا جایزه گرفتم و آن ها در بیانیه جشنواره اعلام کردند که این فیلم رسانه های آمریکا را زیر سوال برد.

وی درباره فعالیت های خود در عرصه مستندسازی گفت: من از سال 1383 اولین آثار خود را فراوری نموده ام و 15 سال است که در این زمینه فعالیت دارم. اولین کاری که فراوری نموده ام کلیپی درباره سخنان مرحوم دکتر علی شریعتی با عنوان از کدامین قبیله ای بود که بین عموم بسیار دیده و حتی در جشنواره زیتون سرخ در لبنان پخش شد. دومین کارم نیز مستندی درباره شهدای مبارزه با مواد مخدر بود که در سیستان و بلوچستان فراوری شد.

این کارگردان و مستندساز مطرح نمود: سخنرانی های دکتر علی شریعتی درباره اسلام اجتماعی و سیاسی و همچنین سخنرانی های دکتر رحیم پور ازغدی تاثیرات بسیار زیادی در ایجاد انگیزه در من برای ساخت مستند در ابتدای فعالیتم داشت و براساس صحبت های دکتر رحیم پور ازغدی شعار موسسه مستندسازی خود را با این جمله که ما می خواهیم ثابت کنیم که اسلام در حوزه نظر، عقلانی و در حوزه عمل، انسانی است و در عین حال منشا الهی دارد نام گذاری کردیم.

اسلام زاده ادامه داد: در ادامه فعالیت خود در زمینه مستندسازی با برادر شهید ابراهیم اصغرزاده که از فعالان عرصه مستندسازی بود، آشنا شدم و مستندهای ایشان از لحاظ فکری و فرمی تاثیر بسیاری بر بنده گذاشت چون او به سینمای مستند به چشم سینمای تجربی برای ورود به سینمای داستانی نگاه ننموده و حتی تجربیات خود در سینمای داستانی را در فراوریات سینمای مستند خرج می کرد.

وی درباره فراوری مستند مرزبانان توضیح داد: بنده در سال 1386 به سیستان و بلوچستان رفتم و مستند مرزبانان را فراوری کردم و در آنجا با شیوه تحقیق و فراوری به طور جدی تر آشنا شدم.

اسلام زاده توضیح داد: در آن مستند سعی شده بود که تمام نیروهای مردمی، انتظامی و امنیتی دیده بشوند و طبق صحبت آقای رحیم پور ازغدی که گفته بود اگر می خواهی شیعه و سنی واقعی را ببینی، باید ترکیب شدن خون حماس سنی و حزب الله شیعه را در راه آزادسازی قدس ببینی، ما نیز سعی کردیم همین تئوری را به سیستان و بلوچستان بیاوریم و نگاه وحدت محور را ترویج دهیم.

این مستندساز اضافه نمود: مستند اهل سنت ایران را نیز در سال 1392 با توجه به همین نگاه وحدت محور فراوری کردم که در یوتیوب نزدیک به 2 میلیون بازدید داشت و بسیار دیده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مستندسازان ایرانی ادبیات بین المللی هنر را به خوبی آموخته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستندسازان ایرانی ادبیات بین المللی هنر را به خوبی آموخته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید