فیلم تتریس؛ داستان این بازی جادویی!

به گزارش وبلاگ داریوش، فیلم تتریس (Tetris) روایتی هیجان انگیز و مجذوب کننده از شکل گیری و رواج یک بازی ویدئویی است؛ بازی ساده ای که بدون شک همۀ مردم جهان آن را می شناسند.

فیلم تتریس؛ داستان این بازی جادویی!

وبلاگ داریوش | مکعب هایی که با چینش ها و شکل های متفاوت از بالای صفحه پایین می آیند و وقتی یک ردیف از آن ها درست کنار هم قرار می گیرند، ناگهان ناپدید می شوند. همین ایدۀ ساده توانسته به طرز اعجاب انگیزی در تمام جهان توسعه پیدا کند و به یکی از پرفروش ترین و پیروز ترین بازی های تاریخ تبدیل گردد. بازی تتریس در 65 پلتفرم مختلف عرضه شده که از این جهت در کتاب رکورد های گینس ثبت شده است.

به گزارش وبلاگ داریوش ؛ این بازی در سال 1984 در شوروی به دنیا آمد. الکسی پاجیتنوف (Alexey Pajitnov)، کارمند مرکز کامپیوتری آموزشگاه علوم شوروی کسی بود که این بازی را در سال 1984 اختراع کرد. اما خود او تا چند سال بعد که به آمریکا مهاجرت کرد هیچ سهمی از عایدی هنگفت و بین المللی این بازی نداشت.

در طی چند سال بعد از اختراع بازی، شرکت های مختلفی در سراسر جهان درگیر یک نزاع حقوقی برای در اختیار گرفتن کپی رایت این بازی بودند؛ نزاعی که نهایتا با پیروزی شرکت نیتندو به خاتمه رسید. اما شخصیتی که توانست این پیروزی را برای نیتندو به ارمغان بیاورد هنک راجرز بود؛ یک بازی ساز هلندی الاصل که قابلیت های فوق العادۀ بازی تتریس را خیلی زود شناسایی نموده بود.

فیلم تتریس روایت همین نزاع حقوقی بر سر مالکیت بازی است. شخصیت اصلی این فیلم هنک راجرز (با بازی تارون اگرتون) است که برای به دست آوردن کپی رایت بازی به شوروی سفر می نماید و در آن جا با گذشتن از هزارتوی پیچیدۀ توطئه ها و مسائل سیاسی بالاخره به هدفی که دارد دست پیدا می نماید.

شاید دقایق ابتدایی فیلم به نظرتان شبیه به یک مستند برسد که صرفا دارد یک ماجرای جالب را تعریف می نماید؛ اما کم کم حالت داستانی و مجذوب کننده فیلم شکل می گیرد و لحظه به لحظه هیجان و علاقۀ مخاطب را بیشتر می نماید.

ریتم پرشتاب فیلم و جابه جایی سریع بین فضا ها و مکان های مختلف (از آمریکا گرفته تا ژاپن و شوروی) باعث می گردد که هیچ کسالت و رخوتی در مخاطب ایجاد نگردد. یک لایۀ مجذوب کننده از جاسوس بازی و توطئه هم در دل داستان فیلم گنجانده شده که تعلیق و هیجان بیشتری به ماجرا می دهد؛ هیجانی که در آخرین صحنه های فیلم و در جریان تعقیب و گریز خیابانی به اوج خودش می رسد.

بازی پرشور و همدلی برانگیز اگرتون نقش مهمی در مجذوب کنندهیت فیلم داشته است؛ او در فیلم طوری دربارۀ بازی تتریس صحبت می نماید که دلتان می خواهد بلافاصله بعد از تمام شدن فیلم سراغ گوشی تان بروید و مشغول از بین بردن ردیف های مکعب شوید!

البته فیلم خالی از ضعف هم نیست؛ مثلا جنبۀ سیاسی آن تا حدی بیش از میزان سطحی و تبلیغاتی است و شخصیت هایش هم زیادی سیاه و سفید و اغراق شده هستند؛ آن ها یا کاملا خوب و درستکارند یا کاملا سارق و دروغگو و مکار. با همۀ این ها در مجموع تتریس فیلمی سرگرم کننده و مجذوب کننده است، هرچند که نه به اندازۀ بازی تتریس!

منبع: فرادید

به "فیلم تتریس؛ داستان این بازی جادویی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم تتریس؛ داستان این بازی جادویی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید