مراحل اجرای لوله کشی فاضلاب پوش فیت به همراه مزایا و نکات مهم

به گزارش وبلاگ داریوش، تعمیر لوله کشی فاضلاب می تواند برای صاحبان املاک ترسناک باشد! (مقدار هزینه، کنده کاری و موارد دیگر) اما بعضی از روش های جدید مانند پوش فیت (Push-Fit) می تواند کارها را ساده کند. اتصال لوله های چدنی و فلزی با استفاده از حدیده کردن یا چسباندن لوله های پولیکا از نظر تئوری ساده است، اما در نواحی تنگ می تواند سخت و و وقت گیر باشد. نصب لوله کشی فاضلاب پوش فیت آسان است و باعث صرفه جویی در وقت و کاهش مسائل مرتبط با تأسیسات مکانیکی ساختمان می گردد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

مراحل اجرای لوله کشی فاضلاب پوش فیت به همراه مزایا و نکات مهم

پوش فیت چیست؟

اتصالات پوش فیت مخصوص لوله کشی فاضلاب است و به دلیل راحتی و سرعت بالا در انجام کار بسیار محبوب است. در مقایسه با لوله های CPVC و PVC با حلال چسب یا لوله های چدنی با فرآیند حدیده کردن یا جوش دادن، استفاده از لوله پوش فیت کاملاً آسان است و به مهارت خاصی احتیاج ندارد.

پوش فیت از جنس پروپیلن است و با یک حلقه از خارهای فلزی در داخل اتصالات قرار می گیرد و به شکلی محکم لوله ها را در بَر می گیرد. سوکت ها (ممکن است یک سر سوکت یا دو سر سوکت باشد) به صورت فابریک بر روی لوله ها قرار دارند که حلقه های O شکل نئوپرن (اورینگ) را در داخل اتصالات به شکلی کاملاً ضدآب و محکم قرار می دهند.

مطالعات نشان داده است که استفاده از لوله پوشفیت بسیار قابل اطمینان هستند. هنگامی که در حال لوله کشی فاضلاب هستید، پوش فیت سریع ترین و آسان ترین راه برای انجام کار است. همچنین، لوله های پوشفیت در برندهای مختلف تجاری فراوری می شوند که تنها در ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند.

همچینن، بوش فیت به دو نوع زیر تقسیم می گردد:

  • پوش فیت معمولی
  • پوش فیت بی صدا (صدای ناشی از عبور پساب و فاضلاب را دفع می نماید).

پوش فیت چگونه کار می نماید؟

لوله کشی بوش فیت بوش با استفاده از سه عنصر اصلی کار می نماید که شامل موارد زیر است:

  • یک کولت که دارای یک حلقه از دندان های فلزی است که محکم لوله را می گیرد.
  • یک یا چند حلقه O که یک اتصال ضد آب ایجاد می نماید.
  • یک مکانیزم قفل نماینده که دو طرف لوله را کنار هم نگه می دارد.

لوله های پوشفیت برای کار با لوله های CPVC ، PEX و لوله مسی سخت (انواع K، L ، M) طراحی شده اند. بیشتر آن ها با لوله های نرم مس سازگار نیستند (مس نرم به راحتی تغییر شکل می دهد و دستیابی به یک آب بندی خوب را سخت می نماید).

در مقایسه با عمل حدیده کردن لوله های چدنی یا فلزی و اتصال لوله پولیکا با استفاده از چسب یا گرما، بسیاری از لوله کش ها احساس می نمایند که دندان های استیل و یک حلقه O به تنهایی نمی توانند یک اتصال ایمن با دوام فراهم نمایند.

به همین ترتیب، باید گفت: فقط ظاهر یک اتصال حدیده شده یا گرما دیده (لوله پولیکا) می تواند اعتماد بیشتری نسبت به پوش فیت ایجاد کند. اما اینها فقط ظاهر کار است! هیچ مدرکی وجود ندارد که این اتصالات نمی توانند عملکرد بالا را تضمین نمایند. اما چیزی که واضح است، کار با پوش فیت سریع تر بوده و دوام اتصالات در بلندمدت نیز بالا است.

مزایای لوله کشی پوش فیت

فواید این نوع لوله فاضلاب به توضیح زیر هستند:

  • سرعت انجام کار با اتصالات پوش فیت شاید بزرگترین مزیت استفاده از آن باشد. در مواقع اضطراری، می توان به راحتی لوله کشی فاضلاب را در کوتاه ترین زمان انجام داد.
  • از سایز 32 میلی متری این لوله می توان برای لوله های فاضلاب حمام و سینک ظرفشویی و از سایز 40 میلی متری برای دستشویی استفاده کرد. به طورکلی، پوش فیت در طیف گسترده ای از اندازه ها در بازار موجود است.
  • دوام و طول عمر بالایی دارد و برای لوله کشی فاضلاب احتیاج به ابزار خاصی ندارد.
  • این لوله یک روش عالی برای ایجاد اتصالات بدون احتیاج به لحیم کاری، حدیده کردن یا استفاده از گیره ها و چسب ها است.
  • لوله ها هنگام استفاده از اتصالات پوش فیت کاملاً خشک نیستند. این در تضاد با CPVC و PVC است که قبل از چسباندن حلال باید خشک شوند یا لوله های مسی که همچنین باید قبل از لحیم کاری با مشعل خشک باشند!
  • این لوله برای کاربردهای مختلف در انواع گوناگونی در دسترس هستند. تقریباً در انواع لوله ها، اتصالات پوش فیتِ متناسب با آنها طراحی شده است.
  • خطوط فراوری لوله پوشفیت شامل اتصالات مختلف و متنوعی در اندازه های مختلف می باشد که برای هر کاربردی که تصور کنید مناسب است.
  • این لوله به راحتی برداشته می شوند تا در صورت لزوم بتوان آنها را تغییر مکان داد. اگر هدف یک برطرف موقت باشد، می توان از پوش فیت استفاده کرد و سپس آنها را به راحتی از لوله جدا کرد.

نکات مهم برای استفاده از پوش فیت فاضلابی

  • هنگام استفاده از این نوع لوله فاضلاب، مطمئن شوید که در انتهای لوله هیچ سوراخی وجود ندارد، این سوراخ می تواند به حلقه O (اورینگ) آسیب برساند و آب بندی را به خطر بیندازد.
  • مطمئن شوید که اتصالات بوش فیت که خریداری می کنید برای استفاده مورد نظر تأیید شده اند. برچسب های بسته بندی باید کاربرد مورد قبول اتصالات را به شما بگویند.
  • برای اطمینان از ضد آب بودن و ایمنی اتصالات، دستورالعمل ها و توصیه های سازنده را دنبال کنید.

نصب و اجرای لوله کشی فاضلاب پوش فیت

مراحل اجرای لوله کشی فاضلاب با پوشفیت به توضیح زیر است:

مرحله 1: هرگونه پلیسه، ماسه و سنگ ریزه روی لوله و سوکت را با استفاده از پارچه نرم کاملاً تمیز کنید.

مرحله 2 :جهت قرار دادن سوکت از ماده روان نماینده بهره ببرید. این کار برای راحتی بیشتر در اتصال لوله ها در داخل سوکت است. همچنین، از به کار بردن روغن یا گریس جهت روان کاری خودداری کنید.

مرحله 3 :در زمان جا زدن لوله یا اتصالات در داخل سوکت ها، مهم است که دو لوله مجاور در راستای یکدیگر باشد.

مرحله 4 :پس از قرارگیری کامل لوله در داخل سوکت، محل اتصال را با استفاده از مداد علامت گذاری کنید. این کار برای پیشبینی احتمال انبساط لوله در زمان عبور مواد با دمای بالای است. لوله را از محل اتصال که قبلاً علامت گذاری شده است به اندازه یک سانتی متر بیرون بیاورید.

مرحله 5: برای بازدید، آنالیز و برطرف گرفتگی مجاری باید در مسیرهای افقی دریچه های بازدید تعبیه گردد. دریچه بازدید باید کاملاً آب بندی گردد به طوری که خروج هوا و پساب حتی به میزان بسیار کم نیز غیرممکن باشد. دریچه های بازدید نیز باید از نوع بوش فیت باشد و مهم است در بلندترین نقطه هر لوله افقی فاضلاب، در پایین ترین قسمت لوله عمودی فاضلاب، روی لوله اصلی خروجی با فاصله حدبیشتر 30 متر از یکدیگر و در انتهای لوله خروجی تعبیه شوند.

0 دیدگاه در حالت

مرحله ششم: برای نصب لوله های افقی و عمودی در محل خود (به ویژه در محل های شیب دار) و نگهداری از سوکت ها، احتیاج به استفاده از بست است. از بست های ثابت برای نگهداری سوکت ها و از بست های غیر ثابت در فواصل لوله ها و اتصالات استفاده می گردد.

کلام آخر

لوله کشی فاضلاب با پوش فیت بسیار پُرطرفدار است. به دلیل ساختار ساده این لوله می توان اتصالاتی مطمئن و آب بندی شده ایجاد کرد که برای سالیان دراز مورد استفاده قرار گیرد. درست است که این لوله گران تر از همتایان خود است، ولی برای پروژه هایی که سرعت بالا و صرفه جویی در زمان از اهمیت بالایی برخودار است، پوشفیت می تواند انتخابی عالی باشد.

منبع: ویکی ساختمان

به "مراحل اجرای لوله کشی فاضلاب پوش فیت به همراه مزایا و نکات مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل اجرای لوله کشی فاضلاب پوش فیت به همراه مزایا و نکات مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید