قرص تازه دیابت فراوری شد

به گزارش وبلاگ داریوش به نقل از نیواطلس، تست روی موش ها نشان داد نه تنها این دارو به سرعت سطح انسولین را تنظیم می نماید بلکه قابلیت های متابولیک بدن را احیا می نماید و به این ترتیب جهت برای جلوگیری از بیماری را فراهم می نماید.

قرص تازه دیابت فراوری شد

دیابت نوع یک زمانی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن فرد به سلول های بتا در پانکراس حمله و آنها را ویران می نماید. این سلول های حیاتی مسئول فراوری انسولین هستند. انسولین نیز هورمونی است که گلوکز را به انرژی تبدیل می نماید. بیماران مبتلا به این شرایط باید طی روز چند بار انسولین تزریق نمایند.

هرچند خوردن یک قرص بسیار ساده تر است، اما انسولین در معده و قبل از آنکه وارد جریان خون گردد، از بین می رود.

در این پژوهش محققان دانشگاه ییل یک حامل برای حمل دارو از نانوذرات ابداع کردند که نه تنها انسولین را به پانکراس می رساند، بلکه مزایای درمانی نیز دارد و از اسیداورسودوکسی کولیک ساخته شده است. این ماده در حقیقت اسید صفراوی است که به طور طبیعی در بدن فراوری می گردد و محققان آن را پلیمریزه کردند.

با یاری این ماده پیوند با گیرنده های پانکراس بهتر انجام می گردد، عملکردهای متابولیک بهبود می یابند و مهم تر از همه، سلول های ایمنی سرکشی را کاهش می دهد که در وهله اول سلول های بتا را تخریب می نمایند.

طارق فهمی یکی از مؤلفان این پژوهش می گوید: نکته جالب آن است که این روش متابولیسم نرمال را تسهیل و در بلند مدت عیب سیستم ایمنی را اصلاح می نماید. بنابراین همزمان با حفظ سطح انسولین در بدن انسان می توان بیماری را درمان کرد.

محققان این نانوذرات را در موش های مبتلا به دیابت نوع 1 آزمایش کردند و متوجه شدند آنها سطح انسولین را ارتقا می دهند.

هرچند این نتایج نویدبخش است اما باید تحقیقات بیشتری برای استفاده آن در انسان انجام داد. به گفته محققان می توان از نانوذرات برای انتقال مولکول های دیگر یاری کرد. به عبارت دیگر این ماده به درمان بیماری های دیگر نیز یاری می نماید.

این تحقیق در نشریه نیچر بیومدیکال انجینرینگ منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "قرص تازه دیابت فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص تازه دیابت فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید