بازار شیر مرغ تا جان آدمیزاد جویبار

به گزارش وبلاگ داریوش، خبرنگاران: آدینه بازار جویبار به عنوان قدیمی ترین بازار سنتی محلی به جای مانده از گذشتگان مازندران که جدای از ماهیت مالی مکانی برای گردشگری و بازدید مسافران است در لیست میراث ناملموس کشور قرار گرفته است.

بازار شیر مرغ تا جان آدمیزاد جویبار

به گزارش ایرنا، مازندران مهد فعالیت یکسری بازارهای محلی و سنتی که از دیرباز فعالیت می کردند، است و بازارهایی که در زمان های گذشته پایِ روستاییان را برای عرضه و فروش محصولاتشان به این شهرها می کشاند تا بر روی طَبق های ساده و بی آرایه خود بتوانند روزی خود را کسب نمایند.

فروشندگانی که ویترین محصولات خود را به سادگی و بی آلایش بر روی تکه های چوب، نایلون های پلاستیکی پهن می نمایند تا هرآنچه را از فراوریات سنتی و بومی خود دارند را در طبق عرضه قرار دهند. این بازارها به علت حذف واسطه و عرضه محصولات به قول معروف از فراوری به مصرف که نشان مازندرانی را نیز با خود همراه دارند به نوعی تابلویی از فرهنگ، رسوم و سنت استان به شمار می روند.

فروشندگانی که ویترین محصولات خود را به سادگی و بی آلایش بر روی تکه های چوب، نایلون های پلاستیکی پهن می نمایند تا هرآنچه را از فراوریات سنتی و بومی خود دارند را در طبق عرضه قرار دهند.

این بازارها به علت حذف واسطه و عرضه محصولات بقول معروف از فراوری به مصرف که برند مازندرانی را نیز با خود همراه دارند به نوعی تابلویی از فرهنگ، رسوم و سنت استان به شمار می روند. علاوه بر اینکه مردم مازندران در طول سال به ویژه روزهای نوروزی حتما به این بازارهای سنتی سری می زنند تا لوازم مورد احتیاج خود را آن هم از نوع سنتی و بومی تهیه نمایند چراکه مردم این استان معتقدند تا غذا مهمانان ایام عیدشان باید متفاوت از روزهای دیگر و از نوع غذاهای محلی باشد. این بازار محیطی مناسب برای خرید سوغات مسافران به شمار می رود.

مرغ ترش، شکم پر، خورشت فسنجون و انواع ترشی منوی سنتی و محلی غذاهای مازندرانی ها است که آن را برای مهمانان خود تهیه می نمایند. بعلاوه علاوه بر تدارک مقدمات میزبانی سنتی، علاقه مندی مردم مازندران و مسافران به گشت و گذار در بازارهای سنتی را می توان گزینه ای خاص و ویژه برای تمام فصول دانست.

آدینه بازار در ابتدای ورودی شهر جویبار نزدیکی رودخانه سیاهرود و نزدیکی پل آدینه بازار جویبار (خشت پل) مربوط به دوره قاجار قرار گرفته است. بازاری تاریخی که بصورت هفتگی هر آدینه برپا می شود.

عرضه فراوریات محلی روستاییان

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: آدینه بازار جویبار به شماره شماره 2047 به عنوان تنها بازار محلی و سنتی مازندران ثبت در لیست میراث ناملموس ایران است.

محسن باستانی با اشاره به اینکه پرونده ثبت این بازار در لیست میراث ناملموس کشور به اواخر سال 1398 بر می شود، ادامه داد : ابتدا در کمیته ای به همین منظور در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ثبت این بازار مطرح و به وسیله کارشناسان آنالیز و پس از اخذ تایید این کمیته پرونده برای طی کردن مراحل نهایی ثبت ملی به وزارتخانه ارسال شد.

وی بیان کرد: پس از مراحل ثبت این اثر به تازگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت این بازار در لیست میراث ناملموس اطلاع داد.

میراث فرهنگی ناملموس به جنبه های غیر فیزیکی یک فرهنگ گفته می شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دوره زمانی را دربر می گیرد یا راه و روش رفتار در جامعه که معمولاً قوانین رسمی عمومی برای کارکرد در یک فضای فرهنگی خاص هستند. به عبارت دیگر میراث معنوی شامل بخشی از فرهنگ ماست که به شکل شفاهی و سینه به سینه به ما به ارث رسیده است.

این موارد شامل ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه های کارکردهای انسانی است. به طور کلی حفظ میراث معنوی (ناملموس) دشوارتر از حفظ میراث فرهنگی مادی (ملموس) است.

پخت کباب گاو میش در آدینه بازار جویبار

وی گفت: در مازندران بازارهای محلی و سنتی مختلفی در نقاط مختلف فعالیت می نمایند اما تنها آدینه بازار جویبار قابلیت ثبت به عنوان یک اثر میراثی دارد.

باستانی این ویژگی ها را شامل برگزاری بعضی آداب و رسوم سنتی مازندران از جمله کشتی لوچو و یا انجام برنامه های مفرح معرکه گیری با مارها برشمرد و اضافه کرد: بغیر از این موارد این بازار همچنان محل حل و فصل اختلافات به وسیله افراد ریش سفید است.

وی گفت : طبخ کباب گاومیش آنهم با وجود تغییر فرهنگ در گذر زمان از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این بازار قدیمی و سنتی استان مازندران است.

این مسئول حوزه میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه بیشتر بازارهای سنتی استان بیش از 50 سال قدمت دارند، گفت : آدینه بازار جویبار تنها بازار سنتی با قدمت حدود 200 ساله استان است و مابقی بازارها قدمت 50 ساله دارند.

وی اضافه کرد: بازارهای سنتی به لحاظ عرضه محصولات و فراوریات سنتی و عرضه ارزانتر بیشتر مورد توجه مردم مازندران و حتی بعضی مواقع مسافران قرار می گیرد این بازارها در ایام خاص از جمله روزهای سرانجام سال به نوعی پاتوق مردم مازندران برای خرید کالاهایشان می باشد به نوعی حجم زیادی از جمعیت را در این زمان ها شاهد هستیم.

آدینه بازار جویبار، نشتارود، بازار امامزاده شاه رضا درروستای پهناب جویبار، پنجشنبه بازار جاده قدیم آمل، بابل، بهمنیر و امامزاده ابراهیم بابلسر، چهارشنبه بازار قائمشهر، سه شنبه بازار میر بازار بابلسر، بازار قلعه گردن و خرم آباد بازار مشترک دو روستا در تنکابن و یکشنبه بازار دوازده چشمه آمل از بازارهای سنتی مازندران هستند.

منبع: توریسم آنلاین

به "بازار شیر مرغ تا جان آدمیزاد جویبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار شیر مرغ تا جان آدمیزاد جویبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید