عواملی که دو اثر ملی شهرستان محلات را تهدید می نمایند

به گزارش وبلاگ داریوش، ایسنا/ این خبر پیرامون عواملی که دو اثر ملی شهرستان محلات را تهدید می نمایند، برای شما نوشته شد.

عواملی که دو اثر ملی شهرستان محلات را تهدید می نمایند

آسیاب آبی شهرستان محلات تنها اثر به جامانده از 4 یا 5 آسیاب آبی این شهرستان است که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد و در سال 1387 به عنوان اثر ملی ثبت شد و در گذشته، در مقطعی به علت کم توجهی مالک و مسئولان به محلی برای نگهداری مرغ و خروس تبدیل شده بود.

در حال حاضر نیز علی رغم اینکه می تواند محلی مناسب برای بازدید گردشگران باشد، به صورت متروکه و بلاتکلیف رها شده است.

با توجه به اینکه بنای آسیاب آبی ساختار خود را حفظ نموده و جریان آب سرچشمه نیز از کنار آن میگذرد، با اندکی بازسازی می تواند به صورت نمادین و در ایام حضور گردشگران به فعالیت بپردازد.

بند نیمور نیز که قدمت آن به دوران ساسانی باز می گردد، به طول تقریبی 100 متر و عرض 9 متر با استفاده از سنگ و ساروج بر روی رودخانه قم رود احداث شده است. در گذشته مردم این منطقه با استفاده از این تأسیسات آبی منحصر بفرد به آبیاری زمین های کشاورزی و بعلاوه مصارف خانگی می پرداختند.

این یادگار دوران ساسانی آنگونه که مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان محلات می گوید، زیر بار ترددهای غیرمجاز دام، مردم و موتورسیکلت هاست.

مهدی لعل بار اظهار کرد: شهرستان محلات دارای 36 اثر ثبت شده شامل 24 اثر تاریخی، 8 اثر ناملموس، 2 اثر طبیعی و 2 اثر منقول است. 2 قلعه در شهرستان محلات وجود دارد که بزودی ثبت خواهند شد. منطقه ها نمونه گردشگری محلات شامل منطقه سرچشمه و آبگرم است و خورهه، آتشکوه و آبگرم نیز روستاهای گردشگری این شهرستان هستند.

وی در ارتباط با بلاتکلیف ماندن آسیاب آبی سرچشمه که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد، اضافه کرد: آسیاب آبی محلات درگیر مسائل مالکیتی است، زیرا مالک آن خصوصی بوده و اجازه دخل و تصرف در آن را نمی دهد و با وجود کوشش های بسیار، متاسفانه کار زیادی درباره این اثر انجام نشده است.

وی در ادامه اضافه کرد: رایزنی هایی اجرا شده اما با توجه به ورثه ای بودن این بنا و با توجه به اینکه تعدادی از مالکین خارج از کشور هستند، امکان توافق برای خرید یا بهره برداری از آن وجود ندارد.

لعل بار توضیح داد: امیدواریم با یاری شهرداری و همکاری مالکین و تخصیص اعتبار، آسیاب آبی بازسازی یا بازگشایی گردد و شاهد تحول در این بنا باشیم، اما تا زمانی که این بنا درگیر مالکیت خصوصی است و همکاری به وسیله مالکان با میراث فرهنگی صورت نمی گیرد، امکان انجام کار خاصی وجود ندارد. رایزنی ها برای خرید این بنا نیز تا به امروز نتیجه نداده است.

وی در ارتباط با شرایط نامطلوب بند نیمور که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می گردد، گفت: مشکل بند نیمور ترددهای غیرمجاز از آن است. چندین بار با یاری معادن، مسیر دسترسی به بند نیمور مسدود شده است، اما چون دسترسی و نظارت به بند نیمور سخت است، مجددا به وسیله افراد بازگشایی صورت می گیرد و تردد صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: از آنجا که جهاد کشاورزی و کشاورزان نیز با این بند مرتبط هستند، امیدواریم بتوانیم با جذب منابع و با همکاری جهاد کشاورزی، کشاورزان و معادنی که در منطقه مستقر هستند، اقدام به بازسازی و بازسازی این اثر کنیم.

منبع: همگردی

به "عواملی که دو اثر ملی شهرستان محلات را تهدید می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عواملی که دو اثر ملی شهرستان محلات را تهدید می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید